גם הערב (שבת) צפויות להימשך ההפגנות, הפרות הסדר וההתפרעויות האלימות ביישובים ערביים ובערים מעורבות בארץ, על רקע מבצע "שומר החומות" בעזה והמחאה נגד התנהלות משטרת ישראל במסגד אל-אקצא. הרמטכ"ל אביב כוכבי ושר הביטחון בני גנץ פנו למפכ"ל יעקב שבתאי והציעו לו סיוע לוגיסטי באמצעות מסוקי חיל האוויר, שיסייעו להקפיץ כוחות משטרה בין זירות של מהומות, בהתאם לצרכי המחוזות והמרחבים ברחבי הארץ.

5 צפייה בגלריה
יעקב שבתאי בני גנץ
יעקב שבתאי בני גנץ
הציע סיוע לוגיסטי למשטרה. גנץ ושבתאי
(צילום: עידו ארז, הדר יואביאן)
5 צפייה בגלריה
בקבוקי תבערה שנתפסו במסגד בלוד
בקבוקי תבערה שנתפסו במסגד בלוד
בקבוקי תבערה שנתפסו במסגד בלוד
(צילום: דוברות המשטרה)
הצעתם הגיעה לאחר שהתברר כי כוחות רבים נזקקים לניוד מהיר בין מוקדי מהומות שמתפחות בין רגע. לדבריהם, חיל האוויר יוכל להעמיד לרשות השוטרים מסוקי תובלה מסוג יסעור שיכולים לשאת מאות שוטרים ולוחמי מג"ב, ובמידת הצורך גם מסוקי ינשוף - "בלק הוק". במערכת הביטחון הגבירו את הצעות הסיוע הלוגיסטי למשטרה, גם באמצעות טלפנים לגיוס פלוגות מג"ב במילואים, בניוד כוחות מגוייסים לטובת חיול ובציוד מבצעי.
משעות הצהריים פרוסים אלפי שוטרים ולוחמי מג"ב - לרבות יחידות מיוחדות - במאות מוקדים ברחבי הארץ. המוקדים השונים בארץ תוגברו בימים האחרונים בתשע פלוגות מג"ב (כ-500 לוחמים) שהועברו מיהודה ושומרון.
גם היום עיקר החשש מתמקד בלוד. שוטרי ימ"ר מרכז ואנשי שב"כ עצרו 30 מתפרעים ערבים, בהם 12 המוכרים למשטרה. בחיפושים אחריהם אותר גם רובה מאולתר מסוג קרלו.
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי נמצא עם מפקד מחוז מרכז ומפקד מג"ב בחפ"ק המשטרתי בעיר. במשטרה הודיעו ב-19:44 כי החל מהשעה 19:00, כ-45 דקות לפני ההודעה, תאסור המשטרה כניסה לעיר לוד והחל מהשעה 20:00 בערב ועד השעה 04:00 לפנות בוקר יתווספו הגבלות נוספות. בין היתר יהיה איסור על כל אדם לשהות במרחב הציבורי בעיר לוד. כמו כן, ייאסר על תושבי לוד לצאת מבתיהם או ממקום שהייתם בעיר. במשטרה ציינו כי "תתאפשר יציאה למרחבים מוגנים בעת הצורך או לצורך קבלת טיפול רפואי דחוף". בהודעה הבהירו כי "כל המפר הוראה זו עובר עבירה שדינה עד שלוש שנות מאסר".
5 צפייה בגלריה
כוח מג"ב במסגד בלוד, היום
כוח מג"ב במסגד בלוד, היום
כוח מג"ב במסגד בלוד, היום
(צילום: דוברות המשטרה)
הערב, השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה מינה את לוחמי יחידת "מצדה", היחידה המיוחדת להשתלטות על אסירים של שירות בתי הסוהר, להשתמש בסמכויות שוטר. אוחנה סיכם שבתאי כי השימוש בסמכויות יתאפשר כאשר הלוחמים נמצאים בפעילות מבצעית, על פי אישור ראש מחלקת מבצעים בחטיבת המבצעים במשטרה, כסיוע למשטרה. המינוי יהיה בתוקף ל-30 ימים מיום חתימתו, וכל עוד הסיוע נדרש.
"מדובר ביחידת עילית של ממש, כוח מיומן, מנוסה ומקצועי שיודע לתת מענה למגוון רחב של תרחישים", אמר אוחנה. "תחת הכוונה משטרתית, לוחמי 'מצדה' יהוו מכפיל כוח במשימה החשובה של השלטת החוק והסדר במוקדי ההתפרעויות".

על פי נתוני המשטרה, מאז תחילת המהומות בשבוע שעבר נפצעו 265 שוטרים פצועים באורח קל עד בינוני. 891 חשודים נעצרו, ומתוכם שוחררו 414. עד מחר, נמסר, יוגשו 33 כתבי אישום יוגשו עד מחר.
בינתיים תפסו בצהריים לוחמי מג"ב 15 בקבוקי תבערה מוכנים להצתה במסגד בלוד. בעקבות דיווח על בלון גז ואבנים שהוכנסו למסגד באזור משולש הדתות בעיר, הגיעו לוחמי מג"ב למסגד לחיפוש, ולאחר הידברות עם האימאם עלו לגג.
בסריקות נתפסו ארגז ובתוכו 15 בקבוקי תבערה המוכנים להצתה עם גלון דלק בסמוך, ובנוסף מערומי אבנים. ההערכה כי הבקבוקים נועדו להפרות הסדר הערב.
גם במחוז ירושלים נערכים להפרות הסדר הערב, בדגש על שכונת שייח ג'ראח. נציב כבאות והצלה, רב-טפסר דדי שמחי, קיים הערכת מצב מיוחדת ומפקד המחוז, טפסר ניסים טויטו, הציג את פריסת הכוחות והמענה לתרחישים הצפויים ובכלל זה שריפת צמיגים, הצתת רכוש ומבנים וכן זריקת בקבוקי תבערה העשויים לגרום להתלקחות שריפות. מוקדם יותר סייר שמחי במרחב יפו ובחן מקרוב את היערכות המחוז להפגנות.
5 צפייה בגלריה
שוטרים מתגוננים בעכו
שוטרים מתגוננים בעכו
שוטרים מתגוננים בעכו, השבוע
(צילום: שרון צור)
5 צפייה בגלריה
לוד
לוד
הרס בלוד, השבוע
(צילום: AFP)
ילד ערבי בן 12 ספג אמש כוויות קשות בפניו, בעקבות בקבוק תבערה שהשליכו שני רעולי פנים לעבר ביתו בשכונת עג'מי ביפו. הוא פונה לבית החולים. במשטרה פתחו בחקירה ובסריקות אחר החשודים, ובודקים כעת כמה כיוונים - גם את האפשרות שמדובר במניע לאומני.
אחרי כמעט שבוע של ונדליזם והצתות בתי כנסת, הציבה המשטרה לפני השבת שוטרים ליד בתי הכנסת בלוד. כוחות סמויים ניסו לאתר פורעים מבעוד מועד.
מנגד, אזרחים רבים יוצאים במחוות למען פיוס ודו קיום, ובכמה מוקדים יתקיימו הערב עצרות בקריאה לעצירת האלימות. שתי עצרות מרכזיות ייערכו בכיכר ציון בירושלים ב-20:30 ובכיכר הבימה בתל אביב ב-19:00. הפגנות קטנות יותר ייערכו אחר הצהריים בעשרות מוקדים נוספים ובהם נצרת, רמלה, לוד, ראש העין, הוד השרון, הרצליה ומעלות-תרשיחא.