יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים, רן ארז, העריך היום (ב') בריאיון לאולפן ynet כי יותר מ-50% מהמורים יגיעו ללמד בחודש יולי, לפי המתווה שראש הממשלה הציג אתמול, אף שהם לא יחויבו בכך. עם זאת, הוא צופה כי "חלק גדול מהתלמידים לא יגיעו לבתי הספר בחודש הזה".
2 צפייה בגלריה
רן ארז
רן ארז
רן ארז. "כמחצית מהמורים ילמדו ביולי, תלמידים רבים לא יגיעו"
(צילום: מוטי קמחי )
"גם בשנים רגילות יש סמסטר קיץ, מועדי ב' ו-ג' לבגרויות", אמר ארז, "אנחנו מכינים את התלמידים במעבר מחטיבות הביניים לחטיבה העליונה. בדרך כלל אנחנו עובדים בקיץ בתקופות קצרות ולא חודש שלם, כל מי שרוצה רשאי לעשות את זה".
- אולי זה בסוף יסתכם בשבועיים? "כל אדם יעשה מה שהוא רוצה. עבדנו קשה מאוד כל השנה הזאת ברציפות, מ-1 בספטמבר ועד הסוף. ב-20 ביוני אנחנו נסיים את שנת הלימודים, נחלק תעודות, לאחר מכן יתקיימו כמה בחינות בגרות. מי שרוצה לעבוד ביולי, יעבוד ויקבל שכר".
- ביולי ואוגוסט יש חופש, ואז לומדים שלושה ימים וב-6 בספטמבר עוד יש חודש חגים. למה צריך לפתות את המורים, אולי 3 חודשים זה קצת מוגזם לחופש? "המורים משלמים עבור החופש שהם מקבלים. במקום לקבל שכר יותר גבוה במשך 10 חודשי לימוד, אנחנו מקבלים קצת פחות על מנת שנוכל לקבל את השכר הזה ביולי אוגוסט. לכן, עבור השכר של החודשים הללו כבר עבדנו וזה בעצם פיצוי. עבודה נוספת היא בתשלום. וחגים הם חגים".

2 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
יפה בן דויד. "אולי רוצה להיראות לא מושגת, אני לא יודע"
(צילום: הדר יואביאן )
- למה לא לקיים את הלימודים באוגוסט, במקום ביולי, כי יוצאים לחופש כבר בתחילת ספטמבר? "חודש אוגוסט הוא חם".
- גם ביולי פה לא סקנדינביה. "נכון, אבל יש פה המשכיות. החודש הזה קשור לשנת הלימודים, להפסיק לחודש ולחזור אחר כך לעוד חודש - לא נראה לי כל כך מתאים. אם כי אנחנו עושים את זה גם היום, עם מועד ג' בבחינות הבגרות וכדומה".
-יש לך מושג למה מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד לא הייתה שם אתמול, בהצגת המתווה? "אני יכול רק לשער, כי אנחנו לא מדברים אחד עם השני ואני לא יודע מה הסיבה".
- אולי היא רוצה להשיג יותר? "אני לא יודע אם זה נכון, אני יכול לתאר לעצמי שהיא רוצה להיראות שהיא לא כל כך מושגת. ייתכן שהיא רוצה להראות שצריכים לבוא ולבקש אותה יותר, אין לי מושג".


- הורים בחטיבות הביניים אומרים שכיתות ז'-י"א לא למדו כל השנה ולא באמת יילכו עכשיו לבית הספר. אולי זו פיקציה? "חלק גדול מהתלמידים לא יבואו, אבל חלק קטן כן יגיע - אותו חלק שיבין שהוא מפגר בלימודים, שנוצרו לו פערים. גם אנחנו נגיד לאותם תלמידים שכדאי להם לבוא. לא נוכל לחייב אותם אבל ברור לי שננסה להדריך אותם".
- יש הורים שזועמים על כך שהמורים לא מתחסנים וילדיהם הרי לא יכולים להתחסן. "בצדק רב הם כועסים. פניתי למורים בבקשות, המלצות, תחינות ודרישות – 'לכו תתחסנו'. ייתכן שעל אף שמדובר במורים אקדמאיים, אנשים אינטליגנטים ומשכילים, בכל זאת קיים פחד להתחסן בקרב מספר מורות, כי זה אולי פוגע בפוריות".
ארז קרא שוב לצוותי ההוראה להתחסן: "זה לא רק מציל את חייכם, אלא דואג למשפחה שלכם, לילדים ובכלל למדינת ישראל. אני  מתחנן שתעשו זאת. בחינוך העל-יסודי כ-75% מהמורים כבר התחסנו, אבל אני עדיין לא מרוצה מזה. צריך הרבה יותר, זה הדבר העיקרי היום".