נשיא צרפת עמנואל מקרון קרא היום (ב') לשנות את החוק הצרפתי, בעקבות העובדה שצעיר מוסלמי שרצח ב-2017 אישה יהודייה הצליח לחמוק ממשפט בזכות הטענה שסבל באותה העת מהזיות משום שנטל סמים. ארגונים יהודיים בצרפת הביעו זעם על החלטת בית המשפט העליון ביום רביעי שעבר שלפיה קובילי טראורה, שרצח לפני ארבע שנים את שרה חלימי בת ה-65, אינו אחראי פלילית למעשיו.
3 צפייה בגלריה
שרה חלימי
שרה חלימי
שרה חלימי. הרוצח הכריז "הרגתי את השטן"
חלימי, יהודייה חרדית שהתגוררה בגפה, הוכתה קשות בביתה בפריז על-ידי טראורה, סוחר סמים שהיגר ממאלי לצרפת ושהיה בזמן הרצח בן 27. הוא היה שכן שלה. אחרי שתקף אותה באכזריות הוא השליך אותה מחלון ביתה שבקומה השלישית, והיא נמצאה שם מתה בסביבות השעה 4:30 לפנות בוקר. בזמן המעשה קרא טראורה "הרגתי את השטן" ו"אללהו אכבר", אותה קריאה שהשמיעו רבים מהמחבלים האיסלאמיסטים שביצעו בשנים האחרונות פיגועים באירופה.
רצח חלימי עורר בצרפת דיון ציבורי ער בנוגע לאנטישמיות הקיימת בקרב צעירים מוסלמים בשכונות שרוב תושביהן הם מהגרים או צאצאי מהגרים. בקהילה היהודית זעמו על כך שהרשויות השתהו מאוד בתיאורו של הרצח כמעשה על רקע אנטישמי. לפי החקירה, אחת הסיבות לשנאה של טראורה לחלימי הייתה המזוזה על דלת ביתה, והיא תרמה למתקפה האלימה שלו עליה.
טראורה היה לא רק סוחר סמים, אלא צרכן כבד של קנאביס בעצמו, ובית המשפט העליון של צרפת קבע בפסיקתו בשבוע שעבר כי הוא ביצע את הרצח אחרי שנכנע ל"התקף הזייתי" ולכן אינו אחראי למעשיו. בפסיקתו ציין העליון כי לפי החוק הצרפתי אדם אינו אחראי פלילית למעשיו אם בזמן האירוע הוא סובל מ"הפרעה פסיכוטית או נוירו-פיזית המונעת ממנו כל יכולת להבין את המעשים שהוא מבצע או לשלוט בהם". עורכי דינה של משפחת חלימי טענו מנגד כי החוק נועד להגן רק על הסובלים מהפרעות נפשיות, ולא על מי שצריכה כבדה של סמים ואלכוהול גורמת להם לאבד שליטה. מאז שרצח את חלימי מאושפז טראורה במוסד פסיכיאטרי.
3 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון נאום לאומה על משבר הקורונה
נשיא צרפת עמנואל מקרון נאום לאומה על משבר הקורונה
נשיא צרפת מקרון. גם סנאטורים רוצים לשנות את החוק
(צילום: AFP)
בריאיון שפורסם היום בעיתון "לה פיגרו" יצא נשיא צרפת מקרון נגד החלטת בית המשפט העליון: "כשאתה מחליט להשתמש בסמים ואז 'משתגע', לדעתי זה לא צריך להסיר מעליך את האחריות הפלילית", אמר. "אני רוצה ששר המשפטים יגיש הצעה לתיקון החוק בהקדם האפשרי". מקרון מצטרף בקריאתו זו לשורה של סנאטורים צרפתים שקראו גם הם לשנות את החוק.
אין זו הפעם הראשונה שהנשיא מקרון מתערב בפרשה. עוד קודם לכן הוא מתח ביקורת על החלטת בית משפט בערכאה נמוכה יותר שלפיה טראורה אינו כשיר לעמוד לדין. דברי הנשיא עוררו אז תגובה חריפה ממערכת המשפט, ובכירים בה קראו לו שלא לפגוע בהפרדת הרשויות.
בריאיון ל"לה פיגרו" היום אמר מקרון: "לא מתפקידי להגיב על החלטת בית המשפט, אבל אני רוצה שהמשפחה של הקורבן וכל עמיתינו האזרחים היהודים שחיכו למשפט הזה יידעו שיש להם את תמיכתי החמה ושהרפובליקה נחושה להגן עליהם".
3 צפייה בגלריה
הרוגי הפיגוע ב"היפר כשר" בפריז מובאים למנוחות בירושלים
הרוגי הפיגוע ב"היפר כשר" בפריז מובאים למנוחות בירושלים
הרוגי הפיגוע ב"היפר כשר" בפריז מובאים למנוחות בירושלים
(צילום: גיל יוחנן)
ארגונים יהודיים בצרפת הזהירו כי פסיקת בית המשפט הפכה את היהודים במדינה לבטוחים פחות. עורכי הדין המייצגים את משפחתה של חלימי הודיעו כי הם מתכוונים לעתור בעניין לבית הדין האירופי לזכויות אדם.
יהודי צרפת ספגו בעשור האחרון כמה פיגועים מידי מוסלמים. הקשים ביותר שבהם היו ב-2012, כשמחבל איסלאמיסט ירה למוות בשלושה ילדים ובמורה בבית ספר יהודי בטולוז, וב-2015, כשמחבל תומך דאעש רצח ארבעה בני אדם במרכול היהודי "היפר כשר" בפריז.