4 צפייה בגלריה
עמיר פרץ
עמיר פרץ
עמיר פרץ
(צילום: אבי מועלם )
בקבינט הקורונה התנגדו ארבעה שרים למתווה לבלימת התחלואה בנגיף שכולל הטלת סגר מלא לשבועיים - ולפחות אחד מהם מתכוון להצביע נגד גם בישיבת הממשלה היום (יום א'). שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ (העבודה) הודיע כי יצביע בממשלה נגד סגר כללי, בזמן שנמשך העימות בנוגע להגבלות על מתפללים. גם שר התיירות אסף זמיר (כחול לבן) הודיע אמש כי יתנגד לסגר מלא וקרא "לתת צ'אנס" לתוכנית ה"רמזור" של פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו.
"אני תומך בסגר לילי בו כ-80% מהמשק נשאר פתוח", אמר השר פרץ. "מאות אלפי שכירים ועצמאיים נמצאים בחרדה קיומית. מגפת הקורונה הכלכלית קשה לא פחות מהמגפה הבריאותית. אבל אם מגבילים - מפצים. פניתי לראש הממשלה בדרישה להקים באופן מיידי צוות שיקבע את מתווה הפיצוי, כך שיהיה ברור לכולם".
פרט לפרץ, התנגדו בקבינט הקורונה לתוכנית המוצעת גם שר האוצר ישראל כץ מהליכוד, שר המדע יזהר שי מכחול לבן ושר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן מיהדות התורה. זמיר, שכאמור יצביע נגד הסגר, טען בפוסט בחשבון הפייסבוק שלו כי מדובר ב"צעד קיצוני מדי". לדבריו, "אין סיבה למנוע את פעילות הצימרים שאין בהם כלל הדבקה. אין סיבה למנוע לחלוטין פעילות מלונות בערים ירוקות בחודש הכי חשוב של השנה".
4 צפייה בגלריה
אסף זמיר
אסף זמיר
"לתת צ'אנס לרמזור". שר התיירות זמיר
(צילום: אבי מועלם)
זמיר גיבה את פרויקטור הקורונה גמזו: "הוא בנה תוכנית נבונה עניינית והוגנת ותפקידנו לאשר את המלצתו ולקדם אותה. אני יודע שזה מייצר קשיים פוליטיים. במדינה מפולגת כמו שלנו, לא פשוט להגיד למישהו שחלה עליו מגבלה ועל אחר לא".
הוא הבהיר כי "סגר מלא עדיף על קריסת מערכת הבריאות", אך ציין: "חובה לתת צ'אנס ל'רמזור' לפני שאנחנו פונים לצעדים דרסטיים יותר. לא להיכנע לפוליטיקות הקטנות". במהלך דיון הזום בקבינט נשמע ליצמן, שמתנגד לסגר, תוקף בחריפות את גמזו. "הוא רוצה להפיל את הממשלה, אני מכיר אותו", אמר ליצמן כשהמיקרופון במחשבו נותר פתוח.
4 צפייה בגלריה
רוני גמזו ויעקב ליצמן
רוני גמזו ויעקב ליצמן
"רוצה להפיל את הממשלה". ליצמן נגד גמזו
(צילום: דנה קופל, אלכס קולומויסקי)
בניגוד לליצמן, יו"ר ש"ס אריה דרעי דווקא תמך בתוכנית המוצעת - שבועיים לפחות של סגר מלא ועוד שבועיים לפחות של "ריסון מהודק", שגם במהלכם בתי הספר והגנים יהיו סגורים. על פי המתווה, הלימודים ייפסקו כבר ביום רביעי והסגר יחל ביום שישי בבוקר, בערב ראש השנה.
בהחלטת קבינט הקורונה, שהממשלה כאמור עדיין צריכה לאשר אותה, נכתב כי במהלך הסגר יתקיימו תפילות במרחב הציבורי, "בהתאם למתווה שיוסכם". בנושא זה מתפתח עימות. החרדים דורשים כי מספר המתפללים בבית כנסת בסגר יהיה לפי הגבלות של יישוב כתום – שני מתחמים של 25 איש כל אחד - אבל מקורבי גמזו אמרו: "לא יקום ולא יהיה".
על פי הצעת המחליטים, בשטח פתוח התפילות יהיו בקבוצות של עד 20 אנשים. לעומת זאת, במבנה במקום שבו רמת התחלואה גבוהה בהתאם לקביעת משרד הבריאות - בקבוצות של עד 10 אנשים, מספר הקבוצות המותר כמספר הכניסות למקום מוכפל ב-2, ולשתי הכניסות הראשונות למקום מוכפל ב-3, והכול ובלבד שנשמר יחס של אדם לכל 4 מ"ר משטח המקום. במבנה במקום אחר – בקבוצות של עד 25 אנשים, מספר הקבוצות המותר כמספר הכניסות למקום מוכפל ב-2, והכול ובלבד שנשמר יחס של אדם לכל 4 מ"ר משטח המקום.
בשלב השני, שלב "הריסון המהודק" ייקבעו לפי התוכנית מגבלות על התקהלות בכלל שטח המדינה בהתאם ל"אזור אדום". עם זאת, צוין, תפילות בציבור בחג הסוכות ובשמחת תורה יתקיימו בהתאם למתווה שפורט בשלב א'.
פורסם לראשונה: 21:29, 12.09.20