6 צפייה בגלריה
תור וונסלנד
תור וונסלנד
"מחיר המלחמה בעזה הוא הרסני". שליח האו"ם למזרח התיכון
שליח האו"ם למזרח התיכון, תור וונסלנד, התייחס היום (רביעי) להסלמה הביטחונית בישראל בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו, וקרא להרגעת הרוחות. "הפסיקו את האש באופן מיידי, אנחנו מסלימים לעבר מלחמה רחבה", הזהיר וונסלנד. "מנהיגים מכל הצדדים צריכים לקחת אחריות על עצירת ההסלמה. מחיר המלחמה בעזה הוא הרסני, וישלמו אותו אנשים פשוטים. האו"ם פועל עם כל הצדדים להחזרת הרגיעה, הפסיקו את האלימות עכשיו".
משרד החוץ לא נשאר חייב והגיב לציוץ של שליח האו"ם: "אתה מדבר על 'מחיר המלחמה בעזה', אבל מתעלם מ-1,000 רקטות ששוגרו לשטח ישראל על ידי ארגוני הטרור חמאס והג'יהאד האיסלאמי ב-36 השעות האחרונות".
6 צפייה בגלריה
אנשים תופסים מחסה
אנשים תופסים מחסה
תופסים מחסה בעוטף עזה
(צילום: שאול גולן)
בתוך כך, משרד החוץ זימן לשיחת נזיפה את שגריר אירלנד בישראל קייל אוסליבן אצל ראש המערך המדיני-אסטרטגי אלון בר, בשל התבטאויות של שר החוץ האירי סיימון קובני מאז החלה ההסלמה הביטחונית.
קובני אמר, בין השאר, שיש לגנות את ישראל על כך כך שהיא תוקפת ברצועת עזה, תקיפות בעלות "השלכות טרגיות", לדבריו. באשר לאירועים בהר הבית, אמר קובני כי מדובר ב"התכנסות שלווה של מוסלמים". שר החוץ האירי אף זימן אתמול את שגריר ישראל באירלנד אופיר קריב לשיחת נזיפה במשרד החוץ בדבלין, "בעקבות האלימות בירושלים ובעזה".
6 צפייה בגלריה
ההפגנות בשייח ג'ראח
ההפגנות בשייח ג'ראח
המהומות בשייח ג'ראח
(צילום: אלכס קולומויסקי)
6 צפייה בגלריה
הריסות בעזה
הריסות בעזה
הריסות בעזה
(צילום: רויטרס)
ביום שני כתב קובני בחשבון הטוויטר שלו כי "הפינויים בשייח ג'ראח ובסילוואן, והתגובה האכזרית של שירותי הביטחון הישראליים להפגנות באל-אקצא, אינן מקובלות. הזכות לחופש ההתכנסות השלווה אינה ניתנת למשא ומתן. האלימות וההסתה חייבות להיפסק".
בתוך כך, גם הבית הלבן פרסם הודעה שהתייחסה להסלמה הביטחונית. "הנשיא ג'ו ביידן מעודכן מדי יום בהתפתחויות בירושלים ובעזה", נכתב. "כבר בשבוע שעבר הוא הנחה את צוותו לדון עם גורמים ישראלים ופלסטינים, כמו גם עם מנהיגים ברחבי המזרח התיכון, במטרה להביא לרגיעה. תמיכתו של הנשיא בביטחון ישראל ובזכותה הלגיטימית להגן על עצמה ועל אזרחיה היא מהותית ולעולם לא תיגמר".
6 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
"מעודכן מדי יום בהתפתחויות בירושלים ובעזה". ביידן
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
פאטו בנסודה
פאטו בנסודה
מודאגת מפשעי מלחמה. בנסודה
(צילום: רויטרס)
על ירי הרקטות מעזה נכתב: "אנו מגנים את מתקפת הרקטות המתמשכות של חמאס וארגוני טרור אחרים על ישראל, כולל נגד ירושלים. אנו גם מגנים את הקיצוניות, משני הצדדים, שהובילה להסלמה". עוד נכתב בהצהרה כי "ירושלים חייבת להיות מקום של דו-קיום, ונדרש מכל הצדדים להחזיר את העיר למצב של רוגע. אנו נמשיך לתמוך בפתרון שתי המדינות לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני".
התובעת הראשית של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, פאטו בנסודה, התייחסה גם היא להסלמה והעלתה כבר את האפשרות שמבוצעים פשעי מלחמה בסבב זה, מבלי להאשים צד זה או אחר. "אני מודאגת מההסלמה באלימות בגדה המערבית, כולל במזרח ירושלים, כמו גם בעזה וסביבתה, ומהאפשרות לביצוע פשעים תחת אמנת רומא", אמרה בנסודה. "אני מהדהדת את הקריאה מהקהילה הבינלאומית לרגיעה, איפוק, ועצירת האלימות".