כשברקע ההסלמה המשמעותית מול עזה ואירועי הפורענות והלינץ' שבוצעו ביהודים וערבים בערים המעורבות, כמו גם הצפי לעימותים נוספים - הגיעו אחר הצהריים (יום חמישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר לביטחון פנים אמיר אוחנה ומפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי למטה משמר הגבול בלוד - העיר שהפכה למוקד המהומות המרכזי. נתניהו אמר: "יש פה גורמים לאומניים פורעי חוק ולכן ניתן להשתמש במעצרים מינהליים. הכנסנו את זה להילוך גבוה". השר אוחנה קרא "להוריד את גובה הלהבות". על הלינץ' בבת ים אמר אוחנה: "זה אירוע חמור ומביש מאוד". בינתיים, גם הלילה הוכרז עוצר בלוד מ-20:00.
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"להשתמש במעצרים מינהליים". נתניהו עם השר אוחנה והמפכ"ל שבתאי בלוד
(צילום: יובל חן)
לדברי נתניהו, "קיימת האפשרות של שימוש בחיילי צה"ל. זה נעשה במדינות אחרות. גם רבין עשה זאת בעבר". לדברי ראש הממשלה, "המטרה היא למנוע את ההתפרעויות הללו. ככל שיידרש, למפכ"ל יש אישור להשתמש בכוחות צה"ל". דבריו באים למרות התנגדות שר הביטחון גנץ למהלך, וגם התנגדות הרמטכ"ל אביב כוכבי אמש בישיבת הקבינט.
עוד אמר נתניהו: "צריך להשיב את השקט והביטחון לאזרחי ישראל, וזה מתחיל ונגמר בגיבוי לחיילים. הם יקבלו את מלוא הגיבוי. אמרנו להם את זה. אנחנו שומעים רחשים על חשש מוועדות חקירה, חקירות, בדיקות וכו'. ניתן לכם את כל הכלים להגן על עצמכם ועל אזרחי ישראל על-מנת למנוע פורענות. יש לכם את הגיבוי, אל תחששו".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"החיילים יקבלו את מלוא הגיבוי". נתניהו
(צילום: יובל חן)



5 צפייה בגלריה
גלידת ויקטורי בבת ים
גלידת ויקטורי בבת ים
הנזק בגלידה "ויקטורי" בבת ים
(צילום: מוטי קמחי)
לאחר מכן אמר השר אוחנה: "מדינת ישראל נמצאת במערכה מול עזה שאין לנו, בביטחון הפנים, שליטה עליה; אך אנחנו מושפעים ממנה ומנהלים אותה. אנו נחושים לתת למשטרה את כל הכוח והגיבוי מול ההתקוממות האלימה והפרעות בימים הללו. גייסנו 16 פלוגות של משמר הגבול. אני מזהה מצד המפכ"ל רוח לחימה רבה מול העבריינים. יש להשיב את הביטחון".
השר התייחס לביקורת הציבורית כלפיו, והשיב: "אני לא מחלק לעצמי ציונים". עוד אמר כי "צבר האירועים מהווה אתגר גדול למשטרה. המשטרה, ואני מכיר היטב אותה, יודעת לעשות את העבודה". בעקבות הביקורת על זמן התגובה הארוך יחסית של המשטרה לאירוע אמש בבת ים - אמר אוחנה כי זמני התגובה של המשטרה יתקצרו. "זה משתפר והולך מיום ליום", אמר. "בסוף זה ייגמר ונצטרך לחיות כאן יחד, ערבים ויהודים".
"ב-48 שעות האחרונות חל שינוי גדול בהיקף הכוחות", המשיך השר. "זמני התגובה יתקצרו כיוון שהמשטרה פרוסה יותר טוב ברחבי העיר - וזה ייתן מענה טוב יותר, אני בטוח. זה ייגמר, לא יודע אם תוך שבוע או תוך חודש, אבל גם אחרי שזה ייגמר נצטרך לחיות כאן יחד, יהודים וערבים, ואני קורא לכולם ובעיקר למנהיגי הציבור הערבי להוריד את גובה הלהבות ולהנמיך את רף האלימות. יש לחזור למצב שהיינו בו לאחרונה. חיינו יחד, לפעמים היו מתחים, אבל חיינו בדו-קיום. מה שקורה עלול לפרום אותו בבת אחת ולהחזיר אותנו שנים אחורה".
5 צפייה בגלריה
שוטרים פרוסים בחיפה
שוטרים פרוסים בחיפה
שוטרים פרוסים בחיפה, אמש
(צילום: דוברות המשטרה)
5 צפייה בגלריה
הפרות סדר בעכו
הפרות סדר בעכו
שוטרי מג"ב בעכו
(צילום: AFP)

המפכ"ל על המתפרעים: "נשים עליהם את היד, אנחנו בדרך אליהם"

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, הדף את הביקורת על הגוף שבראשו הוא עומד: "מאוד נחמד לעמוד בקו האחורי, להעביר ביקורת וללמד אותנו איך עובדים ואיך מגיעים לאירועים ומה עושים ואיך עושים. אני מבקש קצת סבלנות ואורך רוח. אנחנו יודעים לעשות את העבודה טוב מאוד".
רב-ניצב שבתאי הודה כי "נכון, אי אפשר להיות בכל מקום; כל אירוע יתוחקר ונפיק את הלקחים. יש כאן הקצאת הכוחות שלא הייתה בהתחלה. אי אפשר שהאירועים ייפתרו באמצעות מטה קסמים. יש הרבה עבודה ונעשה כל שביכולתנו להחזיר את החוק והסדר". עם זאת, הוא הוסיף כי "יש כרגע הרבה גורמים עם אינטרסים ואנחנו עושים הפרדה בין האוכלוסייה הנורמטיבית - שהיא הרוב - שרוצה לחיות חיים שקטים, לבין האחוז הקטן שמפר את החוק והסדר ומתנהג בברבריות. נעשה הכול כדי לשים עליהם את היד".
המפכ"ל ציין כי עד כה המשטרה עצרה ותעצור 550 בני אדם, חלקם חשודים במעורבות בלינץ' בבת ים. "אנחנו בדרך אליהם", הוא אמר. "נמצה את הדין עם כל אחד מהם". כפי שצוין, שבתאי הודיע - לאחר התייעצות עם מפקד מחוז מרכז משה ברקת - כי החל מ-17:00 תיאסר הכניסה ללוד, והחל מ-20:00 ועד 03:00 על תושבי העיר ייאסר לצאת מבתיהם ולשהות במרחב הציבורי בעיר. תתאפשר יציאה למרחבים מוגנים בעת הצורך או לצורך קבלת טיפול רפואי דחוף, וכן תתאפשר יציאה לצורך חיוני נוסף ובכפוף לאישור טלפוני של המשטרה.