ח"כ מירב כהן ממפלגתו של יאיר לפיד, יש עתיד, העריכה הבוקר (רביעי) בריאיון לאולפן ynet כי "לבנימין נתניהו יהיה קשה מאוד לגבש את הממשלה המסוכנת שהוא מנסה לגבש", והצהירה: "נעשה כל שביכולתנו כדי למנוע ממשלה שמבוססת על מפלגות כמו עוצמה יהודית או נועם, שמשווה את קהילת הלהט"ב לנאצים". עוד היא אמרה: "אני מאמינה שבעוד 28 ימים אנחנו נצליח לקבל את המנדט".
3 צפייה בגלריה
מירב כהן
מירב כהן
מירב כהן
(צילום: הדר יואביאן)
לפיד עצמו הודה בפוסט שכתב בפייסבוק כי "השלב הראשון לא פעל לטובתנו. נתניהו קיבל את המנדט ראשון. חבל, אבל זה לא אומר שאנחנו מפסיקים לעבוד. המטרה הייתה ונשארה אחת: להקים ממשלת הסכמה לאומית, שתטפל במשבר העמוק שאנחנו נמצאים בתוכו".
לדבריו, יהיו בממשלה שאנחנו מנסים להקים שלוש מפלגות ימין מובהקות (ימינה, תקווה חדשה וישראל ביתנו), שתי מפלגות מרכז (יש עתיד וכחול לבן) ושתי מפלגות שמאל ציוני (העבודה ומרצ). זה אומר שאף אחד לא יקבל את כל מה שהוא רוצה, אבל יהיה איזון שיכריח אותנו להתמקד במטרות מעשיות: תקציב, בריאות, חינוך, הצורך הדחוף להוריד את הלהבות בחברה הישראלית. איש לא יזנח את האידיאולוגיה שלו, אבל כרגע יש לנו בעיות דחופות יותר".
3 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה- 24
השבעת הכנסת ה- 24
לפיד, אתמול בהשבעה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בריאיון התייחסה ח"כ כהן גם לדילמות הפוליטיות של יו"ר ימינה נפתלי בנט: "בזמן הזה הוא יוכל להראות למחנה הפוליטי שלו שהוא עשה את הכול כדי לתת לנתניהו הזדמנות להקים ממשלת ימין 'על מלא', ואחרי שיראה לכולם שהוא לא הצליח - הוא יקבל את הלגיטימציה לצאת לדרך חדשה, לא סלולה, הרבה יותר מורכבת פוליטית אבל נכונה לעם ישראל. זה צו השעה".
- צו השעה אומר ממשלה בראשות בנט עם 7 מנדטים. כמה ממשלה כזאת תשרוד? "נוצר מצב מאוד מעניין, לא משנה באיזה גוש נבחן את זה - כולם יאלצו להיתמך מבחוץ על ידי חלק מהרשימה המשותפת. לא בטוח שעל ידי בל"ד שהם הסמן הכי קיצוני, אבל על ידי חלקם. בין אם זה נתניהו שמנסה להרכיב יחד איתם את הממשלה ובין אם זה אנחנו, ואני חושבת שיש משהו בנסיבות האלה ששונות מאיתנו בהשקפות העולם וצריך למצוא את המשותף.
"אם נצליח להרכיב ממשלה כזאת יהיו בה שמאל, מרצ עבודה, יהיה בה מרכז - יש עתיד וכחול לבן - ויהיה בה ימין עם בנט, סער וליברמן", היא הוסיפה, "זה משהו שבמוקדם או מאוחר נאלץ להתמודד איתו. גם אם נהיה בבחירות חמישיות, שהן דבר לא טוב, בסופו של דבר התוצאות לא יהיו שונות בהרבה וניאלץ להתמודד עם האתגר הזה".
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"נתניהו לא יצליח לגבש ממשלה מסוכנת, עם בן גביר ומפלגת נועם"
(צילום: יונתן זינדל)
על שיתוף פעולה עם חברי הכנסת הערבים אמרה כהן: "אנחנו רוצים וצריכים לעבוד יחד איתם באופן כללי. היינו רוצים להיות ממשלה כמה שיותר רחבה, ושותפות עם הסיעות הערבית שהיא חשובה. צריך ואפשר למצוא את המכנה המשותף".
- בנט אמר אתמול 'ממשלת ימין', את בנויה לממשלת ימין בתמיכת הערבים? "זה יכול להיות ימין, מרכז ושמאל, אם נתרכז כרגע בדברים החברתיים והכלכליים".
- ממשלת "צו השעה" של ימין, מרכז ושמאל, וערבים מבחוץ, תחזיק שבוע. "אני חושבת שבנושאים החברתיים והכלכליים, ההתמודדות עם האבטלה ועם תלמידים שחטפו מכה קשה ביותר, והאלימות, בהחלט אפשר למצוא מכנה משותף. בואו נאמר ביושר - איזו בררה יש לנו? נלך למערכת בחירות חמישית מה יקרה אז? המפה הפוליטית תשנה את פניה? אין ברירה אלא למצוא את המכנה המשותף הזה. בין האנשים של לפיד ובנט ניתן לפתח מערכת יחסים של עבודה בריאה, זאת הזדמנות לאחות את השברים ולמצוא מתכונת שעובדת".

- המפה מראה שיש כמעט 80 מנדטים לימין אבל אתם משאירים את הרוב הימני בחוץ. למה? "ליברמן, בנט וסער נותנים את ראשות הממשלה לבנט עם 7 מנדטים. את כל הדברים האלה אנחנו עושים רק מתוך הבנה שהאלטרנטיבה הרבה יותר גרועה. אני, בתפיסת עולמי, הייתי רוצה לראות את לפיד ראש ממשלה בקדנציה מלאה, אבל הבחירות מראות שהעם מבקש אחרת, שנעשה קומבינציה של ממשלה רחבה ומאוחדת".
לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה, מי שעמדה בראש המשרד לשוויון חברתי מטעם כחול לבן התייחסה למצב ניצולי השואה בארץ. "על ניצולי השואה עברה תקופה קשה מאוד", אמרה, "במשבר הקורונה עשינו מאמצים אדירים כדי לתת טיפולים נפשיים מרחוק, להקים מוקדי חירום ולספק תרופות ואוכל. האתגר הגדול ביותר איתו כרגע הוא שחלק מהניצולים מקבלים סיוע של 4,000 שקלים פעם בשנה. יש כ-130 אלף ניצולים, מחיצתם מקבלים כל חודש גמלה שמאפשרת להם לחיות בכבוד, בין 6,000 לבין 11 אלף שקלים, אבל מחיצתם - אם הם עלו לארץ אחרי שנת 1953, מקבלים 4,000 שקלים רק פעם בשנה וכך מגיעים למקרים המזוויעים של שורדים שחיים בעוני.
"חייבים להגיע לפתרון", הוסיפה כהן, "הגיל הממוצע שלהם הוא 85 וכל יום נפטרים 41 שורדי שואה בממוצע. אנחנו חייבים לפתור את זה בהקדם".