ראשי יש עתיד וימינה נפגשו כדי לדון בממשלה משותפת, רגע לפני מצעד ההמלצות לנשיא: יממה לאחר שנפתלי בנט נועד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, נועד הלילה (בין שבת לראשון) יו"ר ימינה במשך כשעתיים וחצי עם יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד - בפגישה שההחלטה לקיימה פורסמה לראשונה ב-ynet. "הייתה פגישה טובה ותתקיים פגישה נוספת בקרוב", נמסר מטעם לפיד בסיום הפגישה, לקראת השעה 02:00 בלילה.
לפגישה, שאת מיקומה לא מסרו השניים, יצאו לפיד ובנט ברכביהם. הם סירבו לומר דבר עם צאתם לפגישה. בזמן הפגישה הפגינו בודדים מטעם תנועת "ריבונות עכשיו" מול בית בנט ברעננה וקראו: "אל תשכח, העם בחר ימין".
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ויאיר לפיד
נפתלי בנט ויאיר לפיד
בנט ולפיד
(צילום: מוטי קמחי, עמית שעל)
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ונפתלי בנט בדרכם לפגישה ראשונה מאז הבחירות
יאיר לפיד ונפתלי בנט בדרכם לפגישה ראשונה מאז הבחירות
יוצאים לפגישה, אמש
(צילום: עידו ארז, רועי רובינשטיין)
יו"ר ימינה מסרב בינתיים לחשוף את זהותו של האדם שעליו ימליץ לראשות הממשלה, אך בשבוע שעבר הבהיר כי זה בכל מקרה לא יהיה לפיד. מחר, יום שני, שניהם ויתר ראשי המפלגות יגיעו לבית הנשיא.
מספר 2 של בנט, ח"כ איילת שקד, השתתפה אמש במימונה באולפנת רעות בפתח תקווה ואמרה: "החג הזה מסמל חירות ואחדות, ואני מקווה שנצליח להוציא את עם ישראל לחירות פוליטית ולהצליח להקים ממשלה שעובדת. עצם זה שמדברים על בחירות חמישיות זה בלתי נתפס. אנחנו עובדים לילות כימים כדי להקים ממשלה שמתפקדת. אני מבטיחה שניקח את כל הקולות שהצביעו לנו ונעשה את הכי טוב עבור אזרחי ישראל".
ביום שישי, ולראשונה מאז הבחירות, נפגש בנט עם נתניהו. הפגישה בלשכת ראש הממשלה בירושלים ארכה כשלוש שעות. בסיומה בנט סירב להתייחס לפרטיה אך מלשכתו נמסר כי "השניים שוחחו על הצורך להקים ממשלה יציבה ומתפקדת בהקדם האפשרי, וכן על האפשרויות להביא לכך בסיטואציה הפוליטית שנוצרה. סוכם כי הצדדים יעמדו בקשר בהמשך". מצד נתניהו לא פורסמה הודעה על סיום הפגישה.
לפני כניסת השבת והחג צייץ בנט: "אני פועל בתחושה שהמדינה המופלאה שלנו היא לא דבר מובן מאליו. בגלל חרמות ותחושה של 'רק אני צודק' כבר איבדנו את ביתנו לפני 2,000 שנה. לכן אמשיך במאמצים כבירים כדי להביא להקמת ממשלה טובה לישראל בהקדם".
ברקע הפגישה עם לפיד, שעוסקת באפשרות להקמת ממשלה משותפת, הימין מפעיל לחץ כבד מאוד על בנט שלא להצטרף לממשלה ללא נתניהו, ובליכוד מפעילים מכבש לחצים באמצעות ארגוני ימין. עם זאת, האמירות החריפות של יו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' נגד ממשלה בתמיכת רע"מ של מנסור עבאס הבהירו כי לנתניהו אין 61 ממליצים - גם אם בנט יצטרף לממשלה בראשותו.
גורמים ביש עתיד אומרים כי לפיד מוכן לאפשר לבנט להיות הראשון ברוטציה לתפקיד ראש הממשלה - ומוכן לוויתורים מפליגים נוספים כדי להחליף את שלטון נתניהו. יחד עם זאת, לפיד אינו מוכן להסתכן כי הגוש ימליץ על בנט כמי שירכיב את הממשלה הבאה ואז "בנט יקבל את המנדט ויברח לביבי", כלשונם. "לפיד יהיה מוכן לוותר על הרוטציה, אבל בנט צריך להודיע שהוא מצטרף", אמרו הגורמים.


בינתיים, בבית הנשיא הושלמו ההכנות לקראת יום שני הקרוב – סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות שנבחרו לכנסת. הפעם כמעט בוודאות לא תהיה המלצת 61 שתאפשר לנשיא הטלה ברורה, ולכן הנשיא ינסה להבין במהלך ההתייעצויות מול כל סיעה לאיזו ממשלה תסכים להצטרף ולאיזו לא, ובהתאם להעניק את המנדט לח"כ שיעמוד בראש הגוש שלו רוב הנכונים להצטרף. בתשובת הסיעות לנשיא על שאלת המומלץ הן יצטרכו להבהיר לאילו מפלגות נוספות בכוונתם לחבור על מנת לאפשר לריבלין לגבש תמונת מצב ברורה.
כרגע לא נראה כי בכוונת ריבלין להזמין את ראשי הסיעות לשיחות על מתווה אחדות או רוטציה אפשרי כפי שעשה בבחירות הקודמות. זאת, לאור ריבוי השחקנים המתיימרים להוביל ממשלה בשלב הזה. נכון לעכשיו נראה שנתניהו מגיע עם מספר הממליצים הרב ביותר – 52 ממליצים (הליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית). ללפיד בין 37 ל-54 ממליצים, וקיימת אפשרות שבנט ימליץ על עצמו.
ביום שני יתנהל למעשה מרתון של התייעצויות בבית הנשיא שיתחיל ב-09:30 ויסתיים אחרי השעה 20:00. לכל אחת מ-13 הסיעות הוקצו 15 דקות ועוד 15 דקות נוספות להצהרות לתקשורת בתום ההתייעצויות. לא נראה שריבלין יודיע על החלטתו כבר ביום שני בלילה, וההערכה היא שהוא יודיע לח"כ שעליו הטיל את מלאכת הרכבת הממשלה ביום שלישי בצהריים.
רועי רובינשטיין השתתף בהכנת הכתבה:
פורסם לראשונה: 23:30, 03.04.21