המתווה של משרדי החינוך והבריאות לפתיחת שנת הלימודים קובע כי תלמידי כיתות ה' ומעלה ילמדו לפחות יומיים בשבוע בבית הספר, ובשאר הימים ילמדו מהבית. אך מנתוני משרד החינוך המתפרסמים לראשונה הערב (חמישי) עולה כי 82% מתלמידי כיתות ה'-ו' ילמדו יותר מפעמיים בשבוע בכיתה, בזכות יוזמות של הרשויות המקומיות או מנהלי בתי הספר. בינתיים האוצר ומשרד החינוך ביקשו מבית הדין צו מניעה לשביתת מורים.
רבים מראשי הרשויות והמנהלים איתרו מבנים עירוניים ומרחבים אחרים כדי להוסיף ימי לימוד בכיתה. הם הצליחו למצוא פתרונות שיאפשרו למידה במשך שלושה עד חמישה ימים לכיתות ה'-ו', ואפילו גם לחלק מתלמידי חטיבות הביניים והתיכונים. בין היתר הלימודים יתקיימו במוזיאונים, סינמטקים, מתנ"סים ומבנים של תנועות הנוער.
2 צפייה בגלריה
בית ספר בקריית אתא
בית ספר בקריית אתא
חזרה לבית הספר. ארכיון
(צילום: נחום סגל)
כך למשל בהרצליה ילמדו תלמידי הכיתות הגבוהות בבתי הספר היסודיים שבוע כמעט מלא של חמישה ימים. לצורך כך יתקיימו לימודים בין השאר במקומות מפתיעים כגון המרינה, מתחם אפולוניה, התיאטרון העירוני ועוד. הסעות שתפעיל העירייה יובילו את התלמידים למרחבי הלמידה החדשים, ובעירייה השתדלו לשבץ את הלימודים באתרים הסמוכים לבתי הספר.
תוכן הלימודים גם ישאב מהמרחב שבו הם יתקיימו. כך לצד לימודים רגילים במרינה, ילמדו התלמידים גם על הים. תלמידים שיגיעו ליום לימודים בסינמטק יצפו בסרטים.
בגבעתיים ילמדו תלמידי כיתה ה' חמישה ימים בשבוע. "החלטנו למפות את כל החללים האפשריים בעיר כדי לאפשר לכמה שיותר שכבות בעיקר בגילאים הצעירים להגיע לבית הספר", אמר ראש העיר רן קוניק. בעיר יסתייעו בחדרי ספח כגון חדרי מוזיקה ומחשבים, ספריות וכן יקיימו לימודים במרכזים הקהילתיים ומרכזי פיס.

שבוע לימודים של חמישה ימים בבתי הספר היסודיים יתקיים גם בערד, וראש העיר ניסן בן חמו הסביר: "לאחר שנת לימודים מורכבת הבנו בעירייה כי הלמידה מרחוק לא יכולה להחליף את המפגשים פנים מול פנים בגנים ובבתי הספר".
במקרים רבים אחרים המנהלים הם שנקטו יוזמה כדי להגדיל את מספר ימי הלימוד. בתיכון מקיף אמית בבאר שבע, המנהל צוריאל רובינס החליט להכשיר כיתה מיוחדת בחורשה בשטח בית הספר. לצד זאת הוא חילק את מערכת השעות למשמרות, כדי לאפשר לתלמידי חטיבת הביניים להגיע לפחות ארבעה ימים לבית הספר. לדבריו, ככל שהתלמידים צעירים יותר – כך גדלה חשיבות הנוכחות הפיזית שלהם בבית הספר.
"לתלמידים הבוגרים יהיה קל יותר עם הלמידה מרחוק מאשר לצעירים, ולכן החלטנו לנסות להרחיב את מספר הימים, תוך שמירה על הקפסולות כנדרש", הסביר רובינס.
2 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
"בוטח במנהלים". שר החינוך גלנט
(צילום: אבי מועלם)
בתיכון אמית חצור איתר המנהל בועז יוספי מקום לכיתה נוספת ברחבה מקורה הסמוכה לבית הספר, צמוד למתחם קבר חוני המעגל. בישיבת אמית אשדוד חולק יום הלימודים לשתי משמרות ביום: מ-7:30 עד 13:00 ומ-13:00 עד 17:30, כך שכל תלמידי הישיבה יוכלו ללמוד חמישה ימים בשבוע.
שר החינוך יואב גלנט אמר: "הנתונים מדברים בעד עצמם ומוכיחים מדוע אני בוטח במנהלי בתי הספר. הנחנו ללמד לפחות יומיים בשבוע בכיתות ה'-ו' - רובם המכריע של המנהלים הרחיבו את הלימודים לשלושה ולארבעה ימים". בד בבד, הנהגת ההורים הארצית מתכוונת לאשר הערב החלטה להשבית מ-1 בספטמבר בתי ספר שבהם תלמידי כיתות ה'-ו' ילמדו רק יומיים.
בתוך כך, משרדי החינוך והאוצר הגישו לבית הדין הארצי לעבודה בקשה להוצאת מניעה שיאסור על הסתדרות המורים להשבית את גני הילדים, בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים ב-1 בספטמבר. הרקע למחלוקת: הסתדרות המורים תובעת מהמדינה לאפשר למורים בסיכון ללמד מהבית. אך משרדי החינוך והאוצר הבהירו להסתדרות המורים כי הכללים החלים על עובדי מדינה בסיכון יחולו גם על המורים, ולא ניתן לאשר לכל המורים ללמד מהבית כאשר התלמידים מגיעים ללמוד בבית הספר.