3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס אחר הצהריים (יום א') דיון ביטחוני בעקבות הפגיעה בספינה בבעלות ישראלית במפרץ עומאן. בדיון השתתף שר הביטחון בני גנץ וראשי ארגוני הביטחון: הרמטכ"ל, ראש המוסד, ראש השב"כ וראש המל"ל. על פי ההערכות בישראל, האיראנים עומדים מאחורי הפיגוע וייתכן כי ינסו לבצע פיגועים נוספים. עוד מעריכים כי ישראל תגיב אך במתינות כדי לא להגיע להסלמה.
בדיון הוצגה ההערכה שמשמרות המהפכה האיראניות עומדים מאחורי הפיגוע בספינת המשא וכי הוא בוצע באמצעות הדבקת מוקשים ימיים. ההערכה היא שהאיראנים לא רצו להטביע את האונייה כי אז המשמעות הייתה הסלמה משמעותית לא רק מול ישראל אלא גם מול המערב, ולכן הם שמרו על זהירות יחסית אם כי מדובר בעליית מדרגה מבחינתם.

3 צפייה בגלריה
הנזק שנגרם לספינה
הנזק שנגרם לספינה
ההערכה היא שהאיראנים אחראים לפעולה. ספינת Helios Ray
(צילום: Aurora Intel)
עוד מעריכים בישראל שזה לא האירוע האחרון וצפויים אירועים נוספים שבהם איראן תנסה לפגוע במטרות ישראליות ויתכן שגם בספינות בבעלות ישראליות. בעולם יש כ-300 אוניות בבעלות ישראלית ופגיעה בהן עלולה לפגוע קשות במשק הישראלי. הייתה הסכמה בדיון שאסור לישראל לעבור בשתיקה על הפגיעה ושחייבים להגיב כדי להעביר לאיראנים מסר.
גורם ביטחוני בכיר אמר כי "תהיה תגובה ישראלית ולא בטוח שתדעו בכלל שזו תגובה כי כל הזמן יש תקיפות של ישראל". לדבריו, זו מערכה רחבה וצריכים להיערך לפיגועים נוספים וזה מחייב היערכות ישראלית והגברת כוננות. על פי ההערכה, התגובה הישראלית לא תהיה מאוד חזקה כיוון שלישראל אין עניין להביא להסלמה.

אתמול אמרו לראשונה גורמים בכירים בישראל באופן מפורש כי איראן עומדת מאחורי הפיצוץ בספינת המשא שבבעלותו של איש העסקים הישראלי רמי אונגר. הפיצוץ אירע כבר ביום חמישי, אך דווח עליו רק ביום שישי. הספינה נפגעה מפיצוץ במהלך השיט באזור מפרץ עומאן, ולמרות שאיש לא נפגע - היא נאלצה לחזור על עקבותיה.
הספינה הובילה מכוניות לסינגפור מהעיר דמאם שבסעודיה. כתוצאה מהפיצוץ נפערו שני חורים בקוטר של כמטר וחצי בדופן הספינה, אולם המנוע שלה לא נפגע. האונייה עשתה את דרכה לנמל בדובאי, שם יתקנו את הנזק. גורם ביטחוני בארה"ב אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הפיצוץ התרחש מעל קו המים ולא מתחתיו, וכי החורים נפערו בשני הצדדים של הספינה.

לפי רויטרס הפיצוץ התרחש ביום חמישי בשעה 22:40 (שעון ישראל). הספינה, MV HELIOS RAY, נושאת את דגל איי בהאמה ושייכת לחברה הישראלית Helios Ray Ltd.
אם איראן אכן עומדת מאחורי הפיצוץ, לא תהיה זו הפעם הראשונה שהיא מואשמת באחריות לתקיפות "מסתוריות" שכאלו באזור המפרץ. ב-2019 התרחשה סדרה של פיצוצים דומים, שבהם נפגעו כמה מכליות נפט, בהן שתי מכליות סעודיות. איראן הכחישה שהיא מעורבת, אך צבא ארה"ב טען שהיא אחראית ובאחד המקרים אף פרסם תיעוד שבו נראים אנשי משמרות המהפכה מסירים מוקש שלא התפוצץ מדופן של מכלית.
התקיפות הללו הגיעו על רקע המתיחות הגוברת בין הממשל האמריקני הקודם לאיראן, בעקבות החלטתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין ולהטיל מחדש את הסנקציות האמריקניות על איראן. גם כעת המתיחות באזור גוברת, בשעה שהאיראנים מנסים להפעיל לחץ על הממשל החדש של ג'ו ביידן, שאותת שהוא מוכן לחזור להסכם הגרעין - אך דורש מטהרן לחזור לציית להסכם. ביטוי למתיחות הזו הגיע בשבוע שעבר בתקיפה האמריקנית נגד מיליציות פרו-איראניות במזרח סוריה, ההפצצה הראשונה באזור שאותה אישר באופן אישי ביידן.
בחודש שעבר משמרות המהפכה השתלטו על מכלית דרום קוריאנית במי המפרץ, ועצרו את צוותה. המהלך הזה נעשה על רקע זעם באיראן על כך שסיאול הקפיאה בבנקים בשטחה כספים איראניים בשווי מיליארדי דולרים, בעקבות הסנקציות האמריקניות.