5 צפייה בגלריה
  מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר
  מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר
מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר
(צילום: AFP, רויטרס)
מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר אינו מעוניין בינתיים בהפסקת אש, אלא בהמשך העימות עם ישראל. זאת בניגוד לדעת כמה בכירים בממשל האזרחי של חמאס בעזה שדורשים להגיע לרגיעה בלי תנאים מוקדמים, כדי למנוע את המשך הסבל והמצוקה הכלכלית של תושבי הרצועה, שאספקת החשמל והמים שלהם הצטמצמה לשעות ספורות ביממה.
סינוואר, לעומתם, רואה הישגים אסטרטגיים היסטוריים לחמאס בסבב הנוכחי. ביחד עם ראש הזרוע הצבאית מוחמד דף, סגנו מרואן עיסא ועוד בכירים בתנועה שנמצאים בחו"ל, סינוואר רוצה למקסם את ההישגים לפני הפסקת האש.

5 צפייה בגלריה
חוסאם אבו-הרביד
חוסאם אבו-הרביד
חוסל על ידי צה"ל. חסאם אבו-הרביד
גורמי מודיעין מערביים מהימנים טוענים שסינוואר, הנע כעת ממסתור למסתור לאחר שביתו הותקף, משוכנע שחמאס הצליח השנה במהלך חודש הרמאדן להציב את עצמו כמגן מסגד אל-אקצא, וכמי ששומר על האינטרסים הלאומיים והדתיים לא רק של תושבי עזה, אלא של העם הפלסטיני כולו - בירושלים, ביהודה ושומרון ובתפוצות הפלסטיניות בלבנון, בסוריה ובמקומות אחרים.
ועדיין, נראה שלסינוואר הכי חשוב היה להכניס למערכה על אל-אקצא ועל עזה את "ערביי 48'", כלומר ערביי ישראל, שבשבוע האחרון מתעמתים בנשק חם עם כוחות הביטחון הישראלים ביישובים מעורבים כמו רמלה, לוד ויפו, שתושביהן היו פעם רק פלסטינים וכיום גרה בהן אוכלוסייה מעורבת.
5 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל בעזה
תקיפות צה"ל בעזה
תקיפות צה"ל בעזה
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
הריסות בעזה
הריסות בעזה
למרות סבל האוכלוסייה, סינוואר לא רוצה עוד להפסיק
(צילום: AP)
במילים פשוטות, סינוואר טוען שבירי הטילים על ישראל, ולמעשה עוד לפני כן, חמאס ועזה קשרו עצמם לירושלים - הסמל הפלסטיני המוסלמי העיקרי. לשיטתו של מנהיג חמאס, כעת הוא הפך גם למנהיג ערביי יהודה ושומרון וערביי ישראל. ההוכחה לכך היא ההתפרעויות, הפרות הסדר וגל הפיגועים הספונטניים שמתרחשים בימים האחרונים בישראל ובגדה המערבית. ההנהגה המיליטנטית של חמאס בעזה, שסינוואר עומד בראשה, רוצה להמשיך את הסבב כל עוד ההתפרעויות ופיגועי הטרור ימשיכו.
ההערכה בישראל היא שכאשר צה"ל, שב"כ, המשטרה ומג"ב יצליחו להוריד את גובה הלהבות ביהודה ושומרון ובשטח ישראל, חמאס יבקש הפסקת אש. גורמים מעריכים שיש התקדמות במאמצי התיווך מאחורי הקלעים בין ישראל לחמאס, למשל באמצעות המצרים.

5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, בני גנץ ואביב כוכבי בקריה
בנימין נתניהו, בני גנץ ואביב כוכבי בקריה
נתניהו, גנץ וכוכבי בקריה
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
על פי אותם גורמים, חמאס אמר כי יסכים להפסקת אש בתנאי שישראל תתחייב לשלושה דברים: להפסיק את מה שהם מכנים "ההתנכלויות הישראליות לאל-אקצא", להפסיק את תפיסת הבעלות על בתים בשכונת שייח ג'ראח במזרח ירושלים ולשחרר את אנשי חמאס ביהודה ושומרון ובירושלים, שצה"ל ושב"כ עצרו במהלך הסבב הנוכחי.
ישראל, לעומת זאת, לא הציגה שום דרישה, ואפילו לא הודיעה שהיא מסכימה להפסקת אש בתנאים של "שקט ייענה בשקט". העמדה הרשמית, כפי שנמסרה לממשל האמריקני, היא שיש להמשיך בלחימה עד שיגיעו במערכת הביטחון למסקנה שהושגו המטרות התודעתיות והפיזיות של המבצע. ישראל רוצה להימנע ממשא ומתן מתיש על הפסקת אש באמצעות מתווכים, בידיעה שממילא מה שיוסכם עליו - החמאס יפר אותו כעבור זמן לא רב. היא רוצה להשאיר לעצמה את האופציה הפתוחה לחדש את הפעילות הצבאית, אם וכאשר חמאס יחדש את התעצמותו או את ניסיונותיו להוציא לפועל פיגועי טרור ולהסית את תושבי יהודה ושומרון.
גורם ביטחוני בכיר מאוד בישראל אמר שאם האו"ם, האיחוד האירופי וארה"ב רוצים לקדם הפסקת אש - עליהן לגרום לאבו מאזן לתת פקודה לכוחות הביטחון שלו להפסיק את הפרות הסדר ההמוניות ואת ההסתה שאנשי פת"ח מפיצים ביהודה ושומרון. כשהשטח יירגע ביהודה ושומרון ובערים המעורבות בישראל - חמאס יבין שאין לו יותר הישגים אסטרטגיים לשאוף אליהם, אלא רק התמודדות עם האסון הכלכלי, החברתי והתברואתי שהמיט על רצועת עזה.

בינתיים מתבהרת יותר התמונה בשדה הקרב. הבעיה הצבאית העיקרית שצה"ל עדיין לא מצא לה מענה טוב ומלא היא מניעת ירי הרקטות והטילים לפני השיגורים, ולפני שכיפת ברזל צריכה להתמודד איתם. מתברר שיש חלוקת עבודה בין חמאס לג'יהאד האיסלאמי. הג'יהאד יורה רקטות קצרות טווח והרבה מאוד פצמ"רים, מכל הגדלים, לטווחים קצרים, עד אשקלון. חמאס לעומת זאת יורה את הטילים ארוכי הטווח והמדויקים יותר לכיוון גוש דן, מרכז ישראל ודרום הנגב. "הג'יהאד האיסלאמי 'קוטף בעוטף'", מתבדחים בצה"ל בהומור מקברי.
עוד המחשה לתמיכה המדינית האיתנה שממשל ביידן מעניק לישראל היא העובדה שאנשי צבא אמריקנים מגיעים תוך כדי המבצע מדי פעם, אולי אפילו באופן קבוע, לחיל האוויר, כדי לעקוב אחר האופן שבו ישראל מנהלת את המבצע האווירי. הכוחות הישראליים מראים להם ומדגישים בפניהם כיצד צה"ל וחיל האוויר עושים מאמצים ניכרים - לעיתים על חשבון ההישג המבצעי - כדי להימנע מפגיעה באזרחים חפים מפשע. ייתכן מאוד שאנשי הצבא האמריקני, שחלקם לפחות הם אנשי הנספחות הצבאית בשגרירות ארה"ב בישראל, מעוניינים גם להפיק לקחים צבאיים מאופן הפעלת הכוח האווירי של ישראל.
המסקנה היא שגם בישראל וגם בחמאס לא להוטים כרגע להגיע להפסקת אש. ארה"ב מעניקה בינתיים לישראל גיבוי להמשיך במבצע לפחות לעוד יממה או שתיים. אם יירגעו ההתפרעויות והפיגועים בירושלים, בערים המעורבות בישראל וביהודה ושומרון, סביר להניח שהמאמצים להביא להפסקת אש יצברו תאוצה. מבחינת ישראל זה לא יהיה מסובך - היא תפסיק את האש כשיהיה ברור לקברניטים המדיניים והצבאיים שחמאס מפסיק לשגר רקטות ואינו מצליח להתסיס יותר את השטח, בכל הגזרות.