3 צפייה בגלריה
בית ספר נטעים, בית חורון
בית ספר נטעים, בית חורון
בית ספר נטעים, בית חורון
(צילום: נדב אבס)
בזמן שמשרד הבריאות ממליץ להאריך את הסגר (שהיה אמור להסתיים ביום ראשון) בשבוע נוסף לפחות, ושר החינוך יואב גלנט מנחה את ראשי הרשויות להיערך לפתיחת מוסדות החינוך, נתונים חדשים שהגיעו לידי "ידיעות אחרונות" צריכים להדליק נורה אדומה לגבי האפשרות להחזיר את בתי הספר והגנים לפעילות.
בעוד שהסגר השני הצליח להוריד את התחלואה המשמעותית בקרב תלמידים ואנשי צוות, שעמדה על כ-40% לפני הכניסה אליו, נראה שהסגר השלישי לא מצליח להביא לשינוי במצב. גם אחרי שמערכת החינוך נסגרה פעם נוספת, מספר התלמידים המאומתים נותר גבוה - ובמערכת הבריאות מייחסים לכך את התפשטות המוטציה הבריטית. רק השבוע פורסם ב"ידיעות אחרונות" על זינוק במספר המאומתים עד גיל 17, שהגיע לשיא חדש.

בניגוד לדבריו של שר החינוך יואב גלנט, שהכחיש את הפרסום ב"ידיעות אחרונות" שלפיו מערכת החינוך היא זו שאחראית לשיעור של יותר מ-40 אחוזים מכלל הנדבקים, הנתונים מראים באופן חד-משמעי את היקף ההתפרצות במערכת החינוך.
ערב הכניסה לסגר השני ב-18 בספטמבר אובחנו עם קורונה 1,921 תלמידים ו-247 אנשי צוות מתוך 5,340 מאומתים בסך הכל באותו יום - כ-40% ממספר הנדבקים היומי. ב-7 בינואר, לפני הכניסה לגל השלישי, חלו 2,743 תלמידים ו-350 אנשי צוות מתוך 7,642 מאומתים סה"כ באותו יום - גם כאן, כ-40% ממספר הנדבקים היומי.
ביציאה מהסגר השני ב-18 באוקטובר אובחנו כחיוביים 259 תלמידים ו-36 אנשי צוות חינוכי מתוך 922 מאומתים באותו יום, כלומר 32 אחוזים מהנדבקים. ב-27 בדצמבר 29 אחוזים מכלל המאומתים היו תלמידים. ב-7 בינואר שיעור התלמידים המאומתים זינק ל-36 אחוזים - ובמשך כל הזמן הזה בתי הספר פעלו. אלא שגם אחרי שהם נסגרו שיעור התלמידים שנדבקו עלה - ונכון ל-21 בינואר הוא עמד על יותר מ-40%.
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
בניגוד לדבריו, הנתונים מצביעים על התפרצות רחבה במערכת החינוך. גלנט
(צילום: הדר יואביאן)
ברוב המקרים לא ניתן להוכיח היכן בדיוק נדבק התלמיד, אם בבית הספר או בביתו. שר החינוך נתלה בטענה הזו כדי להשאיר את המערכת פתוחה, אולם בפועל החשיבות שלה פחותה. גם אם התלמיד לא נדבק בבית הספר אלא בבית - מרבית הצעירים הנדבקים אינם סובלים מתסמינים, ולכן עלולים לא לדעת שהם נדבקו. כאשר המוסד החינוכי פתוח, והילד לא יודע שנדבק - הוא עלול לסכן את התלמידים הרבים שבאים איתו במגע, את הוריהם ובני משפחתם - וכמובן את הצוות החינוכי.
הממונה על המאבק בקורונה פרופ' נחמן אש התייחס אתמול לחשיפת "ידיעות אחרונות" באשר לשיעורי התחלואה בקרב ילדים. "בתחילת ספטמבר שיעור הילדים עד גיל 18 מבין כלל המאומתים היה 23%", אמר אש, "היום הוא עומד על 35%".
אתמול שיגר יו"ר "ימינה" נפתלי בנט מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, ובו דרש ממנו להקפיא את חזרת התלמידים לבתי הספר: "לא ברור ההיגיון שעומד מאחורי ההחלטה לשלוח שני מיליון תלמידים להדבקה המונית, אך אני קורא לך ולשר החינוך להימנע ממהלך מסוכן זה, ולכנס בהקדם דיון רציני ומעמיק באסטרטגיית יציאה לאוכלוסיית הילדים. איננו יודעים עדיין את ההשלכות ארוכות הטווח של הקורונה, מדובר פשוט בהימור על עתיד ילדינו ועל בריאותם".
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
בנט לנתניהו: "זה הימור על חיי ילדינו"
(צילום: מוטי קמחי)
משרד הבריאות צפוי לבקש גם הארכה של שבועיים בסגירת נתב"ג. בדיונים שנערכו במשרד הבריאות הנחה השר אדלשטיין לבחון שימוש בצמידי GPS כדי לאפשר לאנשים שחוזרים מחו"ל להיכנס לבידוד ביתי במקום למלוניות.
בדיון על הארכת הסגר אצל נתניהו החלו לדון גם באסטרטגיית היציאה ממנו. במשרד הבריאות ביקשו להתכונן לשני תרחישים: כזה שבו נתוני התחלואה משתפרים בצורה משמעותית ואז אפשר לצאת מהסגר בצורה רחבה יחסית, וכזה שבו המספרים נשארים גבוהים ואז ההמלצה תהיה על פתיחה מאוד מצומצמת של חלק מהחינוך וחלק מהמסחר.
בינתיים שר החינוך גלנט קיים פגישה עם יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, עם יו"ר הרשויות האזוריות שי חג'ג' ועם כ-100 ראשי ערים ורשויות, שבמהלכה קרא להם "להיערך לאפשרות שממשלת ישראל וקבינט הקורונה יקבלו החלטה לפתוח את מוסדות החינוך, בצורה חלקית או מלאה, בשבוע הבא". יחד עם זאת הדגיש גלנט כי "בימים הקרובים תתכנס הממשלה על מנת להחליט על מועד ואופן החזרת התלמידים לבתי הספר. איני יודע מה תהיה המלצת המומחים ומשרד הבריאות". לפי המתווה שגיבש גלנט יחד עם השלטון המקומי, הגנים, כיתות א'-ד' וכיתות י"א-י"ב יחזרו ללמוד מיד עם תום הסגר.