פרסום ראשון: משרד הבריאות צפוי לפרסם אזהרת מסע חריפה לגבי שבע מדינות שתחלואת הקורונה בהן חמורה, ובהן מקסיקו והודו. כך נודע הערב (ד') ל-ynet. במקביל, נשקלת אפשרות לחייב זרים שחוזרים ממדינות אלה ובעיקר הודו, אתיופיה ואוקראינה, בבידוד במלוניות. טרם התקבלה החלטה סופית בנושא. (בגרסה קודמת של הכתבה נכתב כי מדובר בשמונה מדינות).
הצעדים הצפויים מגיעים על רקע החשש במערכת הבריאות בישראל מהגעתם של וריאנטים חדשים של הנגיף, כאלו שעלולים לגלות עמידות מסוימת בפני החיסונים לקורונה. ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אמש לחשש הזה במסיבת העיתונאים שכינס בתום התייעצויות בנושא החיסונים: "ההצלחה שלנו היא עולמית אבל היא לא בלי אפשרות לבלימה. תמיד יכולה להיות הפתעה על ידי וריאנט חדש".
2 צפייה בגלריה
נוסעים נתב"ג נמל התעופה בן גוריון
נוסעים נתב"ג נמל התעופה בן גוריון
נוסעים בנתב"ג, ארכיון. נתניהו: "פועלים להדק את המעטפת החיצונית"
(צילום: AFP)
לדברי ראש הממשלה, "אחת הדרכים למנוע הפתעות זה להדק את המעטפת החיצונית שלנו. על זה קיימנו דיון ממושך, על אפשרויות שונות ששר הבריאות דיבר עליהן, שאנחנו דנים בהן בנוגע גם ליחסי החוץ שלנו עם כמה מדינות". גם שר הבריאות יולי אדלשטיין הביע דאגה מהווריאנטים במסיבת העיתונאים אתמול. הוא אמר כי נבחנת אפשרות "להדק את הבידוד" ממדינות מסוימות, אך לא פירט אילו. "אם משהו עדיין מדיר שינה זה דווקא הנושא של כניסת וריאנטים מחו"ל. לאו דווקא כמה אנשים יהיו בכדורגל או בתיאטרון", אמר השר.
בימים האחרונים גבר בארץ ובעולם החשש מהווריאנט ההודי של הנגיף, אם כי טרם נמצאו ראיות לכך שיש לו עמידות בפני החיסונים. ביום שישי האחרון הודיע משרד הבריאות כי התגלו לראשונה בארץ שבעה מקרים של הווריאנט הזה, כולם של כאלו שחזרו מחו"ל ולא התחסנו. הם זוהו באמצעות המערך הלאומי לריצוף גנומי, המבצע ריצופים של דגימות אקראיות.
אף שאין ראיות לכך שהוא עמיד בפני החיסון, בזן ההודי של הנגיף התגלתה מוטציה שנמצאה בעבר גם בזנים מקליפורניה, כזו שיכולה להגביר את כוח ההצמדה של חלבוני המעטפת לתאי הגוף, מה שהופך את הנגיף לבעל יכולת התפשטות רבה יותר.
2 צפייה בגלריה
חולי קורונה ב בית חולים ב ניו דלהי הודו
חולי קורונה ב בית חולים ב ניו דלהי הודו
חולי קורונה בניו דלהי. הזן ההודי מתפשט במדינת הענק
(צילום: רויטרס)
הזן הזה משתולל כעת במדינת המחוז ההודית מהאראשטרה, מוקד התחלואה החמור ביותר בהודו בימים אלו. לפי דיווח ב"גרדיאן" הבריטי, כ-60% מכלל מקרי ההדבקה במדינת המחוז הזו - שבה הבירה הפיננסית של הודו מומבאי - הם של הזן הזה, בעל שם הקוד B.1.617.
הודו, על 1.4 מיליארד תושביה, היא המדינה בעלת האוכלוסייה השנייה בגודלה בעולם, ובשבוע שעבר היא עלתה למקום השני במספר הנדבקים מאז תחילת המגפה, עם יותר מ-15 מיליון, שנייה רק לארה"ב. הודו מדווחת כעת על יותר מ-200 אלף נדבקים מדי יום, והמספר הרשמי של מתים מקורונה ביממה הגיע בה כבר ליותר מ-2,000. לפי ההערכות, אלה נתונים חלקיים בלבד: בפועל מספר הנדבקים והמתים בהודו כנראה גבוה בהרבה.
גם מקסיקו, שצפויה להיכלל באזהרת המסע, ספגה מכה קשה ביותר מהנגיף. במדינה המרכז-אמריקנית אובחנו בסך הכל יותר מ-2.3 מיליון נדבקים, ומתו יותר מ-213,000 חולי קורונה. הנתונים האמיתיים ככל הנראה גבוהים הרבה יותר: הממשלה עצמה הודתה שמספר הנדבקים בפועל גבוה יותר, ונתונים נפרדים שפורסמו לאחרונה הראו שמניין המתים גבוה ב-60% מהנתון הרשמי. לפי סוכנות הידיעות רויטרס, מקסיקו מדווחת כעת בממוצע על 3,577 נדבקים ביממה. אתמול דיווחו רשויות הבריאות במדינה על 4,262 נדבקים חדשים ועל 582 מקרי מוות.