כמה מסעדנים בתל אביב ובערים אחרות הודיעו כי לא יקיימו את המגבלות החדשות שהטילה הממשלה, ולהמשיך לפתוח את המסעדות שלהם לישיבה. בין היתר יישארו פתוחות הערב (שישי) לישיבה המסעדות של רותי ברודו, וכן מסעדת משיה. בקישור כאן - רשימת המסעדות שהודיעו על מרד, נכון ליום שישי ב-13:30.
לפי החלטת הממשלה, תיאסר הישיבה במסעדות החל מהיום ב-17:00 ועד להודעה חדשה. למסעדות יותר לפעול רק במתכונת של איסוף הזמנות מהמקום או משלוחים.
7 צפייה בגלריה
מסעדה תל אביב
מסעדה תל אביב
שוב סוגרים. מסעדה בתל אביב
(צילום: AP)
"אנחנו לא ניתן להחלטה שרירותית שנסגרה באישון לילה למוטט אותנו", אמר אסף ליס, מבעלי קבוצת בארכה האוס שמפעילה את מסעדת משיה. "קנינו סחורה בעשרות אלפי שקלים, ואין לנו שום כוונה לזרוק אותה, לא רואים לנכון לזרוק אוכל לפח. אנחנו בטח ובטח לא מקבלים החלטה הזויה שהגיעה דרך מסכי טלוויזיה באמצע הלילה". שותפו אלון פרידמן הוסיף: "זו החלטה שערורייתית שמראה על חוסר ניהול מוחלט של המשבר".
בפוסט שפורסם בעמוד הפייסבוק של משיה נכתב: "מסעדת משיה פתוחה היום כרגיל! אנחנו לא מצליחים להבין מדוע ולמה, אבל אנחנו מעדיפים להתעסק במה שאנחנו יודעים לעשות הכי טוב".
7 צפייה בגלריה
אסף ליס ואלון פרידמן מקבוצת האוס
אסף ליס ואלון פרידמן מקבוצת האוס
אסף ליס ואלון פרידמן, בעלי "משיה"
(צילום: מאיר כהן)
7 צפייה בגלריה
סחורה שתיזרק לפח במסעדת סנטה קתרינה
סחורה שתיזרק לפח במסעדת סנטה קתרינה
"יש מוצרים שאני אזרוק לפח". המקרר במסעדת סנטה קתרינה
(צילום: תומר אגאי)
גם במסעדות מקבוצת R2M של רותי ומתי ברודו - הוטל מונטיפיורי, קופי בר והרצל 16 -מתכוונים לפתוח הערב. גורם ברשת אמר ל-ynet: "אי אפשר לקבל החלטה באמצע הלילה בלי זמן התארגנות סביר ולצפות שנעמוד דום". גם במסעדות "אייבי" ו"האחים" מתכוונים לפתוח כרגיל. "הערב נפתח כרגיל תוך הקפדה על הנחיות התו הסגול. מוזמנים להגיע לאכול, לשתות וליהנות בכפוף להיגיון הבריא ולשמירה על בריאות הציבור", נכתב בעמוד הפייסבוק של "אייבי".
השף תומר מור מעמותת "מסעדנים חזקים ביחד", המוביל את מחאת המסעדנים, אמר כי "החלטת הממשלה היא פקודה בלתי חוקית בעליל". בהודעה שהפיצה העמותה נכתב: "חובתנו להילחם על העסקים שלנו, גם אם נהפוך לעבריינים בעל כורחנו. לא נזרוק את כל הההכנות וחומרי הגלם שכבר עשינו לקראת הסופ"ש. קוראים לציבור לבוא ולתמוך בנו, להזמין מתוך התפריט ולקחת את האוכל. מי שירצה לשבת, זאת בחירה שלו. נקבל אותו בחיוך ובאהבה".
באיגוד המסעדות אמרו: "אנחנו בהחלט מבינים את המסעדות הרבות שהודיעו כי הן מתכוונות להישאר פתוחות במהלך הסופ"ש וקוראים לממשלת ישראל לשנות את החלטתה מלפנות בוקר ולהחיל את ההגבלות משבוע הבא".
מסעדנים רבים אחרים הביעו זעם על החלטת הממשלה לסגור מחדש את המסעדות לישיבה. "זו החלטה מטומטמת של ממשלה שמנותקת מהעם שלה", אמר השף גיא גמזו מהמסעדות "אריא" ו"נונונו". "החלטה בשלוש בלילה לסגור מסעדה, אחרי שאתמול אמרו שזה לא יקרה, זה יוצר תסכול עצום. היה ראוי שהממשלה הייתה נותנת לפחות זמן להתארגן, שיחליטו על סגירה ביום ראשון ושיתנו לסיים את הסחורה בסוף השבוע".
7 צפייה בגלריה
מזל ואבנר חניה, בעלים של מסעדה קטנה בבאר שבע
מזל ואבנר חניה, בעלים של מסעדה קטנה בבאר שבע
"הכי חשוב שנהיה בריאים ונשמור על הכללים". מזל חניה ממסעדת "הקוסקוס של מזל"
(מתוך עמוד הפייסבוק)
7 צפייה בגלריה
מזל ואבנר חניה, בעלים של מסעדה קטנה בבאר שבע
מזל ואבנר חניה, בעלים של מסעדה קטנה בבאר שבע
מזל ובעלה אבנר
(מתוך עמוד הפייסבוק)
השף תומר אגאי ממסעדת "סנטה קתרינה" סיפר כי בסוף השבוע הוא מצפה להפסדים של לא פחות מ-135 אלף שקלים. "כל ההזמנות לסוף השבוע כבר נעשו, הזמנתי סחורה לשלושה ימים קדימה. יש גם מוצרים שיורדים לטמיון כמו סטייקים ודגים שאני הולך לזרוק לפח. אני מבקש מהציבור הרחב להגיע היום בצהריים ונמכור אוכל בזול כדי לנסות לנצל כמה שאפשר את הסחורה".
גם מחוץ לתל אביב מתמודדים בעלי המסעדות עם השלכות החלטת הממשלה. ביניהם מזל ואבנר חניה, שמנהלים מסעדה קטנה בשם "הקוסקוס של מזל". "רק אני ובעלי עובדים במסעדה, ובגלל שאנחנו לא ערוכים למשלוחים המתווה ממש בעייתי", סיפרה מזל. "ההחלטה לסגור מעכשיו לעכשיו זה בעייתי כי זה יגרום לנו לזרוק לפח הרבה אוכל מוכן. אני מקווה שנעבור גם את הגל הזה בשלום. הכי חשוב שנהיה בריאים ונשמור על הכללים".
אילן זגדון מסעדת "סבא ג'בטו" בבאר שבע אמר: "הממשלה ביצעה אתמול רצח בכוונה תחילה. מסעדה זה לא ברגים באיקאה. סופ"ש זה הזמן שהמסעדנים מרוויחים. אני קורא לכם לא לסגור את המסעדות. יש לנו הזדמנות פעם במאה שנה להוכיח שאנחנו לא פראיירים".
7 צפייה בגלריה
יוסי טוכנר מסטקיית הבוקרים
יוסי טוכנר מסטקיית הבוקרים
"לא נותנים לנו אוויר". המסעדן יוסי טוכנר
יוסי טוכנר, מוותיקי המסעדנים בצפון ובעליה של "סטקיית הבוקרים" בחיפה ובקריית ביאליק אמר: "בכל התקופה האחרונה טענתי שאנחנו חזקים ויכולים להתארגן מחדש בהתאם להנחיות. תו סגול? אז התאמנו את עצמנו מחדש. אבל הסגר הזה מהיום למחר? הם לא נותנים לנו אוויר, אנחנו בבעיה גדולה".
"כל המסעדנים סמכו על התקופה הזו של יולי אוגוסט. נתנו צ'קים ותשלומים שנדחו מהחודשים האחרונים. עכשיו הכל מתנקז לקיץ, ושוב סוגרים אותנו", הוסיף טוכנר.
גל גבריאל, בעלי בית הקפה והקונדיטוריה "גל בייקרי" בחיפה אמר כי הוא לא יודע אם ישרוד סגירה נוספת של העסק. "המזל הוא שיש לי גם את הקונדיטוריה אז אני עובד שם, גם במשלוחים. ככה שרדתי בסגר הראשון. אני לא יודע אם אשרוד גם את זה. מה שכן, נערכתי. עוד מהסגר הראשון עשיתי הסבה למשלוחים ושדרגתי את אתר האינטרנט. אנשים ממשיכים לקנות גם בסגר בטייק אווי ומשלוחים. מבחינתי המקום לא נסגר, ואני ממשיך לעבוד".
סניה עאמר, שפית ובעל מסעדת "בינאלה פיצה ארטה" בכפר ג'וליס אמרה: "חשבנו שהסגר יהיה רק שבוע הבא, ויש לנו מספיק זמן להתארגן ולהיערך מראש. בבוקר הוצאנו חומרי גלם לכל היום, איישנו משמרת מלאה ולקחנו הזמנות מראש. אין לנו זמן להיערך להגבלות עם כזאת התראה קצרה, זה מצב בלתי אפשרי".
לירן חנג'ר, בעל מסעדת "לה מקסיקנו" במרכז המסחרי בירכא סיפר: "המקום הזה קטן גם ככה, וגם בשגרה אין לי יותר מ 10 אנשים בו זמנית במסעדה, ההגבלה הזאת תחנוק אותנו. בגלל שהמסעדה חדשה אין לי מחזור עסקי לשנת 2019 ולכן אני לא זכאי לסיוע ועד כה לא קיבלתי שום דבר מהממשלה. יש לי עובדים במקום, מה אני אמור לעשות איתם עכשיו?".