1 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ואיילת שקד הצהרה משותפת
נפתלי בנט ואיילת שקד הצהרה משותפת
יו"ר ימינה נפתלי בנט
(צילום: AFP)
החמקן הוא מטוס קרב אמריקני שסגולתו העיקרית היא היכולת שלא להתגלות על ידי ידי קרני הרדאר של האויב. הדבר נובע ממבנה אווירודינמי של המטוס, שכולל מינימום משטחים אנכיים, ועל ידי ציפויו בחומרים שמסוגלים לספוג במידת-מה את גלי המכ"מ. ישראל רכשה מטוסים כאלה מתוצרת ארה"ב, אבל יכולה להתגאות בחמקן בייצור עצמי: נפתלי בנט.
מזה שמונה שנים טס בנט בשמיה הפוליטיים של ישראל ואף קרן רדאר של פרשנים לא מצליחה לזהות את מהותו. כמו החמקן הוא ללא חלקים חדים, אלא משטח חלקלק שאי שאפשר להיאחז בו. כל ניסיון לברר לאן הוא חותר נענה בתשובה החמקנית: "אעשה רק מה שטוב למדינת ישראל".
במשך שלושה חודשים התנהלה בארץ מערכת בחירות קשה ויצרית, שבה הוחלפו גידופים בין כל המפלגות. מה אנחנו זוכרים מהקמפיין של בנט? שהוא בעד טיפול טוב יותר במאבק בקורונה, שזה בהחלט טוב למדינת ישראל. במקביל, ובעיקר כשהקורונה דעכה, התחיל בנט לדאוג לפרנסה של האזרחים, שגם זה טוב למדינת ישראל. לא שמענו מילה אחת על הסוגייה הפלסטינית, הבעיה האיראנית או יחסי דת ומדינה. זה לא טוב למדינת ישראל לדבר על זה.
אבל, בכל זאת היה משפט אחד עקבי שבנט חזר עליו, גם ברגעי הערפל הכבד שבו הסתתר כל הזמן: "המטרה היא להחליף את בנימין נתניהו. יש פה דור שלם שאיבד את העתיד שלו". מה צריך להיות יותר ברור מזה לקראת ההתייצבות של נציגי בנט אצל נשיא המדינה כדי למסור את המלצתו?
בנט כבר היה יכול להכריע בעד ממשלה של גוש השינוי, אבל זה היה מחייב אדם עם יכולת הכרעה. נכון שהוא אמר ש"יש פה דור שלם שאיבד את העתיד שלו, בגלל נתניהו". אז אמר. בינתיים הוא חומק
אולי אצל פוליטיקאי עם חוט שדרה זו הייתה ההחלטה מובנת מאליה, אבל בנט חמק למצדה אחרי הבחירות. בפוסט שפרסם בפייסבוק הוא נראה עם בנו תחת הכיתוב: "מטיילים בארץ ישראל היפה!". איש יפה נפש שאינו רוצה להתעסק בלכלוכים של הפוליטיקה.
וכך הוא גם התנהל במהלך המו"מ להקמת ממשלה. בנט פתח במכרז של המדינה, "כדי להביא להקמת ממשלה טובה לישראל בהקדם". הוא נפגש עם נתניהו לבחון את האפשרות להקים עמו "ממשלה טובה" כזו, לאחר שהכריז בבחירות כי זה האיש שהרס אותה. כדי להצדיק את המפגש הוא מלמל לקח היסטורי: "בגלל חרמות ותחושה של 'רק אני צודק' כבר איבדנו את ביתנו לפני 2,000 שנה".
לפני הפגישה למחרת עם יאיר לפיד, מודיעים בשמו של בנט כי בעצם החרם הזה, שהביא לחורבן הבית השני, תקף לגבי ראש האופוזיציה. הוא בכל מקרה לא ימליץ עליו להקים את הממשלה.
יש להניח כי לו נתניהו היה מצליח להרכיב ממשלה עם הציונות הדתית ורע"מ, הייתה קמה "ממשלה טובה" אפילו עם ימינה. בינתיים זה לא מסתייע. התברר שהפוליטיקאים היחידים ששומרים על עקרונותיהם בעת הזו הם גזענים ושונאי להט"בים.
גם לבנט הייתה הזמנות נדירה לעמוד על שתי ההבטחות היחידות שהציג במערכת הבחירות: הצורך להחליף את נתניהו והחובה למנוע בחירות חמישיות. זו גם המטרה הנעלה שמרבית אזרחי ישראל, לפי תוצאות הבחירות, שותפים לה: לסיים כהונה של אדם שלא רק שאינו מבין שהגיע שעתו ללכת, אלא גם עצר את כל החיים בארץ מלכת.

מי שראה את נתניהו בנאום הנרגש של השבת הבנים בנט וסער הביתה, הבחין כי מדובר בפוליטיקאי במצב קשה. הוא מצמץ ללא הרף באופן שאולי מתאים לנירון קיסר לפני שריפת רומא שמיוחסת לו. המדינה מתנהלת ללא ישיבות ממשלה, ללא תקציב וללא שר משפטים, ובהמשך, אם יצליח להרכיב ממשלה, בלי יועץ משפטי ובית משפט עליון ניטרליים.
והנה, לאחר ארבע מערכות בחירות, תלויה מדינת ישראל בהחלטתו של חמקן שקשה לתפוש אותו במילתו. לפי הדיווח האחרון מאמש (יום א'), בנט ימליץ בצהריים על עצמו, עם שבעת המנדטים שלו, לתפקיד ראש הממשלה.
בנט כבר היה יכול להכריע בעד ממשלה של גוש השינוי, אבל זה היה מחייב אדם עם יכולת הכרעה. נכון שהוא אמר כי "יש פה דור שלם שאיבד את העתיד שלו, בגלל נתניהו". אז אמר. בינתיים הוא ממשיך לחמוק.
  • ד"ר ברוך לשם הוא מרצה בחוג לפוליטיקה ותקשורת במכללת הדסה ומחבר הספר: "נתניהו - בית ספר לשיווק פוליטי"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com