4 צפייה בגלריה
לקראת סבב ההמלצות אצל הנשיא ראובן ריבלין
לקראת סבב ההמלצות אצל הנשיא ראובן ריבלין
אנשי המפתח. על מי יטיל הנשיא את הרכבת הממשלה?
(צילום: אלכס קולומויסקי, קובי קואנקס, עידו ארז)
בזמן שבעל הסיכויים הגבוהים ביותר להרכיב ממשלה מחזיק במספר הממליצים הנמוך ביותר, ומנגד בעל הסיכויים הנמוכים ביותר להרכיב ממשלה מחזיק במספר הממליצים הכי גבוה, יגיעו החל מהבוקר (יום ב') נציגי הסיעות לסבב ההתייעצויות אצל נשיא המדינה ראובן ריבלין, שעבורו יהיה זה הסבב החמישי שהוא מנהל מאז שמונה לנשיא ב-2014.
בניגוד למערכות הבחירות הקודמות, סבב ההתייעצויות אצל הנשיא עשוי לטמון בחובו הפתעות, שכן כמה ראשי מפלגות לא הצהירו בפומבי על מי הם מתכוונים להמליץ לנשיא להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה.
בהינתן תמונת המצב הנוכחית, שלא מעניקה לאף מועמד 61 מנדטים מסיעות הכנסת, ומאחר שהנשיא חייב על-פי חוק להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה לפחות פעם אחת על מי מהמועמדים, הוא מתכוון להעניק את המנדט למועמד בעל הסיכויים הגבוהים ביותר להרכבת ממשלה, כפי שהצהיר בשבוע שעבר.
4 צפייה בגלריה
הערכות בבית הנשיא לקראת הגעת הסיעות להתיעצויות מחר
הערכות בבית הנשיא לקראת הגעת הסיעות להתיעצויות מחר
ההכנות בבית הנשיא לקראת ההתייעצויות
(צילום: מארק ניימן, לע"מ)
4 צפייה בגלריה
הערכות בבית הנשיא לקראת הגעת הסיעות להתיעצויות מחר
הערכות בבית הנשיא לקראת הגעת הסיעות להתיעצויות מחר
(צילום: מארק ניימן, לע"מ)

אף שהמועמד עשוי להיות זה שיקבל את המלצתם של רוב חברי הכנסת, עליו להיות גם זה שלא ייתקל בהתנגדות מלאה או בווטו. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלו 52 ממליצים, לא יכול להרכיב ממשלה כרגע ככל הנראה לאור התנגדותו של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' להסתמך על מפלגת רע"ם של מנסור עבאס.
כעת נותרים יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ויו"ר ימינה נפתלי בנט, שעדיין מנסים לגייס ממליצים ומשוחחים ביניהם על האפשרויות השונות למניעת מערכת בחירות חמישית. בפגישה בין השניים במוצאי השבת האחרונה, הבהיר לפיד לבנט כי הוא מוכן לוותר על ההובלה. עם זאת, הוא דרש ממנו התחייבות פומבית שלא יישב עם נתניהו – דבר שיו"ר ימינה מסרב לעשות. בין השניים עדיין קיימת מחלוקת בנושא, והם צפויים להיפגש שוב בקרוב.
בימינה אמרו בימים האחרונים כי בכל אופן המטרה היא למנוע מערכת בחירות חמישית, משום שלא תהיה בה תועלת. במפלגה טענו כי סביר להניח שכמו בארבעת הסבבים האחרונים, גם במערכת הבחירות הבאה התוצאה תהיה זהה. בימינה פתוחים לא רק לשיח עם לפיד וסער על ממשלה משותפת, אלא גם לניסיונות לגייס בשלב מאוחר יותר שותפים נוספים דוגמת המפלגות החרדיות.
הנשיא ריבלין מחויב על-פי חוק להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה עד יום רביעי הקרוב, 7 באפריל, אך אם התמונה תהיה ברורה כבר בשעות הערב, לא מן הנמנע שיטיל את המלאכה על חבר הכנסת הנבחר כבר אז – או ביום שלישי בצהריים, לפני השבעת הכנסת שתחל בשעה 16:00.

הקרב של הליכוד

את בית הנשיא יפקדו נציגי הליכוד בשעה שראש הממשלה בנימין נתניהו יהיה בבית המשפט המחוזי בירושלים. הם כמובן יבקשו מריבלין להטיל עליו את הרכבת הממשלה. בליכוד מנהלים מאחורי הקלעים קרב של ממש בדרך לקבלת המנדט. זאת, בשל החשש שמי שיקבל ראשון את המנדט בגוש שמתנגד לנתניהו גם יצליח להרכיב ממשלה בסופו של דבר.
נציגי הליכוד שיגיעו לבית הנשיא – השרים אמיר אוחנה, אופיר אקוניס וצחי הנגבי, צפויים לומר לנשיא כי המועמד בעל מספר הממליצים הגבוה ביותר הוא זה שצריך להרכיב את הממשלה, ויבקשו ממנו להטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו, אף שלפי שעה לא נראה שביכולתו להרכיב ממשלה.
בהתאם לגודל הסיעה יגיעו נציגי המפלגות אל הנשיא. אחרי הליכוד יגיעו נציגי יש עתיד בראשות ח"כ אורנה ברביבאי, שימליצו על יו"ר מפלגתם יאיר לפיד. בהמשך צפויים להגיע נציגי ש"ס שצפויים להמליץ על נתניהו, נציגי כחול לבן שטרם הודיעו על מי ימליצו, ונציגי ימינה שייתכן שימליצו על בנט, אבל עדיין לא הודיעו על כך בפומבי. יהדות התורה צפויה להמליץ על נתניהו, ולקראת 14:00 בצהריים תגיע אל בית הנשיא משלחת נציגי העבודה שצפויה להמליץ על לפיד.


לאחר הפסקה קלה צפוי המצעד להתחדש בשעה 16:00: יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן צפוי להגיע בעצמו להמליץ על יאיר לפיד כפי שהבטיח, וסיעת הציונות הדתית תגיע להמליץ על נתניהו. ברשימה המשותפת טרם גיבשו עמדה סופית אולם ייתכן שלא ימליצו על מי מהמועמדים, ואחריה יגיעו אנשי תקווה חדשה של גדעון סער – שגם אמש לא אמר על מי ימליץ, אך הודיע נחרצות שזה לא יהיה נתניהו ("לא תצליחו לכפות עלינו את נתניהו"). את סבב ההמלצות יסגרו נציגי מרצ שימליצו על לפיד ונציגי רע"ם, כוכבי מערכת הבחירות, שטרם ברור על מי ימליצו – אם בכלל.
בגלל משמרות מחאה שונות שמתכוונות להתמקם אל מול בית הנשיא במהלך היום, גודר רחוב הנשיא והאבטחה תוגברה. בבית הנשיא קראו לאנשי החינוך ולתלמידי ותלמידות התיכונים להצטרף לשידורים החיים של ההתייעצויות, ו"להשתתף בשיעור האזרחות המציאותי ביותר שניתן".
פורסם לראשונה: 23:16, 04.04.21