הסגר - והבלבול: ההחלטה על סגר שני לשלושה שבועות לפחות הובילה לשאלות רבות, שנבעו בין היתר מכך שהתקנות הרשמיות לא פורסמו ושחלק גדול מהנושאים טרם הוכרעו. הנה כמה מהשאלות שהעבירו גולשי ynet, ואיתן התשובות - אם יש כאלו בכלל בינתיים.
אפשר יהיה לנסוע לארוחת חג אצל ההורים? מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי אמר באולפן ynet כי עד השעה 14:00 ביום שישי - מועד תחילת הסגר - תותר תנועה בדרכים. אחר כך כבר אי אפשר יהיה לעבור בין הערים עקב מגבלת המרחק של 500 מטרים, ולכן לדבריו "מי שייסע למשפחה יצטרך להישאר שם", למעשה עד תום הסגר.
נוכל להיות 15 איש ביחד בראש השנה? רק אם ההתכנסות תהיה בשטח פתוח. מגבלת ההתכנסויות במקום סגור היא של עשרה אנשים, ובמקום פתוח - 20. בכל מקרה, ההתכנסות תוכל להיות אם עומדים במגבלת המרחק.
מקום העבודה שלי רחוק מאוד מהבית. אוכל להגיע אליו? כן. עסקים ללא קבלת קהל ועסקים המספקים שירותים חיוניים יוכלו להמשיך לפעול, ותותר הגעת עובדים למקומות העבודה. כפי הנראה לא יהיה צורך באישור עובד חיוני כדי להתנייד בין עיר לעיר.

4 צפייה בגלריה
אל על מטוס מטוסים נתב"ג
אל על מטוס מטוסים נתב"ג
נתב"ג יפעל - בהתאם לתו הסגול
(צילום: ערן גרנות)
אפשר יהיה לטוס לחופשה בחו"ל? טיסות שאושרו מראש יוכלו להמריא מנמל התעופה בן גוריון ולנחות בו בהתאם למגבלות התו הסגול. כמו כן, הגעה לנמל התעופה תתאפשר רק בהצגת כרטיסי טיסה בתוקף ארבע שעות לפני מועד הטיסה. על הנוסעים לוודא את חובתם כלפי מדינת היעד מבחינת הצגת תוצאות בדיקות הקורונה הנדרשות.
איך ישראלים יחזרו מחו"ל? אזרחים שיצאו למדינה ירוקה - יוון או בולגריה - ישובו לארץ ללא צורך בבידוד. משרד הבריאות עדכן כי המדינות קרואטיה והונגריה נכנסו לרשימת המדינות האדומות, והזהיר כי גם בולגריה עלולה להפוך לאדומה בימים הקרובים.
במקרה שמדינה ירוקה תהפוך לאדומה - תינתן התרעה מראש של ארבעה ימים שבמהלכם ניתן יהיה לשוב לישראל ללא בידוד. עולים יוכלו להגיע לישראל כרגיל, אך תיירים ואזרחים זרים עדיין לא מורשים להיכנס לארץ.
מה קורה עם קופות החולים בסגר? אלו ימשיכו לפעול, וניתן יהיה להגיע אליהן למרות מגבלת המרחק של 500 מטרים. עם זאת, ייתכן שתינתן המלצה להעביר חלק מהפגישות לטלפון או לשיחות וידאו. בדיקות מעבדה, ובהן בדיקות קורונה, יימשכו כרגיל.
4 צפייה בגלריה
חידוש הנסיעה ברכבת בצל התפשטות נגיף הקורונה
חידוש הנסיעה ברכבת בצל התפשטות נגיף הקורונה
לא תפעל בסופי שבוע. רכבת ישראל
(צילום: עידן ארבל)
הרכבות והאוטובוסים יפעלו כרגיל? כלל התחבורה הציבורית תצומצם ואף תושבת בימי חול החל מהשעה 22:00 ועד לשעה 05:00 למחרת. שירות האוטובוסים יפעל בתפוסה של 50% בלבד, ותותר נסיעה באוטובוסים בינעירוניים רק לצרכי עבודה וצרכים חיוניים. קווי לילה, קווי תלמידים, קווי אקדמיה וקווים נוספים יבוטלו. למעט אוטובוסים עירוניים, התחבורה הציבורית לא תפעל בסופי שבוע, בערבי חג ובמוצאי חג. השימוש ברכבת ימשיך להיות לפי מודל הוואוצ'רים, ושירותים כמו "באבל" ו-"טיקטוק" ימשיכו לפעול בימים ראשון עד חמישי בשעות הסדירות.
מה יעשו ילדים ממשפחות גרושות? כמו בסגר הקודם, גם במתווה הנוכחי תותר ככל הנראה העברת ילדים מבית לבית בין הוריהם הגרושים.
מה לגבי מעונות ומסגרות מגיל 0 עד 3? מערכת החינוך כולה אמורה להיסגר ביום שישי הקרוב למשך שלושה שבועות לפחות, עד אחרי שמחת תורה. אבל פורום הגנים הפרטיים איים לחזור לשגרה ביום שני, אחרי ראש השנה, בטענה שאין כמעט הדבקות בגילים אלו.
מה לגבי בחינות הבגרות לתלמידי התיכונים? לבקשת משרד החינוך, הממשלה החריגה את בחינות הבגרות לנבחנים אקסטרנים ולתלמידי בתי הספר הטכנולוגיים. בחינות הבגרות במועד זה החלו בשבוע שעבר וצפויות להימשך בימי הסגר. לפיכך, בחינות הבגרות יתקיימו כסדרן.
ניתן יהיה לבצע ריצות ואימונים ספורטיביים בחוץ? ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בהצהרתו אתמול כי יותר "ספורט יחידני", אך הפרטים הקונקרטיים עצמם טרם הוחלטו.
4 צפייה בגלריה
אופניים בכיפור. פרופ' לוי לא השיב
אופניים בכיפור. פרופ' לוי לא השיב
אופניים בכיפור. פרופ' לוי לא השיב
(צילום: מוטי קמחי)
מה לגבי אופניים לילדים ביום כיפור? מנכ"ל משרד הבריאות לא השיב לשאלה זו, וביקש לחכות לפרסום התקנות מחר.
חדרי כושר ובריכות שחייה יוכלו להיות פתוחים? לא. על פי ההחלטה אלו ייסגרו, לצד כלל העסקים לקבלת קהל בתחום המסחר, התרבות, בילוי ופנאי ותיירות פנים.
ניתן יהיה לאכול במסעדות שאינן במבנים סגורים? לא. המסעדות ייסגרו, פרט לשירות משלוחים. איסוף עצמי (טייק-אוויי) ייאסר.
מה הקנס למי שיפר את ההנחיה וייסע לביתו לאחר ארוחת החג? הקנסות עדיין לא פורסמו.
4 צפייה בגלריה
שליח wolt
שליח wolt
משלוחים כן, מסעדות לא
(צילום: shutterstock)
האם יהיה מותר להתרחק מעל 500 מטר לטובת קניות בסופר? כן. העסקים לקבלת קהל שלא ייסגרו ושאליהם ניתן יהיה להגיע גם אם מרחקם גדול מהמותר הם שירותים חיוניים, מקום למכירת מזון, בית מרקחת, מכון אופטיקה, חנות שעיקר עיסוקה מכירת מוצרי היגיינה, חנות למוצרים חיוניים לתחזוקת הבית, מוצרי תקשורת, שירותי תקשורת ואביזרים רפואיים.
הפנימיות ייסגרו? לא. בניגוד לכלל בתי הספר והגנים שייסגרו ביום שישי, החינוך המיוחד והפנימיות ימשיכו לפעול, בנוסף לחריגים אחרים.
אחרי שבועיים מותר יהיה לצאת למרחק גדול מ-500 מטר? בניגוד להחלטה הראשונה על סגר לשבועיים ואחר כך מתווה "ריסון מהודק", הממשלה החליטה בסופו של דבר על סגר לשלושה שבועות. לכן, בכל אותה תקופה ההנחיות יישארו זהות. כמובן, אלא אם יודיעו על שינוי.
ייתכן שהסגר יימשך יותר מחודש? כן. על פי ההחלטה, הסגר יימשך לשלושה שבועות, ולקראת סיום התקופה תתקיים הערכת מצב שבה יוחלט אם להאריכו או לעבור לשלב הבא, בחזרה לתוכנית "הרמזור".
לא הבנתי אם אוכל להתפלל בכיפור בבית כנסת. אתה לא לבד. מתווה התפילות מסובך במיוחד. אם בשטח פתוח ניתן יהיה להתפלל בקפסולות של עד 20 איש, במבנה סגור יותרו תפילות בקבוצות של עד 25 אנשים (באזורים שאינם אדומים), ובקבוצות של עד עשרה אנשים (באזורים אדומים). אך יש לכך הגבלות והסתייגות רבות. זהו המתווה במלואו.