שר האוצר ישראל כץ, חבר ליכוד ותיק ומספר שלוש ברשימת המפלגה בבחירות הקרובות, שיבח בריאיון לאולפן ynet את פעילותו לחלוקת המענקים לנפגעים במשבר הקורונה - ואמר כי מדובר בערבות הדדית ולא בשוחד בחירות. "אנשים קיבלו סיוע ויודעים שהמדינה לא הפקירה אותם". לצד זאת, כץ אמר כי "אני מסתכל על הפוטנציאל של התרגום האלקטורלי של המהלך הממלכתי הזה" וטען כי הוא משוכנע שהליכוד יקבל את המנדט להרכיב את הממשלה. לדבריו, בסיורי השטח שלו "לא פגשתי איש ליכוד אחד לא מרוצה".
לגבי הקושי להחזיר עובדים מחל"ת אמר כי בהתחלה: "המעסיקים מאוד שמחו שהמדינה שילמה לעובדים במקום שהם יצטרכו לעסוק בהם". לטענתו, כעת מפריעים לו להמשיך בסיוע "לפני הבחירות ובגללן".
6 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
הליכוד יפתיע בסקרים. כץ
(צילום: קובי קואנקס)
אתה טוען שמנדלבליט, גנץ, כל העולם, מונעים ממך להביא פה 100 מיליארד שקלים להשקעות. "המענקים זורמים והם הצילו מיליון איש מלרוץ רעבים ברחובות, הצילו מאות אלפי עסקים מקריסה. בניגוד לניסיונות להשמיץ הם עובדים ואנשים מעריכים ואסירי תודה. יחד עם זאת, יש דברים נוספים שאנחנו כבר הכנו ותקצבנו, ואפילו אישררנו במערכת המשפטים. ויושב אדם כמו בני גנץ שנשאר נטול תמיכה ציבורית, נאחז באיזה סעיף בהסכם נורא שחתמו איתו על זכות וטו, ולא מאפשר לי להצביע בממשלה על מתן ארנונה לעסקים חדשים שלא קיבלו פיצוי עד עכשיו. גם חדרי כושר ועסקים ששילמו שכר דירה חריג".
אומר בני גנץ – מה שאתה מנסה לעשות עכשיו כמה ימים לפני הבחירות זה שוחד בחירות. "זה טיעון סרק מהסיבה שגם כל הגורמים המקצועיים וגם היועמ"ש כבר אישר את זה. יש לו רק הוראה אחת מהקמפיינרים: 'בני, אל תאשר כלום כדי שלא יגיע סיוע לציבור'. לא אכפת לו מעסקים ומהנכים. אנחנו כרגע במצב אבסורדי. אני מתקצב, אני מביא, אני מאשרר, ובני גנץ בולם".
"לגבי 100 מילארד שקלים זה עוד הרבה יותר חמור. בגלל הלחץ של הבחירות אני חתמתי על תקנה שעבדתי עליה חודשים ארוכים, שהקרנות המוסדיות, הפנסיה והביטוח, יוכלו להשקיע בכל שנה בתשתיות ירוקות במדינת ישראל. גיבשתי את זה, העברתי את כל המסלולים המשפטיים, המקצועיים והכלכליים. חתמתי על התקנה הזאת, היא מונחת בוועדת הכספים והנציג של לפיד בוועדת ההסכמות, ח"כ מאיר כהן, מונע דיון והצבעה בנושא".
6 צפייה בגלריה
גנץ ולפיד. בולמים סיוע
גנץ ולפיד. בולמים סיוע
גנץ ולפיד. בולמים סיוע
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אז לפיד, גנץ, היועמ"ש, יש עוד מישהו שאשם בכל מיני דברים?
"כן, כל אחד בתחומו".
כולם מנסים לדפוק את הסיוע שנותן שר האוצר למדינה. הם רוצים להפריע לך לסייע לאזרחים. "לפני הבחירות, בגלל הבחירות".
ובעוד 9 ימים הם לא יפריעו? "הסיוע נמשך כי את רשת הביטחון הקבועה הצלחתי להעביר ממש על הקצה עם 98% מהתקציב של 2021 ורשת ביטחון מעל 50 מיליארד שקלים ולכן הסיוע ניתן לעסקים, לעצמאים, למובטלים. גם העברתי הסכם עם הביטוח הלאומי שמאפשר לי לתמרץ מובטלים ותיקים כדי לחזור לעבודה ולצמצם את הפער בביקוש לעובדים".
אולי כל זה לא היה קורה אם הייתם מעבירים תקציב ולא הייתם זקוקים לכל מיני קומבינות. "התקציב, העברתי 98% ממנו, הוא הלך למשרדים. כל הדברים שאני מדבר עליהם זה סיוע מיוחד קורונה שתמיד בא מעבר לתקציב, לא קשור לתקציב. וזה הדבר שבולמים עכשיו חלק מהדברים".
כץ הוסיף כי "אני מסייר בשטח, פוגש הרבה מאוד אנשי עסקים, אני מסייר בליווי ראשי ערים ואישי ציבור מרכזיים. מדהים לראות איך המענקים עובדים ואיך הם הגיעו ומגיעים. חד משמעית. אנשים קיבלו סיוע ויודעים שהמדינה לא הפקירה אותם".
6 צפייה בגלריה
ישראל כץ בסיור בשוק מחנה יהודה בירושלים ביום התחלת הפיילוט
ישראל כץ בסיור בשוק מחנה יהודה בירושלים ביום התחלת הפיילוט
כץ בסיור במחנה יהודה. נובמבר האחרון
(צילום: רפי קוץ)
לדבריו, "אני לא פגשתי איש ליכוד אחד לא מרוצה או ממורמר בכל הסיורים. יש לי אינדיקציות ואני אומר את זה חד משמעית – לא פגשתי איש ליכוד אחד שלא מעריך את הסיוע. לכן, המדד שלי שהתמיכה תהיה יותר גבוהה מאשר בסקרים. זה שאחרים מקבלים סיוע ללא שום אפליה, יהודים, ערבים, ימין, שמאל, זה ברור".
"אני מסתכל על הפוטנציאל של התרגום האלקטורלי של המהלך הממלכתי הזה. ראיתי כבר תקופות, ב-92' ב-99', שזה לא היה מובן מאליו שאנשי ליכוד תמכו בליכוד. יש כאן תמיכה גורפת שתפתיע את הסוקרים". כץ הוסיף כי "אני משוכנע שהליכוד יקבל את המנדט להרכיב ממשלה".

"לא יהיו סנקציות למי שנמצא בחל"ת"

כץ התייחס לקושי להחזיר עובדים מחל"ת ואמר כי "יש מובטלים ותיקים שהם מובטלים הרבה חודשים, אני קבעתי 130 יום, שהם נפלטו אחרי הסגר הראשון כי העסקים למדו להסתדר בלעדיהם. וזה האתגר הגדול שלנו, להחזיר אותם לעבודה".
לדבריו, "אישרתי בסוף השבוע שעבר בוועדת העבודה והרווחה בהתייעצות באופן סופי, מענקים של אלפי שקלים לכל מובטל ומובטלת ותיקים שיחזרו לעבודה בנוסף לשכר שהם יקבלו במשך 4 חודשים. השבוע אאשר, אני מקווה, מענק מיוחד גם למעסיקים שיקבלו מובטלים ותיקים. בזה בעצם אנחנו נטפל בסוגיה שהיא מלווה בכל העולם את סיום המשבר".
6 צפייה בגלריה
לאחר ההקלות, סועדים יושבים במסעדה בתל אביב
לאחר ההקלות, סועדים יושבים במסעדה בתל אביב
המסחר נפתח אבל העובדים לא מיהרו לשוב. תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
האם תתן הנחיה לחתוך להם בחלת כדי שיחזרו לעבוד, או שתתן להם דרבון אחר? "לא אטיל סנקציות על אנשים שנמצאים בחל"ת ומקבלים דמי אבטלה כי הרוב המוחלט שבהם הם צריכים את זה כדי לעבור את התקופה ולהתארגן. אני נותן תמריצים: הכשרה מקצועית כדי שהשכר שלהם יעלה בהייטק בתחומים מועדפים, וגם תמריצים של אלפי שקלים לאותם צעירים ואחרים, גם כן כדי לחזור לעבודה ואני אתן גם למעסיקים שיחזירו אותם. אותם מעסיקים מאוד שמחו שהמדינה שילמה חל"ת לעובדים האלה במקום שהם יצטרכו לעסוק בהם".
כמה עולה לנו, למדינה, אתה בוודאי יודע, כל יום שנתב"ג סגור? "לפני הקורונה 24 מיליון עברו בנתב"ג בשנה שלפני כן, שיא מדהים. השער לעולם הוא חשוב, הוא חשוב גם לאנשים. מבחינה כלכלית הפגיעה היא מאוד מצומצמת בערכים של תוצר. אתה חוסך הרבה מאוד ישראלים שלא טסים לחו"ל ומוציאים כאן".
"מבחינת הערך של התוצר זה אחד התחומים שבו הפגיעה היא הכי מצומצמת מול מפעלים, מול הקניונים, מול הרבה מאוד עסקים אחרים שיש להם אחוזים הרבה יותר גבוהים בתוצר. אבל אני חושב שבגלל החיסונים והתו הירוק אם יהיו מדינות ירוקות די מהר נוכל לחזור ליחסים של לטוס ולקבל אפילו תיירים עם תו ירוק ועם חיסון".
6 צפייה בגלריה
נוסעים אחרונים ב נתב"ג
נוסעים אחרונים ב נתב"ג
נתב"ג ריק. לא הפגיעה החזקה ביותר בכלכלה
6 צפייה בגלריה
מעבר גשר אלנבי
מעבר גשר אלנבי
מעבר גשר אלנבי לירדן
(צילום: EPA)
האם אנחנו בפיתחה של מלחמת מסדרון אווירי עם ירדן, אולי אפילו עם סעודיה? "לא, הייתה כאן בעיה של כמה שעות שנפתרה בגלל היבטים של הביקור המתוכנן בהר הבית. אנחנו שומרים על הריבונות יחד עם זה ששומרים על חופש פולחן מלא בכל ירושלים, ודאי למוסלמים גם כן באל-אקצא. היחסים בין ירדן לישראל הם אינטימיים, עמוקים, שלא ניתן לפרט אותם והם מועילים לשני הצדדים גם בהיבטים ביטחוניים ואחרים, אין שום סיכוי שיהיה כאן מפנה לרעה. ירדן רוצה עכשיו לשפר ולשדרג דווקא את היחסים הכלכליים כדי להיות חלק מהבום הגדול הזה".
כץ התייחס למהומה שהתפתה מחוץ לכנס של תקווה חדשה אמש בזמן שמולו הפגינו פעילי ליכוד ואמר כי "אני לא בקיא בפרטים, אבל כל אלימות אני מגנה, בכל מקום". לדבריו, "אני לא מכיר את הפרטים אבל אם הייתה אלימות אני ודאי מגנה אותה. הליכוד לא תומך בהפרעות ואלימות, ואנחנו גם לא צריכים את זה, אנחנו מתנגדים לזה. אנחנו קוראים לתמוך בנו בגלל הסיבות הנכונות - בגלל החיסונים, בגלל הכלכלה, בגלל השלום המדיני, בגלל הביטחון. ואנחנו לא רוצים להגרר לסמטאות של אנטי ואנטי ולמה לא".