2 צפייה בגלריה
גורם בכיר באיחוד האמירויות: עסקת המטוסים היא חלק מההסכם
גורם בכיר באיחוד האמירויות: עסקת המטוסים היא חלק מההסכם
לקראת פיצוי אמריקני? נתניהו ומטוס F-35
(צילום: AFP ,חיים צח, לע"מ)
אחרי שגם בארצות הברית אישרו את חשיפת "ידיעות אחרונות" על תנאי המכירה של מטוסי ה-F-35 לאיחוד האמירויות, במערכת הביטחון מתקיימים דיונים על הפיצוי שישראל תבקש מהבית הלבן בתמורה לנכונות שלה להשלים עם אספקת נשק אמריקני מתקדם לאמירויות. ישראל עשויה לבקש, בין השאר, כי הייצור והאספקה של מערכות נשק לישראל במסגרת הסיוע הצבאי האמריקני יוקדמו בשנה.
להצעה יש משמעות ביטחונית ותקציבית על רקע המשבר הכלכלי וההשלכות שלו על תקציב הביטחון. היא מלמדת על הבנה במערכת הביטחון שעסקת הנשק בין ארצות הברית לאמירויות, שכוללת מטוסי F-35 ומערכות נוספות מהדגם המתקדם ביותר, היא עניין מוגמר.

ממשל טראמפ התחייב לשמר את היתרון האיכותי של ישראל בנשק אמריקני - התחייבות שניתנה לראשונה במלחמת יום כיפור. ייתכן אפוא שישראל תבקש בנוסף מערכות נשק מתקדמות שלא קיבלה עד היום.
ההצעה להקדים את מימוש הסיוע עלתה על רקע ההשלכות של המשבר הכלכלי על תוכניות מערכת הביטחון. ל"ידיעות אחרונות" נודע שהתעשייה האווירית העלתה הצעה משלה: להקדים ולייצר מערכות נשק שצה"ל מעוניין בהן, ולקבל את התשלום רק בשנה הבאה.
2 צפייה בגלריה
טראמפ וסגנו פנס. העסקה תגיע לקונגרס בקרוב
טראמפ וסגנו פנס. העסקה תגיע לקונגרס בקרוב
טראמפ וסגנו פנס. העסקה תגיע לקונגרס בקרוב
(צילום: רויטרס)
באגף התקציבים באוצר הגיעו למסקנה שההצעה יקרה מדי ודחו אותה. בדיונים בישראל, היה מי שהציע להעלות הצעה דומה באוזני האמריקנים. הטיעון היה פשוט: "טראמפ רוצה לספק מקומות עבודה לתעשיית הנשק. זה טוב לאמריקה וטוב לישראל".
עסקת הנשק עם האמירויות תובא בקרוב לדיון בקונגרס. הנורמליזציה עם ישראל תהיה הנימוק שבעזרתו מקווה ממשל טראמפ להשיג אישור לעסקה. פורמלית, עסקת הנשק לא מהווה חלק מהסכם הנורמליזציה. עם זאת, שלושת המרכיבים ביוזמה האמריקנית כרוכים זה בזה: דחיית הסיפוח, עסקת הנשק והנורמליזציה.
בלילה שבין חמישי לשישי אישר "ניו יורק טיימס" את חשיפת "ידיעות אחרונות" ולפיה בנימין נתניהו היה בסוד העניינים של התוכנית של ממשל טראמפ למכירת חבילת נשק לאמירויות, ואף הסכים בחשאי למכירת חמקנים מסוג F-35 למדינה. נתניהו עצמו הכחיש את הדבר שוב ושוב ומלשכתו נמסר: "בשום שלב בשיחות בין ישראל לארה"ב שהובילו לפריצת הדרך ההיסטורית - לא נתן נתניהו את הסכמת ישראל למכירת נשק מתקדם לאיחוד האמירויות".