על רקע סגירת נתב"ג, התפשטות המוטציה הבריטית והשיא במספר המתים היומי מקורונה, הפרויקטור נחמן אש אמר היום (שני) בהצהרה לתקשורת כי "כששאלו לפני שבועיים אם זה הסגר האחרון, אמרתי שקרוב לוודאי שכן. היום אני יותר זהיר". הוא הדגיש כי מתווה היציאה מהסגר לא צפוי להיות מהיר, שכן "אם נפתח את המשק בצורה חופשית מדי נוביל לגל תחלואה נוסף - ואנחנו רוצים להימנע מכך".
לדברי אש, "התמונה החדשה של המוטציות, ובעיקר התפשטות המוטציה הבריטית, מחייבת אותנו לצאת מהסגר ביציאה מאוד זהירה. בהתאם להתנהלות שלנו נראה אם אנחנו יכולים להכיל את התחלואה ולמנוע התפרצות של גל נוסף. אנחנו מחסנים בקצב גדול, וזה ישפיע על רמת התחלואה, אבל צריך לראות שמערכת הבריאות לא נמצאת בעומסים לאורך זמן רב. נצטרך לפתוח את המשק יותר בזהירות משחשבנו לפני כמה שבועות, ואם נצליח נמנע את הסגר הבא".
1 צפייה בגלריה
נחמן אש
נחמן אש
"רואים התרופפות במשמעת לסגר". פרופ' אש
(צילום: שחר גולדשטיין )
פרופ' אש סקר את מצב התחלואה הנוכחי ואמר כי "אנחנו רואים בימים האחרונים ירידה במספר המאומתים. מקדם ההדבקה, אותו R מפורסם, ירד ל-0.9. יחד עם זאת, יש מספר נתונים שמדאיגים אותנו. מספר המאושפזים עדיין גדול, ומספר המאושפזים במצב קשה קרוב ל-1,200. מספר המונשמים הגיע אתמול לשיא, מעל ל-300. מספר המונשמים במכונת אקמו הגיע גם לשיא, 33. גם מספר הנפטרים היומי הגיע לשיא".
לדבריו, "אנחנו מגבשים שני מתווים ליציאה מהסגר שנציע לממשלה. מתווה אחד מצומצם לרמת תחלואה גבוהה, למקרה שהיא לא תרד. אם נראה ירידה בעומס בבתי החולים, נוכל להמליץ על אותו מתווה מצומצם. האפשרות השנייה היא מתווה רחב יותר, אם נגיע למספר נמוך יותר של חולים בבתי החולים".
פרופ' אש הסביר כי משרד הבריאות מתקשה לגבש מדדים ליציאה מהסגר לאור התפשטות המוטציות ומבצע החיסונים, שמשנים את התמונה לכאן ולכאן. "מספר המאומתים נמצא בירידה, אך העומסים בבתי החולים עדיין גדולים", אמר. "כל מספר שהיינו קובעים היה מעוות את התמונה".
פרופ' אש הוסיף: "בתוכנית יציאה בת שלושה שלבים, השלב הראשון ביציאה מהסגר יהיה לחזור לתמונת המצב שהייתה לפני הסגר מבחינת פתיחת המסחר ולימודים מצומצמים. לאחר מכן נרחיב את פתיחת הלימודים. יש שני סוגים של פעילויות - פעילויות מוגבלות, שאותן נפתח קודם, ורק לאחר מכן פעילויות רחבות בהיקפים יותר גדולים. העיתוי לפתיחת השלבים עדיין לא נקבע. ככל שהעומסים על בתי החולים יישארו גדולים, לא נוכל לצאת מהסגר בחופשיות".
"אנחנו עוקבים בימים האחרונים אחרי מדדים שונים שמעידים על אפקטיביות הסגר, ובימים האחרונים יש עלייה קלה במגעים כתוצאה מהתרופפות", אמר פרופ' אש. "אנחנו מרגישים את זה גם בכבישים. אני קורא לאזרחים להקפיד על ההנחיות, זה ישפיע מאוד על היכולת שלנו לצאת מהסגר. ככל שהאפקטיביות שלו תהיה פחותה יותר, נצטרך לקבל החלטות באשר ליכולת שלנו לפתוח את המשק בצורה פחות רחבה".

שני חולים במוטציה מקליפורניה

פרופ' אש התייחס להתפשטות המוטציות בישראל ואמר: "כ-40% מהמאומתים היומיים נדבקו במוטציה הבריטית, ויש כאלה שמעריכים שאפילו כ-70%. ההתפשטות של המוטציה הזו גורמת לכך שהתחלואה מואצת, כמו שקורה גם בבריטניה. בימים האחרונה עלתה האפשרות שהמוטציה גורמת ל-30% יותר מקרים קשים, אנחנו עדיין לא יודעים אם זה משפיע גם על התמונה של התחלואה בישראל".
"איתרנו את המוטציה הדרום-אפריקאית ב-27 מקרים", הוסיף פרופ' אש. "אנחנו בוחנים מקרים נוספים וממשיכים במאמצים לאתר את כל שרשראות ההדבקה. כרגע, המאמץ מופנה לכך שנקטע את השרשראות כדי לא להעלות את הסיכון במוטציה הזו. היא דומה למוטציה הבריטית, אבל יש עדיין סימן שאלה סביב יעילות החיסון נגדה.
"המוטציה הברזילאית לא אותרה בישראל", אמר פרופ' אש. "יש שני מקרים בישראל של חולים שנדבקו במוטציה שמקורה בקליפורניה. אנחנו עוקבים אחרי שרשראות ההדבקה שלהם ולא חושבים שיש מקרים נוספים. בכל מקרה, קרוב לוודאי שהחיסון יעיל בפני המוטציה הזו".
פרופ' אש הוסיף כי ישנה עלייה בתחלואה בקרב ילדים, אך לא ברור אם המוטציות גורמות לתחלואה קשה יותר בקרבם. "בתחילת ספטמבר, שיעור הילדים עד גיל 18 מבין כלל המאומתים היה 23%. היום הוא עומד על 35%. במגזר החרדי זה מ-30% ועד 50%, מכיוון ששם יש אוכלוסייה יותר צעירה, אבל המגמה היא אותה מגמה".
על ההפרות במגזר החרדי אמר פרופ' אש כי "אני מקווה שהמנהיגות החרדית מבינה שצריך להוביל את הציבור להשלים את תקופת הסגר בצורה נכונה ומהירה. ככל שלא נישמע להנחיות יהיו לנו יותר חולים וזה יעלה בחיי אדם, כפי שאנחנו רואים יום-יום. חבל מאוד שזה קורה בתקופה שהחיסונים מעבר לפינה".


מוקדם יותר היום הזהירה ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, מפני המשך התפשטות של המוטציה הבריטית בישראל - ואמרה כי יש לסגור את נמל התעופה בן גוריון למשך חודש ימים. לדבריה, "אנחנו חייבים לקנות זמן לתושבי מדינת ישראל כדי שיתחסנו. אני מניחה שנצטרך כמה שבועות כדי לאפשר למבצע החיסונים להתקדם בקצב מהיר כדי שרוב האוכלוסייה תהיה מחוסנת.
"אנחנו נמצאים במצב בעייתי מבחינת התחלואה", אמרה אלרעי פרייס. "המספרים מתחילים לרדת אבל אנחנו עדיין עם עומס גדול. הגענו למצב הזה בגלל המוטציה הבריטית". לדבריה, במשרד הבריאות "התנפלו" על בדיקות הקורונה כששמעו לראשונה על המוטציה בחודש דצמבר, והחלו לחפש את הישראלים שנדבקו בה. "הקושי, כשנכנסות מוטציות מאנגליה, זה שאנחנו רואים התפשטות מאוד מהירה", אמרה אלרעי פרייס. "לפחות 50% מהבדיקות הן מהמוטציה הבריטית. זה התחיל במגזר החרדי ועבר למגזר הכללי - וכעת אני מאוד מודאגת שזה יגיע למגזר הערבי".

שיא במספר הנפטרים היומי

בתוך כך, ועדת החוקה אישרה פה אחד את תקנות הממשלה לצמצום החריגים ליציאה לטיסה, שייכנסו לתוקף החל מהלילה ועד לחצות הלילה שבין 31 בינואר ל-1 בפברואר. לפי התקנות, יציאה מהבית לצורך טיסה מחוץ לישראל אפשרית רק במקרים של טיפול רפואי, לוויה של קרוב משפחה או הליך משפטי. התקנות קובעות גם כי מנכ"ל משרד הבריאות, בנוסף למנכ"ל משרד התחבורה, יהיו רשאים לאשר יציאה שלא כלולה בחריגים אלה - לצורך הומניטרי או אישי מיוחד. ועדת הכלכלה אישרה כי החל מחצות כלי טיס זרים לא יורשו לנחות בישראל, ורשות שדות התעופה תוכל למנוע כניסה לנתב"ג ממי שאין לו אישור מתאים.
בינתיים, מספר המאומתים לקורונה מאז פרוץ המגפה חצה הבוקר את רף ה-600 אלף, ו-68 בני אדם נפטרו אתמול מסיבוכי הנגיף - המספר הגבוה ביותר מפרוץ המגפה. אתמול אובחנו 4,868 ישראלים כחיוביים לקורונה, ושיעור הבדיקות החיוביות עמד על 9.3%. בסך הכול בוצעו כ-53 אלף בדיקות.
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,878 חולי קורונה, 1,140 מהם במצב קשה. 358 חולים – מספר שיא – מחוברים למכונות הנשמה. מספר הנפטרים עומד כעת על 4,437. מקדם ההדבקה (R) של כל המגזרים נשאר 0.9 - ה-R החרדי עומד על 0.88, ה-R הערבי על 0.84 וה-R של האוכלוסייה הכללית על 0.94.
במקביל, שר הבריאות יולי אדלשטיין עדכן הבוקר כי יותר ממיליון ישראלים כבר קיבלו את המנה השנייה של החיסון נגד קורונה. 193 אלף איש חוסנו אתמול. "ישראל ממשיכה להוביל את העולם עם 3.7 מיליון חיסונים, ואנחנו פותחים את השבוע עם כ-200 אלף מתחסנים ביום", מסר אדלשטיין.
לפי הנתונים, 29.1% מהישראלים קיבלו את מנת החיסון הראשונה, ו-12.37% גם את השנייה. בקרב בני 90 ומעלה 85% מהחולים קיבלו את המנה הראשונה ו-52.9% גם את השנייה. בגילים 80 עד 89 – 82.6% קיבלו את המנה הראשונה ו-51.6% גם את השנייה; בקבוצת הגיל 70 עד 79 – 89.5% קיבלו את מנת החיסון הראשונה ו-59.4% גם את השנייה. בגילים 60 עד 69 – 72.2% קיבלו את מנת החיסון הראשונה ו-43% גם את השנייה.