במערכת הביטחון נערכים לאפשרות ולפיה ארצות הברית תסכים למכור נשק מתקדם למדינות ערביות נוספות במזרח התיכון, כחלק מהסכמתן לחתום על הסכם שלום או נורמליזציה עם ישראל. כך נודע ל-ynet.
2 צפייה בגלריה
מטוסי הF35 של חיל האויר ייתנו מענה מבצעי לאיום טילי השיוט האיראניים
מטוסי הF35 של חיל האויר ייתנו מענה מבצעי לאיום טילי השיוט האיראניים
מטוס F-35. בישראל חוששים שארה"ב תסכים למכור נשק מתקדם למדינות ערביות נוספות במזרח התיכון
(צילום: לוקהיד מרטין)
בימים האחרונים ישראל העבירה לממסד הביטחוני בוושינגטון מסרים שלפיהם ארצות הברית צריכה לשמור ביתר שאת על היתרון הצבאי של ישראל במזרח התיכון. השאיפה הזו צפויה להתנגש עם ציר מקביל שמתנהל מאחורי הקלעים – משא ומתן קדחתני, בהובלה אמריקנית, לחתימת הסכם שלום בין ישראל למדינות נוספות כמו סעודיה, סודן, עומאן וכווית.
בהמשך להבטחות שנשמעו בנושא, בהן של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ, ורמזים אופטימיים מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמש (יום ד') אמרה שגרירת ארה"ב באו"ם כי "בתוך יום-יומיים" ייחתם הסכם עם מדינה ערבית.
2 צפייה בגלריה
שר הביטחון בני גנץ עם שר ההגנה האמריקני מארק אספר ב פנטגון ארה"ב
שר הביטחון בני גנץ עם שר ההגנה האמריקני מארק אספר ב פנטגון ארה"ב
גנץ ושר ההגנה האמריקני. ביקור בזק כדי לדון במתווה הפיצוי לישראל
(צילום: AFP)
ביקור הבזק של שר הביטחון בני גנץ שלשום בוושינגטון עסק בליבתו בשימור היתרון הצבאי של ישראל מול ההתפתחויות המדיניות. לא רק בהסתכלות לאחור על שני ההסכמים שכבר נחתמו מול איחוד האמירויות ובחריין, אלא גם קדימה – להסכמים הבאים שנרקמים ועלולים לשנות את מאזני הכוחות והיכולות הצבאיות של שכנותיה של ישראל.
שר ההגנה האמריקני מארק אספר התחייב פומבית בפני גנץ שארצות הברית תשמר את היתרון הצבאי של צה"ל במרחב. כעת מסתמן שייתכן שבמסגרת ההסכמים הבאים מדינות ערביות נוספות יזכו לקבל מארה"ב נשק מתקדם כמטוסי חמקן F-35 ופלטפורמות אוויריות חדשות, אך כאלה שיכללו מערכות פנימיות פחות מתקדמות מהמטוסים ומערכות הגילוי שיש בידי צה"ל, או שיגיעו אליו.
במערכת הביטחון עוקבים בדאגה אחר ההתפתחויות ועדיין לא מסתכלים על מתווה הפיצוי שמתגבש כתמורה שתבטיח את שימור הפער האסטרטגי.
החשש הוא מתפניות עתידיות במדינות אלו, כפי שכבר קרה באביב הערבי כשמצרים של מוברק נפלה לשליטת האחים המוסלמים, והפיכות שלטוניות וזעזועים נרשמו במדינות ערביות נוספות.
במתווה הפיצוי שנדון מול ארה"ב ישראל תדרוש הקדמה של קבלת כלי טיס חדשים מתוצרת אמריקנית שתוכננו מראש להירכש בכספי הסיוע: מטוסי תדלוק, טייסות קרב F-15 כנראה מדגם X, טייסת F-35 נוספת, מסוקי תובלה כחלופה ליסעורים הוותיקים, וכנראה שגם מטוס-מסוק V-22.
הצורך בקידום מתווה הפיצוי התחזק לאור הפרסום השבוע ברויטרס שלפיו עסקת מטוסי ה-F-35 בין ארה"ב לאיחוד האמירויות צפויה להיחתם עד לחודש דצמבר, עם הסכמה ישראלית שקטה, כפי שחשף נחום ברנע ב"ידיעות אחרונות".
פורסם לראשונה: 23:36, 23.09.20