1 צפייה בגלריה
 בנימין נתניהו ויעקוב אבו אלקיעאן
 בנימין נתניהו ויעקוב אבו אלקיעאן
בנימין נתניהו ויעקוב אבו אלקיעאן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ככל שמדובר בשוטרים שהיו בשטח, זו הייתה טרגדיה. הם היו במשימת אבטחה לצורך פינוי בתים של משפחות בדואיות. זה היה חורף. שעת בוקר מוקדמת. רכב שבו נוהג אחד מתושבי המקום פגע בשוטר, רב-סמל בכיר ארז עמדי-לוי ז"ל, שנהרג במקום. שעות אחדות לאחר מכן, בזמן ההלוויה, אמר מפכ"ל המשטרה דאז, רוני אלשיך: "לצערי, יש מי שמנצלים כל סיטואציה על מנת לייצר טרור, בתוכם מחבל בן עוולה שניצל שעת כושר, האיץ תוך שהוא מתעלם מהשוטרים שהיו פרושים משני צדי הציר וסימנו לו לעצור".

חקירה נפתחה. כבר זמן רב ידוע שלא הייתה שעת כושר, זה לא היה טרור, הנהג לא האיץ את הרכב, ספק אם הוא בכלל הבחין במישהו שהורה לו לעצור את הרכב, והוא לא היה מחבל. אבל זה מה שחשבו, ככל הנראה, אלה שירו מיד בנהג הפוגע, יעקוב אבו אלקיעאן, וגרמו למותו. הוא היה מורה למתמטיקה, סגן מנהל בית ספר.
ראש הממשלה התנצל אתמול (יום ג') על הקביעות הנמהרות שהפכו את אלקיעאן למחבל. הבעיה היא בעיתוי. שלשום חשף העיתונאי עמית סגל חלק מההתנהלות מאחורי הקלעים. חקירת מח"ש הגיעה מהר מאוד למסקנה בעניינו של אלקיעאן, אבל אלשיך התעקש שמדובר במחבל, תוך שהוא פוגע במח"ש. במקום להוקיע את המפכ"ל, הוא זכה לגיבוי של צמרת הפרקליטות.
עד אתמול, אף שמסקנות החקירות פורסמו בתקשורת, אף גורם רשמי לא מצא לנכון להתנצל בפני המשפחה. הדברים נשארו עמומים. מתי התמונה הופכת להרבה יותר חד-משמעית? רק כאשר היא קשורה למאבק הבלתי נגמר בין גורמי אכיפת החוק לנתניהו.

אפשר לבוא בטענות לנתניהו. למה רק עכשיו? הרי היית אמור לדעת. אפשר לייחס לו ניצול של החשיפה כדי לבוא חשבון עם המשטרה. אבל בנסיבות העניין נתניהו הוא לא הבעיה. הבעיה היא אלשיך ואלה שחיפו עליו, ובראשם פרקליט המדינה לשעבר, שי ניצן. כבר התרגלנו לחקירות שמותירות תיקים פתוחים לאורך שנים, בעיקר כשמדובר באנשי ציבור. גם הריגתו המיותרת של אלקיעאן נותרה תיק פתוח, למרות שכל הממצאים העידו כי גם דריסת השוטר הייתה בשוגג.
ההתנצלות של נתניהו, בלי קשר למניעים שלה, היא לא סוף פסוק. הפעם, צריך להודות, יש צדק בדרישה לחקירה, גם אם היא מגיעה מהקצוות הפוליטיים - ח"כ בצלאל סמוטריץ’ מצד אחד והרשימה המשותפת מצד שני. הם צודקים, משום שניצן הודה שהתנהגותו של אלשיך הייתה "שערורייתית". אבל הוא העניק חיפוי, שהוא לא פחות שערורייתי, כך שנותרו שאלות פתוחות. מדוע אלשיך התעקש שמדובר במחבל? מדוע ניצן שתק? מה קרה שם? נגמר העידן שבו התנהלות כזאת יכולה להישאר במחשכים. יש צורך בחשיפה, גם אם באמצעות ועדת חקירה.
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com