אמש (יום שישי), עם שבירת צום הרמדאן, פרצו מהומות בהר הבית ובשייח ג'ראח. עשרות שוטרי יס"מ עלו למתחם של מסגד אל-אקצא ופיזרו אלפי פלסטינים בעזרת רימוני הלם. בצד הפלסטיני טענו כי המהומה החלה לאחר כניסת השוטרים להר הבית, בעוד שבמשטרה אמרו שהגיעו למקום בעקבות הפרת סדר, אך לא ציינו מה גרר את הכניסה המסיבית של הכוחות למתחם התפילה. בינתיים, אוטובוסים עם מתפללים נעצרו בדרך לירושלים, הנוסעים החלו לצעוד - וכביש 1 נחסם ליותר משעתיים. בתחילת הכתבה: רגע פריצת השוטרים להר הבית.
העימותים הקשים בהר הבית התרחשו בכמה גלים, ועם רגיעות קצרות שהופרו בעקבות התגרויות. אחרי הגל השלישי, כל המתפללים הוכנסו למסגדים והמשטרה ניסתה לשמור על הרחבה נקייה ממתפרעים. לפי הסהר האדום נפצעו 205 מתפללים, ובמשטרה דיווחו על 17 שוטרים שנפגעו במהומות.

6 צפייה בגלריה
מחלף חמד
מחלף חמד
כביש 1, אחרי בלימת האוטובוסים
(צילום: נתיבי ישראל )

"מאות חשודים יידו אבנים, בקבוקים וחפצים לעבר כוחות המשטרה", אמרו במחוז ירושלים. בעקבות ההתפרעויות, המשטרה החליטה לסגור את כל הכניסות למתחם. הלילה מסרה המשטרה כי חלק מהמתפרעים התבצרו במסגדים ובהמשך הם פונו משם.

איומים מארגוני הטרור, שריפות בעוטף

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן נאם באופן חריג בעקבות ההתפרעויות, ובדבריו ששודרו בטלוויזיה הפלסטינית האשים את ממשלת ישראל למתרחש באל-אקצה. "אני מברך את בני העם הפלסטיני בירושלים ובכל מקום על עמידתם האיתנה וההגנה על ירושלים, בירתה הנצחית של פלסטין, ועל המקומות הקדושים למוסלמים ולנוצרים", אמר אבו מאזן.
6 צפייה בגלריה
פלסטינים מכינים בלוני תבערה בעזה
פלסטינים מכינים בלוני תבערה בעזה
מפריחים בלוני תבערה בעזה. המתיחות גוברת
(צילום: AFP)
ארגוני הטרור לא נשארו חייבים והצטרפו גם הם: מנהיג חמאס פנה ישירות לראש הממשלה נתניהו ואמר: "אל תשחק באש. זו מערכה שאתה, הצבא שלך, המשטרה שלך וכל המדינה לא יוכלו לנצח. אנחנו נגן על ירושלים ללא קשר לקורבנות שנצטרך להקריב". גם הג'יהאד האיסלאמי הצטרף לאיומים. מנהיג ארגון הטרור זיאד נחאלה הכריז כי "אי אפשר לשתוק על מה שקורה בירושלים. על האויב לצפות לתגובה שלנו בכל רגע". לאחר איומים אלה התחדשו הפרחות בלוני התבערה מעזה, ועשר שריפות פרצו היום בעוטף.

נתניהו: "פועלים באחריות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים הערכת מצב היום לאור אירועי סוף השבוע, ובהודעה חריגה שפרסם במהלך השבת אמר: "ישראל פועלת באחריות כדי להבטיח חוק וסדר בירושלים תוך שמירה על חופש הפולחן במקומות הקדושים". נתניהו נמצא בקריה ומקבל עדכונים שוטפים.

צה"ל מתגבר כוחות

בעקבות המהומות בהר הבית הודיע צה"ל היום על תגבור כוחות, בעיקר באזור ירושלים ויהודה ושומרון. ההחלטה התקבלה בתום הערכת מצב שבה השתתפו שר הביטחון בני גנץ, הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי ומפקדים בכירים נוספים בצבא, וכן נציגים מהמשטרה ושב"כ.
"בהערכת המצב הנחה הרמטכ"ל על מדרגת תגבור נוספת של כוחות ואמצעים, על היערכות להסלמה ועל שורה של צעדים נוספים", נמסר מצה"ל. בצה"ל נערכים בכוננות גבוהה לאירועים הנפיצים הבאים, בהם לילת אל-קאדר הלילה, לילה קדוש עבור המוסלמים שבמהלכו צפויים המונים מהם להתפלל בהר הבית, וכן יום ירושלים שיחול למחרת.

גל גינויים ממדינות ערב

ארה"ב הביעה הבוקר "דאגה עמוקה" מהעימותים הקשים בהר הבית, וקראה לישראל ולפלסטינים לפעול באופן מיידי להרגעת המתיחות. "אין שום הצדקה לאלימות, אך שפיכות דמים כזו מדאיגה במיוחד כעת, בימים האחרונים של הרמדאן", מסר דובר מחלקת המדינה האמריקנית נד פרייס. "זה כולל את המתקפה אתמול נגד חיילים ישראלים ומתקפות 'תג מחיר' נגד פלסטינים בגדה המערבית, שאותן אנו מגנים נחרצות", הוא הוסיף – בהתייחסו לפיגוע הירי במעבר סאלם שבו חוסלו שני מחבלים שלפי החשד התכוונו לבצע פיגוע המוני במרכז הארץ.
6 צפייה בגלריה
התפרעויות ברחבי ירושלים
התפרעויות ברחבי ירושלים
התפרעויות ברחבי ירושלים
( צילום: EPA)

4,000 מתו ביום אחד בהודו

אסון הקורונה בהודו לא שוכך, והיום דיווחו רשויות הבריאות במדינת הענק על שיא יומי של מתים מהנגיף ביממה אחת: 4,187 בני אדם. בתוך 24 שעות אובחנו עוד 401,078 נדבקים, וזהו היום השלישי ברציפות שהודו מדווחת על יותר מ-400 אלף נדבקים.
לפי הנתונים הרשמיים מהודו, מניין הנדבקים הכולל בה מפרוץ המגפה עומד כעת על כמעט 22 מיליון, ומניין המתים הכולל על יותר מ-240,000. במדינת הענק אמנם חיים קרוב ל-1.4 מיליארד בני אדם, אך ההערכות של כלל המומחים הן שהמספרים בפועל גבוהים בהרבה מהנתונים הרשמיים הללו, ויש כאלו שאף העריכו שמספר הנדבקים גבוה פי עשרה.
6 צפייה בגלריה
אפר של חולי קורונה שנשרפו ב ניו דלהי הודו
אפר של חולי קורונה שנשרפו ב ניו דלהי הודו
אוספים את האפר במשרפה בניו דלהי
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
 "ככל שהקיץ יתקדם, אנו מקווים שיעדי תיירות מסורתיים נוספים ייפתחו". נוחתים בנמל התעופה הית'רו בלונדון
 "ככל שהקיץ יתקדם, אנו מקווים שיעדי תיירות מסורתיים נוספים ייפתחו". נוחתים בנמל התעופה הית'רו בלונדון
"ככל שהקיץ יתקדם, אנו מקווים שיעדי תיירות מסורתיים נוספים ייפתחו". נוחתים בנמל התעופה הית'רו בלונדון
(צילום: Getty Images)

גם אנגליה נפתחת לישראלים

בריטניה הודיעה אתמול כי תחדש את הטיסות הבינלאומיות למטרות פנאי החל מ-17 במאי, לאחר חודשים של איסור על מרבית הנסיעות הלא חיוניות לחו"ל, ופרסמה רשימה של 12 "יעדים ירוקים", בהם גם ישראל. אזרחי המדינות שברשימה יוכלו לבקר באנגליה ללא צורך בבידוד ותושבי אנגליה שיבקרו ביעדים הללו לא יידרשו להיכנס לבידוד עם חזרתם.
מלבד ישראל, ברשימה הירוקה מופיעות גם אוסטרליה, ניו זילנד, סינגפור, ברוניי, איסלנד, איי פארו, גיברלטר, איי פוקלנד ופורטוגל. גם סנט הלנה ואיי ג'ורג'יה הדרומית ואיי סנדוויץ' הדרומיים שבאוקיינוס האטלנטי הוגדרו אזורים ירוקים. ספרד, צרפת, איטליה וארה"ב, היעדים הפופולריים ביותר בקרב הבריטים, נותרו מחוץ לרשימה הירוקה, שתיבחן מחדש בכל שלושה שבועות.
6 צפייה בגלריה
בוקר שישי בחוף הצוק
בוקר שישי בחוף הצוק
חוף הצוק בתל אביב
(צילום: יאיר שגיא)

מזג האוויר: חם מהרגיל, מחר - שרב כבד

אחרי שהיום הורגשה עלייה ניכרת בטמפרטורות והיה חם מהרגיל - בעיקר באזורים הפנימיים - מחר תחול התחממות נוספת וצפוי שרב כבד, ייתכן אובך.
באילת ייתכנו רוחות דרומיות לזמן קצר. הטמפרטורות ברחבי הארץ ינועו ביום בין 35 ל-44 מעלות.
ביום שני תחול ירידה בטמפרטורות, אך עדיין ישרור עומס חום כבד. בהמשך השבוע, בשלישי או ברביעי, ישובו הטמפרטורות לטווח הרגיל לעונה.
עוד תחזיות לארץ ולעולם באפליקציה של דני רופ באייפון ובאנדרואיד