סגר החגים שהחל בעקבות העלייה בתחלואת הקורונה עומד להסתיים בעקבות השיפור בנתונים, אולם הקרב בין שתי המפלגות הגדולות שמתוות את המדיניות רק הולך ומחריף.
ברקע המחלוקת בסוגיית אישור תקציב המדינה, שמאיימת להוביל לפירוק הממשלה, אמרה הבוקר (יום א') השרה פנינה תמנו-שטה (כחול לבן) באולפן ynet: "השפיות אבדה מהליכוד". מנגד, השר אופיר אקוניס (הליכוד) אמר: "בכחול לבן פועלים כדי להשיג 61 קולות כדי להחליף ממשלה".
ואם לא די בסכסוך בין שתי המפלגות, הגדיל לעשות הבוקר יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר שכתב בציוץ בעמוד הטוויטר שלו: "כחול לבן סגרו עם לפיד על הקמת ממשלת מיעוט עם בל"ד והמשותפת. מסתבר שהם שוב חזרו לאופציית איימן עודה ואחמד טיבי. כחול לבן כבר לא שותפים קואליציוניים אלא סכנה למדינה".
4 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה
פנינה תמנו שטה
"כחול לבן היא האיזונים והבלמים". השרה תמנו-שטה באולפן ynet
(צילום: שחר גולשטיין )
האמירות של יו"ר הקואליציה זוהר "הקפיצו" את שרת העלייה והקליטה תמנו-שטה: "בכל פעם הוא שובר שיא חדש של עצמו במטרה אחת - לקושש קולות. הוא לא יכול לדבר על סכנות כשהוא בעצם מדרדר אותנו לרמות שלא ראינו בפוליטיקה הישראלית. אני שואלת לפעמים את עצמי האם הוא שליח של עצמו או שליח של אחרים, זה פשוט בושה וחרפה.
"כחול לבן היא הסכנה של המדינה? כחול לבן היא האיזונים והבלמים, היא האחריות הממלכתית בתוך הממשלה הזאת. גם אם לא אהבנו להיכנס לממשלה הזאת, עשינו את זה מתוך כורח המציאות וצו השעה, וטוב שכחול לבן נמצאת, וזאת לא סיסמה כשאנחנו אומרים 'קו ההגנה האחרון'. הדבר הזה בלתי מתקבל על הדעת וזה מצטרף לאותו מאבק שאנחנו עושים עכשיו על התקציב של 2021. השפיות אבדה מהליכוד, ואני מאוד מקווה שיתעשתו שם כי הדבר האחרון שכחול לבן רוצה זה לקחת את המדינה לבחירות".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו בני גנץ
רה"מ נתניהו ושר הביטחון גנץ. בדרך לבחירות?
(צילום: אבי מועלם אוליבייה פיטוסי, פלאש90)
השרה תמנו-שטה הוסיפה בדבריה על הליכוד: "הם כרגע מתנהלים שם בצורה שמה שמוביל אותם זה אינטרסים ושיקולים פוליטיים צרים, שיקולים אישיים. כשאני יושבת בממשלה אנחנו יושבים שם בהוגנות, בענייניות, ועושים כל מה שביכולתנו כדי להיטיב עם האזרחים במדינת ישראל. כשמיקי זוהר אומר 'כחול לבן סכנה למדינה' זה פשוט בלתי אפשרי, וזה לא חבר כנסת מן השורה אלא יו"ר הקואליציה".
- אז למה למשוך? למה שלא תיכנסי לחדר של בני גנץ ותגידי לו לפרק את הממשלה? "כי זה לא העסק של נתניהו ושל הליכוד בלבד. אנחנו בפנים מתוך הבנה שבימים האלה כשיש משבר, הדבר הנורא ביותר זה לשים את אזרחי מדינת ישראל לתוך סחרחורת. אנחנו לא ניתן להם שידחפו אותנו החוצה. הם צריכים פשוט להפנים שיש להם שותפים שמנהלים את המדינה הזאת. לנטוש את הספינה זה הדבר הכי קל.
"אנחנו לא מתכוונים לעשות את זה, אנחנו נמצה את כל האפשרויות שבידיים שלנו כדי להוביל את מדינת ישראל למסלול הנכון. הם רוצים להעביר תקציב של שבוע ימים ל-2020, לאן אנחנו רוצים להתקדם כשאנחנו נמצאים במצב ששנתיים אין פה תקציב מדינה? אנחנו נמצאים בגירעון עמוק, כמעט כל עסק חמישי יצטרך לסגור".
- אז מה הדד-ליין שלכם לתקציב המדינה ל-2021? "אני אגיד לך משהו, בסוף הפשרה הזאת שהלכנו עליה במשבר האחרון, לדחות עד סוף דצמבר את אישור התקציב, היא לא פשרה בשביל שאנחנו נעביר תקציב לשבוע ימים. אמרנו שאת תקציב 2021 נעביר עד סוף דצמבר. אם ראש הממשלה לא רוצה, והוא רוצה לקחת אותנו לבחירות בגלל השיקולים האישיים שלו, אנא יתכבד, יעשה גילוי דעת כלפי אזרחי מדינת ישראל והאופציות שלנו יישארו פתוחות.
"אם בסוף נצטרך לשלם מחיר וללכת לבחירות כי הולכים לפגוע באזרחים ובכלכלה של ישראל, אנחנו נעשה את זה, לא נהסס. לא מדובר באיומים ריקים מתוכן, יש פה מדינה לנהל. יש פה אנשים שלא יוצאים לעבודה. אנחנו רואים את כמות המובטלים ואנשים שנמצאים בחל"ת. על מה אנחנו מדברים? אז פה עכשיו עושים פוליטיקה? 'נקודות יציאה' כאלה ואחרות?".
4 צפייה בגלריה
מיקי זוהר
מיקי זוהר
יו"ר הקואליציה ח"כ זוהר. "מקושש קולות"
(צילום: אלכס קולומויסקי )
- אז כל הסיפור זה המשפט של ראש הממשלה? "אני לא נכנסת לליבו ולמוחו. אני יודעת שכרגע הניסיון לא להעביר את תקציב 2021 נובע משיקולים לא ענייניים, אישיים, פוליטיים, ואת זה מבין אגב כל אזרח במדינת ישראל. אז אנחנו בממשלה הזאת לא לשרת את הליכוד, אנחנו כאן כדי לשרת את האזרחים".
- אבל אין לכם 61 קולות להחלפת הממשלה. גם האוזר והנדל אומרים ללפיד "צאו מהסרט, לא תהיה פה ממשלה עם המשותפת ובל"ד". "אז אני רוצה להזכיר לך שמצבו של נתניהו ושל הליכוד לפני חמישה חודשים זה לא המצב שלהם היום. היום בכנסת יש יותר אנשים שאומרים 'נתניהו סיים את דרכו', כולל מאגף הימין. אין לו גוש כפי שאתה זוכר ואנחנו כבר שומעים את הקולות בימינה, את הקולות של בנט ואת הקולות של ליברמן. אז אני באמת ממליצה לא לנסות את כחול לבן ברצינות שלנו. אנחנו, דרך אגב, השותפים הכי טובים שנתניהו יכול לקבל".

השר לשיתוף פעולה אזורי אקוניס, שהתארח אף הוא באולפן ynet, אמר בהתייחסו למתיחות הגואה בין הליכוד וכחול לבן: "אני אגיד את זה בצורה הכי ברורה, השיח הציבורי בישראל הוא בשפל המדרגה. כדוגמתו לא היה בתולדות המדינה. היו ימים קשים מאוד, היו התנגשויות קשות מאוד ומסוכנות מאוד מאז הקמת המדינה, אבל כדבר הזה אני לא זוכר. ואגב, גם לעיתונות יש בה יד ורגל".
- איך אנחנו אחראים לזה שמיקי זוהר קורא לשותפתכם לקואליציה "סכנה למדינה"? "אני צופה בשיח הציבורי הזה, ובאמת כתלמידו של ז'בוטינסקי שדיבר על הדר, אין עוד הדר בשיח הציבורי בישראל. לצערי, אין הדר בשיח הציבורי בכללותו ואנחנו לא נפרוט את זה עכשיו לפרוטות. אבל המצב הזה שבו השיח הציבורי הוא אלים ומסוכן, מדרדר אותנו לשפל המדרגה. אנחנו עם אחד, עם קצת יותר מתשעה מיליון אזרחים של אותה מדינה, וטובתה של המדינה צריכה לעמוד לנגד עינינו".
- ומה דעתך על האמירה ש"כחול לבן היא סכנה למדינה?" "כחול לבן מעמידים בסכנה את שלמותה של הממשלה, הם לא סכנה למדינת ישראל. זה דבר שאני לא רואה עין בעין עם יו"ר הקואליציה. אנחנו רואים את ההתבטאויות שלהם על ראש הממשלה, על סגנון מנהיגותו, על סגנון הדרך שבה הוא מוביל.
"היו התבטאויות של שר המדע (יזהר שי), של שר החקלאות (אלון שוסטר), של יו"ר ועדת החינוך של הכנסת (רם שפע) - שורה של ציוצים שהם חלק מהשיח הציבורי המדורדר, ציוצים ציניים, מתנשאים וילדותיים. כל ההתנהלות של כחול לבן מעמידה בסכנה את קיומה של הממשלה, לא את קיומה של המדינה".
- מה לגבי אישור תקציב לשנת 2021? האם זה לא מעמיד את קיום הממשלה בסכנה? "אני אמרתי לכם נדמה לי הראשון באותו יום שלא יהיו בחירות ב-2020. נדמה לי שישבתי בכיסא הזה".
- אמרת, צדקת. "ואתם פרסמתם את זה ואכן הצדק לשמחתי. אני מזכיר שההסכמה בנוגע לתקציב 2020 הייתה על דחייה בשלושה חודשים".
- למה לא תקציב ל-2021 כשעשרות אלפי עסקים בסכנת קריסה? "אני בעד פתיחת העסקים, אמרתי את זה כבר לפני 10 ימים. כשתהיה החלטה אם הם ייפתחו ב-14 או ב-18 בחודש זו תהיה החלטה של קבינט הקורונה ביום שלישי. אני לא בעד מדיניות הסגרים, אני בעד מדיניות של פתיחת הכלכלה. כמובן שיש צורך והיה צורך ערב ראש השנה, אין על זה ויכוח, בצמצום ההתקהלויות בצורה ניכרת".
4 צפייה בגלריה
אופיר אקוניס
אופיר אקוניס
"ציוצים ציניים, מתנשאים וילדותיים של כחול לבן". השר אקוניס
(צילום: חגי דקל)
- נו, אז אולי תעבירו תקציב ותשחררו את המדינה מהמריבות המטופשות האלה. "לשמחתי הרבה, ואני באמת אומר את זה בשמחה רבה, המדיניות הזאת של סגר חגי תשרי עד לרגע זה הוכיחה את עצמה. מתי עשינו את זה? בזמן שהמשק מתכווץ בלאו הכי בשל חגי תשרי והגשרים שבין החגים. לגבי פתיחת החנויות ופתיחת הכלכלה - אני תומך בדבר הזה. אנחנו בזהירות ובאחריות נתחיל לפתוח את המשק ואת הכלכלה ולאחר מכן גם את מערכת החינוך".
- הכול מקובל, אנחנו מסכימים עם המדיניות הזאת. אבל אני שואל שוב כי אתה מתחמק, מדוע לא תעבירו תקציב למדינת ישראל? "אז אני אומר לך, כרגע אנחנו מדברים בעצם על השלמת תקציב 2020 כפי שסוכם".
- על שמונה ימים? "לא, זה תקציב ל-2020 כולל התוספת של 11 מיליארד שקל. ראש הממשלה ושר האוצר בהחלט בעבודה, ואנחנו גם כן, כולנו, בעבודה על תקציב 2021. האם הוא יעבור עד 31 בדצמבר? האם נספיק להעביר אותו בשלוש קריאות עד 31 בדצמבר? אני לא משוכנע. יכול להיות שתידרש הארכה, שמותרת על פי חוק, עד 31 במרץ 2021 ועד אז נעבוד לפי אחד חלקי 12.
"אני אבהיר: תקציב 2020 חייב לעבור על פי חוק עד 23 בדצמבר. תקציב 2021, עובדים עליו במשרד האוצר וכל מי שיגיד לך שהדבר הזה לא נעשה פשוט יטשטש את האמת. אנחנו עדיין לא אמרנו את זה, זה מין ספין שאתם נופליו אליו של כחול לבן, שבדקות האלה כשאתה שואל אותי על אחריות לאומית ועל תקציב 2021, הם פועלים כדי להשיג 61 קולות כדי להחליף ממשלה".
- מי זה "הם"? "כחול לבן פועלת בשיתוף פעולה עם יש עתיד. הם פועלים עכשיו בדקות אלה, בשעות אלה ובימים האחרונים".
- מי? תן לנו שם. גנץ ולפיד עובדים עכשיו ביחד על פירוק הממשלה והקמת ממשלה חדשה? "יש שתי סיעות עכשיו, אחת בקואליציה כחול לבן וסיעה באופוזיציה בשם יש עתיד. לא בכדי הוציא ח"כ האוזר ואני מקווה שח"כ הנדל יחרה ויחזיק אחריו ויוציא גם כן הודעה שבה או אומר כפי שעשו באפריל".
- "אין ממשלה עם הערבים", אנחנו יודעים. "לא, לא עם הערבים, עם הרשימה המשותפת. אם אתה שואל אותי על תקציב 2021, אני אומר לך שבימים האחרונים כחול לבן פועלת להפיל את הממשלה".
- כחול לבן יכולים להפיל את הממשלה, הם לא יכולים להרכיב ממשלה אחרת. גנץ ולפיד מתכננים להרכיב ממשלה? "אינני יודע את זה, אבל אני יודע שגורמים ביש עתיד מקיימים שיחות עם גורמים".
- אבל אתם משחקים באותו משחק. ראש הממשלה אומר "אני אחליט מתי יהיו בחירות". "אז אני אומר לך בצורה הכי ברורה, לנו אין כוונה לשנות את הרכב הממשלה בכנסת הזאת".
- שתחזיק מעמד עד? "אינני יודע, עד שהיא תחזיק מעמד. זה תלוי בכחול לבן".
- והם צריכים להיות חותמת גומי?" "לא, ממש לא. כחול לבן צריכים להפסיק את סוג הפעילות של אופוזיציה בתוך קואליציה, וכך הם מתנהגים פחות או יותר מחודש מאי עת הוקמה הממשלה. הדבר הזה בלתי מתקבל על הדעת. לא ההתבטאויות של שרים, לא הניסיונות של גורמים בכחול לבן לחבור עכשיו ליש עתיד ולסיעה הערבית המשותפת ולהקים ממשלה הנתמכת על ידי הסיעה הערבית המשותפת עוד בכנסת הזאת".