5 צפייה בגלריה
עבאס וזוהר
עבאס וזוהר
מיקי זוהר ומנסור עבאס. לוועדה יהיו שיניים?
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
חברי כנסת וראשי ציבור בחברה הערבית קיבלו היום (שלישי) בספקנות את הוועדה המיוחדת לענייני ערבים, שהוקמה בהפתעה אתמול בוועדה המסדרת של הכנסת. חלקם טענו כי לוועדה לא יהיו שיניים וכי היא לא תוכל לטפל בבעיות במגזר. אחרים טענו כי מדובר בתרגיל פוליטי וכי זהו מבחן עבור יו"ר רע"מ מנסור עבאס, שיעמוד בראש הוועדה.
הוועדה, נזכיר, הוקמה במסגרת מה שנראה היה כ"דיל" בין הליכוד לרע"מ: עבאס מונה לעמוד בראש הוועדה שהוכרזה על ידי יו"ר הוועדה המסדרת מיקי זוהר מהליכוד, בעוד חברי רע"מ הצטרפו לח"כים מהליכוד ואפשרו את העברת ההצעה שלהם למינוי סגני יו"ר הכנסת. זוהר טען בדיון כי הוועדה תדון במיגור הפשיעה והאלימות במגזר הערבי, בפיתוח הכלכלי שלה, תכנון ובנייה בחברה הערבית, חינוך, השכלה ורווחה וכן סוגיות הנגב.

5 צפייה בגלריה
סוהא סלמאן מוסא
סוהא סלמאן מוסא
"אלתור פוליטי ללא חשיבה". סוהא סלמאן מוסא
כבר במהלך הדיון השמיעו חלק מחברי הכנסת מהרשימה המשותפת, שממנה התפצלה רע"מ לפני הבחירות, התנגדות נחרצת להקמת הוועדה. לביקורת הזו מצטרפים כעת גם גורמים שונים בחברה הערבית. המנהלת השותפה של מרכז מוסאוא, סוהא סלמאן מוסא, אמרה כי הוועדה שהוקמה היא "אלתור פוליטי שהוקם ללא חשיבה". לדבריה, הוועדות החשובות בכנסת הן הכספים והחוקה, והן אלו שמחליטות על חקיקה ועל אישור תקציבים. "תפקידן של שאר הוועדות אינו מהותי באותה מידה", אמרה.
מוסא הוסיפה כי "לציבור הערבי דרושה פעילות המעוגנת באופן סטטוטורי לשם טיפול יסודי בנושאים הבוערים כמו פשע, עוני, תעסוקה, דיור וחינוך. לכן חשוב להקים גוף או ועדה עם סמכויות ברורות ומיוחדות לתיקון המצב בחברה הערבית שהוזנח מאז קום המדינה, ואל לנו להשלות ציבור שלם בהקמת ועדה מאולתרת שלא יהיו לה שיניים או סמכויות לטיפול ולמציאת פתרון לסוגיות הבוערות".
יו"ר סיעת חד"ש במועצת העיר חיפה וחבר הלשכה המדינית של חד"ש, רג'א זעאתרה, טען כי "הקמת 'ועדה לערבים' שנשלטת על ידי גוש הדוגל בעליונות יהודית ובחוק הלאום, מחזירה אותנו אל ימי הממשל הצבאי הידועים לשמצה של מפא"י ומפלגות הלוויין שלה. גם אז המדיניות הממשלתית התכסתה בלא מעט גופים 'לענייני ערבים'".

5 צפייה בגלריה
רג'א זעאתרה
רג'א זעאתרה
"מתייחסים אלינו כאל נתינים". רג'א זעאתרה
הוא הוסיף: "צר לי שרע"מ משתפת פעולה עם מי שמתייחס אלינו כנתינים שמדי פעם זורקים להם פירורים. אנחנו לא רק רוצים חלק שוויוני מהעוגה, אלא דורשים להיות שותפים למתכון. אנו שואפים לשותפות אמיתית, מהותית, בגובה העיניים - לא של סוס ורוכבו ולא של אדונים ונתינים. כשם שאין 'ועדה ליהודים' בצרפת או 'ועדה לשחורים' בארה"ב - גם כאן אין מקום לוועדה נטולת סמכויות שכל כולה אתנן פוליטי שנועד לבצר את שלטון הימין".

עוד ועדה לפרוטוקול?

היועץ האסטרטגי מוסא חסדייה אמר כי מינוי זה תואם את האסטרטגיה של מנסור עבאס, שלדבריו מנצל את שני הצדדים לטובת האינטרסים של הציבור הערבי. "לוועדה המסדרת הוא הצביע עם גוש השינוי והפעם עם הליכוד על מנת להשיג את מטרותיו. נשאלת השאלה האם לוועדה הזו יהיו שיניים ותקציבים? האם זו כותרת או שיש תועלת? האם תוכל לטפל בבעיות של הציבור הערבי ותקבל תקציבי ממשלה?".
5 צפייה בגלריה
מוסא חסדייה
מוסא חסדייה
מוסא חסדייה. "זה מבחן לעבאס"
לדבריו, בעבר כבר עמד עבאס בראשות הוועדה למניעת אלימות ובגלל היעדר תקציבים מספיקים לא היו לה תוצאות והאלימות רק גברה. "גם המינוי החדש הזה הוא סוג של מבחן עבור עבאס", הדגיש.
ראש עיריית טייבה, עורך הדין שועאע מנצור מסארווה, אמר כי ראשית יש לברך על כל עשייה למען המגזר הערבי, אך ציין כי חשיבות הוועדה היא לא רק בכינונה - אלא בביצועים שלה. "המגזר הערבי סובל משלל בעיות, החל מהאלימות הפרועה וכלה בתקציבים וצמצום פערים, דיור וכו'. אם לוועדה לא יהיו סמכויות והקצאת משאבים לפתרון כולל של הבעיות מהן סובל המגזר - אזי זאת תהיה עוד ועדה לצורך פרוטוקול. כולי תקווה שעבאס ינצל את ההזדמנות שניתנה לו על ידי הציבור הערבי כפי שהשתקפה בתוצאות הבחירות".
5 צפייה בגלריה
ראש עיריית טייבה שועאע מנצור מסארווה
ראש עיריית טייבה שועאע מנצור מסארווה
"מקווה שעבאס ינצל את ההדמנות". ראש עיריית טייבה
ביקורת על הוועדה נשמעה גם משותפיו לשעבר של עבאס מהרשימה המשותפת. ח"כ עאידה תומא סלימאן מהרשימה המשותפת תקפה את הליכוד ואמרה כי הוא יוזם ועדה לענייני ערבים כדי לספק הטבות פוליטיות זמניות: "‏יוזמי חוק הלאום רוצים ליצור גטו פרלמנטרי לערבים ולפטור את שאר הוועדות מאחריותם. ‏ועדה לענייני ערבים - תפסת מרובה לא תפסת. אסור לתת לזה יד".
ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת התראיין הבוקר באולפן ynet והצהיר שוב על התנגדותו לוועדה המיוחדת. "היה בעבר תפקיד של יועץ לענייני ערבים, שר לענייני ערבים", אמר טיבי, "כל הציבור הערבי התנגד וביטלנו את התפקידים הללו. אנחנו רוצים שהנושאים שלנו יוצפו בכל ועדות הכנסת – ועדת הפנים, הכספים, הכלכלה והחינוך. לדחוק את הנושאים האלה לוועדה אחת, שכבר אתמול התחילו לקרוא לה 'הוועדה של הערבים', זו חזרה לאחור".