5 צפייה בגלריה
אכיפת משטרה בטיילת תל אביב
אכיפת משטרה בטיילת תל אביב
הסגר השלישי יוארך? ובכמה זמן?
(צילום: נדב אבס)
הממשלה תתכנס מחר (שלישי) בצהריים לדון בהארכת הסגר השלישי שאמור היה להסתיים ביום חמישי השבוע, וזאת על רקע נתוני התחלואה שנותרים גבוהים. עדיין לא ידוע אם ההגבלות יוארכו בשבוע, בעשרה ימים או בשבועיים.
אותן הגבלות יכללו את סגירתו של שדה התעופה בן גוריון, למעט טיסות חיוניות, וכל נוסע שיגיע בטיסה לארץ יחויב בבדיקת קורונה שלילית. עם זאת, התקנה לא תיכנס לתוקף מיד אלא בין שישי לשבת בחצות, כלומר ב-23 בינואר. בנוסף, תורחב רשימת המדינות שהמגיעים מהן יידרשו לבידוד במלוניות, לאור החשש מפני מוטציות הנגיף החדשות.

בישיבת הממשלה יבקש משרד הבריאות להאריך את הסגר בשבועיים נוספים, וינמק זאת בכך שבניגוד לציפיות - אין עדיין ירידה במספרי החולים הקשים בבתי החולים, ואין גם כל שינוי בתמהיל הגילים של חולים במצב זה. אומנם חלה ירידה במקדם ההדבקה, אבל בבתי החולים מספרי המאושפזים גבוהים - רק אתמול נרשם שיא במספר החולים החדשים שמצבם קשה, שהגיע ל-170.
"אנחנו עדיין בשיא הגל, אם היינו מסיימים את הסגר השבוע היינו מגיעים ל-4,000-5,000 מאומתים ביום, במקרה הטוב, וזה יותר מדי", אמר בכיר במשרד הבריאות, "כשמנתחים את הדברים, המצב הוא שנצטרך לשהות עוד זמן בתוך תקופת הסגר. שבוע לבד לא יספיק".
במשרד הבריאות נערכים להתנגדות חריפה מצד שרים בממשלה להארכת הסגר בשבועיים, ולכן מעריכים שתושג פשרה והוא יוארך ככל הנראה בעשרה ימים, כלומר עד הלילה שבין שבת לראשון, 31 בינואר.
הממשלה לא צפויה לדון באסטרטגיית היציאה, אך ייתכן שתדון במתווה "התו הירוק" שנוגע לאנשים שהתחסנו. משרד הבריאות שינה את הנוסח וכבר לא משתמש במונח "דרכון ירוק", היות שבקרב הציבור היה מי שחשב בטעות כי מדובר בהסדר נסיעות כלשהו לחו"ל.
המתנגדים העזים להארכת ההגבלות בשבועיים צפויים להיות שרי כחול לבן - שכבר הודיעו שלא יסכימו לכך אלא אם תתבצע "אכיפה אמיתית במגזר החרדי", שם נצפו לאחרונה הפרות חמורות ולמעשה 15% ממוסדות החינוך החרדיים פתוחים.
גם השר לשיתוף פעולה אזורי אופיר אקוניס הודיע שלא יתמוך בהארכת הסגר. לדבריו, לנוכח הירידה במקדם ההדבקה אפשר להסתפק בהארכה של 72 שעות בלבד, ולהתחיל ביציאה ההדרגתית כבר ביום ראשון הקרוב - בדגש על מערכת החינוך.
ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס שלשום בלילה דיון חירום בסוגיית נתב"ג, במטרה למנוע את כניסת המוטציות השונות של הקורונה לישראל. בדיון התקבלו שורה של החלטות עקרוניות שיובאו לאישור הממשלה, בהן היתר כניסה לארץ רק בהצגת בדיקת קורונה שלילית שנערכה עד 72 שעות לפני הטיסה.
גורמים בכירים במשרד הבריאות ציינו כי מה שהיטה את הכף ואפשר את תמיכת היועצים המשפטיים - שעד כה הסתייגו או התנגדו לכך - הייתה העובדה שמדינות רבות בעולם הנפיקו צווים המחייבים בדיקות קורונה שליליות עוד לפני העלייה למטוס ובראשן ארצות הברית. "למדנו את הצווים במדינות האלה שהחמירו נהלים, וזה עזר לנו לקדם את התהליך הזה משפטית", אמרו.
שר הביטחון והמשפטים בני גנץ שוחח אתמול עם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט באפשרות של התניית עליית נוסעים לטיסה לישראל בבדיקת קורונה - לפני עלייתם למטוס. היועמ"ש הדגיש בפני גנץ כי הנושא הובא לבחינתנו רק בשבוע שעבר, וכי ככלל, הדבר אפשרי בכפוף לתקנות שיאושרו בממשלה ובכנסת. מנדלבליט הבהיר כי הייעוץ המשפטי לממשלה ימשיך לסייע בגיבוש התקנות לאישור הממשלה, וגנץ אמר ליועץ כי ידרוש את העלאתן לאישור מיידי.
"הניסיון להתנגח ביועץ המשפטי לממשלה הוא מיותר, מזיק ומונע משיקולים פוליטיים", אמר גנץ, "אוודא כי בישיבת הממשלה יאושרו התקנות בסיוע מלא של משרד המשפטים. זה תנאי לקיום הדיון על המשך הסגר".
5 צפייה בגלריה
לוח טיסות נתב"ג
לוח טיסות נתב"ג
נתב"ג. צפוי להיסגר כמעט לחלוטין
(צילום: שאול גולן)
5 צפייה בגלריה
נוסעים שחזרו מדובאי תקועים בנתב"ג
נוסעים שחזרו מדובאי תקועים בנתב"ג
חיילי פיקוד העורף בנמל התעופה, לקראת פינוי נוסעים מדובאי למלוניות בחודש שעבר
(צילום: גבי זהר)
ההחלטה על חיוב בדיקת קורונה לנוחתים, שצפויה להתקבל בממשלה, תיכנס לתוקף מיידי - אך במשרד הבריאות אמרו כי ייתכן שחברות תעופה יקבלו "תקופת חסד" עד שיוכלו ליישם אותה, כך שכפי שצוין בראשית הידיעה היא תיכנס לתוקף בין שישי לשבת.
ככל הנראה נתב"ג ייסגר כמעט לגמרי. ישראלים יוכלו לצאת מהארץ רק עבור צרכים חיוניים כמו במקרים הומניטריים, נסיעות דיפלומטים ואנשי עסקים, ועוד מקרים מיוחדים שיאושרו בוועדת חריגים. לפי החלטה זו, אם רכשתם כרטיס טיסה לפני חודש אך הטיסה תתקיים השבוע או בשבוע הבא - לא ניתן יהיה לטוס.
מבחינת חיוב בידוד לשבים לארץ, יש כוונה להרחיב את רשימת המדינות שמי שמגיע מהן יחויב בבידוד במלוניות. מדובר במדינות שמהן נשקפת סכנה לייבוא אותם זנים חדשים של נגיף הקורונה. דיון בנושא מתקיים בכל בוקר במשרד הבריאות, ורשימת המדינות הללו תתעדכן בהתאם לצורך.
5 צפייה בגלריה
הפגנת המבודדים במלונית במלון גראנד קורט בירושלים
הפגנת המבודדים במלונית במלון גראנד קורט בירושלים
מבודדים במלוניות מוחים על תנאי המחיה, בחודש שעבר
(צילום: שלו שלום)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין ביקרו בקופת החולים מאוחדת בבית שמש, שם אמר נתניהו כי הנחה לקדם מיידית את חיוב בדיקות הקורונה למגיעים לישראל, והידוק נוסף של הטיסות אל ישראל וממנה, כלשונו, בדיון שערך עם שר הבריאות וכן עם שרת התחבורה מירי רגב וראש המל"ל מאיר בן שבת.
"זה צעד חשוב משום שהמגפה משתוללת בחוץ, המוטציה משתוללת בעולם", אמר נתניהו, "אנחנו חייבים להעלות את אחוז החיסונים בכל האוכלוסייה אבל בעיקר בציבור הערבי והחרדי. אני רוצה לפנות כאן לציבור החרדי ולבקש מכם - לכו להתחסן. החיסונים לא רק יצילו את חייכם ובריאותכם, הם יצילו גם את חיי הקרובים והיקרים לכם. רק יחד נוכל להביס את הקורונה".
5 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין בנימין נתניהו
יולי אדלשטיין בנימין נתניהו
נתניהו ואדלשטיין בבית שמש. לקראת החלטה על הארכת הסגר
(צילום: משה מזרחי)
נתניהו הוסיף: "מחר נקיים ישיבת ממשלה בנושא הקורונה. יש מדינות באירופה שמדברות עכשיו על סגר עד אפריל, זה לא המצב אצלנו, אבל ייתכן מאוד שנידרש לתקופה קצרה מוגבלת נוספת. נחליט על כך מחר ואני בטוח שנזכה לשיתוף פעולה של כולכם, אנחנו בדרך לנצח את הקורונה״.
ראש הממשלה סיפר עוד: "בוועידת המנהיגים הצעתי שישראל תוביל הקמת תאגיד בינלאומי למחקר וייצור של חיסונים לווירוסים ומגפות עולמיות. הייתה לכך היענות נלהבת מקיר לקיר, זה צעד חשוב משום שהוא יאפשר לנו להיערך טוב יותר לאיומים העתידיים. המהלך יאגד יכולות של מדינות, חלקן טובות יותר במחקר ופיתוח, חלקן טובות יותר בייצוא, וחלקן במחקר מדעי טהור. אנחנו רוצים לאגד אותן לתאגיד בינלאומי ביוזמת ישראל".