3 צפייה בגלריה
דיווחים בסוריה על תקיפה ישראלית
דיווחים בסוריה על תקיפה ישראלית
תקיפה קודמת בסוריה. ארכיון
דיווח על תקיפה ישראלית בסוריה, יומיים בלבד לאחר התקיפה הקודמת שיוחסה לחיל האוויר: בסוכנות הידיעות הסורית סאנא דווח אמש (ד'), מעט לפני השעה 23:00, כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו נגד "מטרות עוינות" מזרחית לעיר חומס.
גורם צבאי סורי אמר על פי הדיווח כי "בשעה 22:23 שיגרו מטוסי חיל האוויר הישראלי טילים מאזור א-תנף לעבר שדה התעופה T-4. מערכות ההגנה האווירית שלנו יירטו את רוב הטילים. נגרם נזק לרכוש בלבד".
3 צפייה בגלריה
איראן בסיס T4 T-4
איראן בסיס T4 T-4
בסיס T-4. ארכיון
במרכז המעקב הסורי אחר זכויות אדם, ארגון אופוזיציה שמקום מושבו בבריטניה, דיווחו כי מלבד שדה התעופה הצבאי T-4 שבפרברי העיר חומס, התקיפה הייתה מכוונת גם נגד "מתקנים איראניים". במרכז הוסיפו כי "ישנו מידע על הרוגים משורות המשטר הסורי". לפי הדיווח, נשמעו הדי פיצוצים כתוצאה מהפעלת מערכות ההגנה האווירית של המשטר הסורי.
אזור א-תנף, שממנו לטענת המשטר הסורי בוצעה התקיפה, נמצא במשולש הגבולות בין סוריה, ירדן ועיראק. שדה התעופה T-4 מרוחק מא-תנף כ-200 קילומטר. לפי מרכז המעקב הסורי ההפצצות בוצעו מאזור המדבר הסורי, דבר שאינו שולל בהכרח את הטענה של המשטר הסורי שהן בוצעו מאזור א-תנף.
לפי מרכז המעקב, כדי לבצע את התקיפה חלפו המטוסים מעל המדבר הסורי, בשטח האווירי שבו פועלים כוחות הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארה"ב. בארגון האופוזיציה הסורי טענו כי זו אינה הפעם הראשונה שמטוסים ישראליים עושים זאת. בכך שלל הארגון אפשרות אחרת שהועלתה ולפיה מטוסי חיל האוויר טסו לרוחבה של ירדן כדי להגיע למקום.
ביום שני, לפי הדיווחים בסוריה, תקפו מטוסי חיל האוויר בגולן הסורי. לפי מרכז המעקב, 11 בני אדם נהרגו באותה תקיפה, מהם שלושה חיילים סורים, אזרחית אחת ושבעה לוחמים מטעם המיליציות הפרו-איראניות.
התקיפות המיוחסות לישראל יועדו נגד אתרים של כוחות המשטר באזורים הכפריים בדרום דמשק ובדרעא שבצד הסורי של רמת הגולן, לפי דיווחי המרכז. התקיפות בדרום דמשק פגעו בסביבת נמל התעופה הבינלאומי בעיר ובאזור אל-קיסווה שבדרום הבירה הסורית. התקיפה בגולן הסורי פגעה באזורי צפון מזרח פרברי דרעא, שבו נמצאים כוחות חיזבאללה.

גורם צבאי סורי אמר ביום שני האחרון כי "מדובר בתקיפה אווירית של ישראל בדרום סוריה, מדרום לדמשק, באמצעות טילים". בסוריה טענו כי מערכות ההגנה האוויריות הצליחו ליירט חלק מהטילים שנורו מאזור החרמון.
סוכנות הידיעות הסורית סאנא דיווחה: "בשעה 22:40 האויב הציוני שיגר טילים לעבר כמה בסיסים בגולן הסורי הכבוש. מערכות ההגנה האווירית יירטו את רוב הטילים לפני שהגיעו למטרותיהם. כתוצאה מהתקיפה נהרגה אזרחית ובעלה נפצע. כמו כן נגרם נזק לרכוש".
התקיפה האחרונה שיוחסה לישראל בשדה התעופה T-4 אירעה בחודש ינואר האחרון. אז דיווחה סוכנות הידיעות הממלכתית של סוריה סאנא כי חיל האוויר תקף את שדה התעופה בארבעה טילים. בסוריה דיווחו על נזק בלבד. הטלוויזיה הסורית דיווחה אז כי ההתקפה בוצעה באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים ובאמצעות טילים שיורטו בחלקם על ידי מערכות ההגנה האווירית.

המתיחות בדרום: "הבנות עם תאריך תפוגה"

בתוך כך, גם בגזרה הדרומית נמשכת המתיחות, חרף ההבנות שהושגו בין ישראל לחמאס ואשר הביאו להפסקת הפרחות בלוני התבערה והנפץ בתום חודש של הסלמה. מפקד אוגדת עזה, תת-אלוף נמרוד אלוני, התריע אמש כי להסכם הזה יש "תאריך תפוגה" של כחודשיים.
בשיחה שקיים אמש אלוני עם תושבים בקיבוץ בארי הוא אמר: "ההסכם הזה להבנתי הוא עם תאריך תפוגה, חודשיים פחות או יותר. אלה דיבורים שאני שומע אבל אני לא יודע מה יהיה בסופם. הם (חמאס) ציפו שלא תהיה תגובה על הבלונים אבל היו מופתעים מעוצמת התגובה שלנו. הסיבה המרכזית להסלמה היא המצב הכלכלי ברצועת עזה".
מפקד אוגדת עזה ציין כי שיתופי פעולה כלכליים שונים וכספי המענק הקטארי יכולים לדחות את סבב ההסלמה הבא. מפקד האוגדה ציין לחיוב את הכוחות השונים, ואת שיתוף הפעולה שבזכותם הופחת נזק השריפות. הוא בישר גם לתושבים כי עד חודש מרץ הקרוב תסתיים בנייתו של פרויקט המכשול לאורך הגבול, שכולל חומה תת-קרקעית למניעת חפירת מנהרות.
פורסם לראשונה: 23:08, 02.09.20