3 צפייה בגלריה
מירי רגב ואסנת מארק
מירי רגב ואסנת מארק
מירי רגב ואוסנת מארק
(צילום: מוטי קמחי, יואב דודקביץ)
שרת התחבורה מירי רגב וח"כ אוסנת מארק מהליכוד הגישו היום (שני) עתירה לבג"ץ נגד שר המשפטים והכנסת, בדרישה כי יורה למנוע את מינוי השופטים שבחרה אתמול הוועדה לבחירת שופטים. בעקבות העתירה הורה לצדדים שופט העליון ג'ורג' קרא להגיב עד מחר לבקשה להוצאת צו ביניים שיאסור את פרסום שמות השופטים ברשומות, וכן הקציב להם שבוע להגיב על העתירה עצמה.
הרקע לעתירה הוא כינוס הוועדה לבחירת שופטים אתמול, למרות ששלושה חברים מבין התשעה החליטו להחרים את הישיבה: רגב ומארק עצמן, וכן ח"כ צבי האוזר מסיעת "דרך ארץ". בישיבה בחרה הוועדה 61 שופטים לבתי משפט השלום והמחוזיים. רגב ומארק טוענות כי מותר לכנס את הוועדה רק כאשר לפחות שבעה חברים נוכחים. מנגד שר המשפטים אבי ניסנקורן, שעומד בראש הוועדה, טען כי חוות דעת מהיועצת המשפטית של משרדו קובעת שרוב של שישה חברים מספיק לוועדה כדי לבחור שופטים.

בעתירה הוסבר שהשלושה נעדרו מהישיבה "בגלל שהוברר לחברי הוועדה, כי בכוונה יו"ר הוועדה ניסנקורן כמו גם שאר החברים בה לפעול בדרך כוחנית ולהתעלם לחלוטין מעמדות נציגי הכנסת ועמדתה של שרת התחבורה, תוך שימוש ברוב האוטומטי העומד לרשותם ובאמצעות 'דילים' שנסגרו מראש ללא הפעלת שיקול דעת".
לטענתן הוועדה מינתה 61 שופטים מתוך 136 מועמדים, תוך הקדשת פרק זמן ממוצע של כשתי דקות בלבד למועמד. "הטענה לפיה ניתן לגבש עמדה בעניין התאמתו של אדם לתפקיד שיפוט תוך דיון אמיתי, וכן בין שישה חברי וועדה בפרק זמן של שתי דקות, הינה טענה מופרכת מיסודה. לא נתן להימנע מלהגיע למסקנה שישיבת הוועדה שימשה רק כתפאורה, לא התקיים דיון ולא נשקלו באופן מעשי המועמדים".
3 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן
אבי ניסנקורן
העותרות טוענות כי פעל ב"כוחנות". ניסנקורן
(צילום: שאול גולן )
השתיים דוחות את חוות הדעת של היועצת המשפטית של משרד המשפטים וטוענות כי יש לפרש את הוראות כינוס הוועדה לפי "פרשנות תכליתית" של חוק יסוד השפיטה. "רצה המחוקק שיהא בה ביטוי וייצוג של כל שלוש הרשויות", הן ציינו. לטענתן ללא נציג של הכנסת מדובר בפגיעה באיזונים שלהם הכנסת התכוונה.
היום ראש הממשלה בנימין נתניהו מתח ביקורת על מינוי השופטים בהיעדרן של רגב ומארק. "בכל פעם שהדרג המדיני רוצה למנות מישהו, המערכת המשפטית דורשת שנקיים עשרות דיונים, פרוטוקולים, נראה שפעלנו בשיקול דעת, בדיונים אינסופיים. אבל אתמול בוועדה לבחירת שופטים בדקו מועמדים בזמן ממוצע של שתי דקות למועמד".
3 צפייה בגלריה
בית המשפט העליון: עתירה העוסקת בהפעלת אמצעים אלקטרוניים בעת משבר הקורונה
בית המשפט העליון: עתירה העוסקת בהפעלת אמצעים אלקטרוניים בעת משבר הקורונה
המינויים יבוטלו? אולם בג"ץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"אני לא מדבר על מינוי כזה או אחר, אני לא נכנס לזה בכלל", הוסיף נתניהו. "ייתכן שיש הרבה מועמדים ראויים. אני מדבר על התהליך, על השיטה. זה מצטרף לשורה ארוכה של ליקויים שנחשפו במערכת אכיפת החוק. אני חושב שרוב הציבור מבין היום שצריך לעשות רפורמות רציניות במערכת הזאת, כך זה לא יכול להימשך. אמיר אוחנה כשר משפטים ניסה לתקן את זה, בניגוד לקודמיו הוא פעל בתקיפות רבה, אבל אנחנו צריכים רוב. היום אין לנו את הרוב הדרוש לכך, אבל אני מקווה שיהיה לנו בקרוב".
שר המשפטים אבי ניסנקורן (כחול לבן) מסר בסרקזם בתגובה: "התרגשתי לשמוע בישיבת סיעת הליכוד את הדאגה העמוקה של ראש הממשלה ושרי הליכוד מהליכי מינוי תקינים וענייניים. אם אותם האנשים היו חשים דאגה אמיתית כלפי הציבור הישראלי, אולי אזרחי ישראל היו זוכים למינויי בכירים בשירות המדינה ובמערכת שלטון החוק, לוועדת שרים לחקיקה מתפקדת ואולי אפילו לתקציב מדינה, רחמנא ליצלן".
ניסנקורן הוסיף: "מי שמבין חצי דבר על פעילות הוועדה למינוי שופטים יודע היטב כי לפני ישיבת הוועדה מתקיימים דיונים מקצועיים בנוגע לכל מועמדת ומועמד, במשך עשרות שעות במצטבר".