3 צפייה בגלריה
עימותים בין חיילי צה"ל לפלסטינים בהתנחלות קדומים ליד שכם
עימותים בין חיילי צה"ל לפלסטינים בהתנחלות קדומים ליד שכם
ארכיון. חיישנים ומחשבים כסיוע לחיילים
(צילום: AFP)
מעל עצי השקד שפרחו בתחילת השבוע בוורוד ולבן על המורדות בשומרון אי אפשר היה שלא להבחין תוך כדי נסיעה בתרנים הגבוהים והרבים שצצו לאחרונה על ראשי הגבעות. גם אשכולות המצלמות המנטרות 24/7 את הצמתים והכיכרות הראשיים בולטים כעת לעין. אלו רק שניים מבין כמה רכיבים של "המרחב החכם" - מערך אחיזת השטח הדיגיטלי שנכנס לשימוש בפיקודים ובמפקדות המרחביות של צה"ל בשטחים ובגבולות.
המערך המתבסס על טכנולוגיות חדשניות שאמורות ליעל ולשפר במאות אחוזים את סיכול הטרור ואת היכולת להגיב מהר וביעילות לפיגועים ולהפרות סדר, ולעשות זאת תוך גרימת מינימום "נזק אגבי" לתושבי האזור - היהודים והפלסטינים. אחיזת השטח מאפשרת לתצפיתניות (ולתצפיתנים) ולמפעילי מערכות המידע להבחין באנשים ובתנועות חשודים, לזהות אותם, להעריך את מסוכנותם, ואם צריך - להתריע לכוחות בשטח שיירטו אותם או ינטרלו אותם במהירות.
מטבע הדברים אי אפשר לפרט, אבל רוב הפעילות, חוץ מהיירוט הסופי שהוא פיזי, מתרחשת באמצעות חיישנים ומחשבים מגוונים המנטרים את השטח בחמ"לי תצפיות ומודיעין. שם מנתחים את המידע ומשגרים אתרעות חמות ללוחמי סיירת גולני שבעמדות בצמתים, או שמכוונים אותם לעבר חשוד בשטח.
כבר היום יש במפקדות של כמה מהחטיבות המרחביות של צה"ל יכולות איסוף שעד לאחרונה היו רק ל-8200 ולשב"כ, מה שמאפשר למפקדים לעשות הערכות מצב המבוססות על מידע מעודכן ולפעול על פיו.

בחטיבה המרחבית "שומרון" יש לעובדה זו כבר אפקט מיידי בכמה תחומים: הלוחמים בשטח, בין אם הם בעמדות אבטחת טרמפיאדה, בפילבוקס או בתנועה בשטח, מקבלים אתרעות הנותנות להם את פרק הזמן הקצרצר, לעיתים קצת יותר מעשר שניות, שדרוש להם כדי לסכל פיגוע או להתכונן פיזית ונפשית לעימות עם הגורם המסכן אותם או את האזרחים שבקרבתם. בשנה האחרונה סוכלו כך כמה פיגועי דקירה והשלכת בקבוקי תבערה.
המערך הדיגיטלי הפרוש בשטח מאפשר לבצע מרדף מהיר אחרי המבצעים מייד אחרי פיגוע, או לחלופין שחזור של האירוע, כולל זיהוי המבצעים אם כבר הספיקו להסתלק מהשטח.
השימוש באמצעים דיגיטליים ובניטור ממוחשב מאפשר חיסכון משמעותי בכוח אדם מבצעי והתייעלות לוגיסטית ניכרת. מספר הגדודים שהחטיבות המרחביות מפעילות ביהודה ושומרון פחת מאוד לאחרונה
היכולת לאתר מהר ולזהות את פעילי הטרור בשטח חוסך חיכוך מתסיס ומעורר שנאה עם האוכלוסייה הפלסטינית הלא מעורבת. זאת במקביל לכך שלאחרונה פחת מאוד מספר מבצעי המעצרים בלילות שבהם פורצים לוחמי צה"ל לבתים וגורמים לעיתים קרובות טראומות לילדים.
השימוש באמצעים דיגיטליים ובניטור ממוחשב מאפשר חיסכון משמעותי בכוח אדם מבצעי הפרוש בשטח והתייעלות לוגיסטית ניכרת. מספר הגדודים שהחטיבות המרחביות מפעילות ביהודה ושומרון פחת מאוד לאחרונה. רוב היחידות הן סדירות ומיעוטן מילואים. אחת הסיבות היא הרצון להימנע מהפעלת מילואים בתקופת הקורונה, אבל לא פחות חשוב הוא השיקול הכלכלי של עלות ימי המילואים. המרחבים החכמים מסייעים לכוחות סדירים בהיקף קטן יחסית לבצע את המשימות שקודם ביצעו כוחות כפולים בגודלם.
השבוע ראיתי סמוך לשכם מרחב חכם כזה בפעולה והתרשמתי שזה עובד ויעבוד אפילו טוב יותר ככל שיעבור הזמן, המפעילים יצברו ניסיון והטכנולוגיה תשתכלל. לא פחות מעודד, אולי אפילו יותר, היה כשהבחנתי במשמעת המבצעית של לוחמי סיירת גולני שעמדו דרוכים וערניים כמו שצריך שבעמדות השמירה לאורך הצירים. בסופו של דבר הלוחם בקצה, בעמדה, בפילבוקס ובסיור הוא שקובע איך יסתיים האירוע. זה לא קל לעמוד כך שעות, בטח במזג אוויר קשה, ויש מקרים לא מעטים של התרופפות משמעת. אבל בניגוד לעבר, הפעם, כאורח לרגע, לא הבחנתי במקרה כזה. שאפו.

לקראת מאבק ירושה אלים

מתברר והולך שתגובת שב"כ וצה"ל על רצח רנה שנרב בטיול עם משפחתה באזור בנימין ב-2019 גרמה לארגוני הטרור הפלסטינים ביהודה ושומרון לחשב מסלול מחדש. בחקירה שנפתחה בעקבות התפוצצות המטען שהונח ליד המעיין נמצא שהפיגוע בוצע על ידי פעילי החזית העממית (חז"ע). כידוע, אחרי זמן לא רב הם נעצרו והועמדו לדין, אך פחות ידועה העובדה ששב"כ וצה"ל לא הסתפקו בכך, כפי שתיאר זאת השבוע קצין באוגדת איו"ש: "הם המשיכו במעצרים וחקירות ופירקו ביסודיות את תשתית החז"ע באיו"ש באופן שיקשה עליהם לתקופת זמן להתאושש ולהוציא פיגועים".
3 צפייה בגלריה
רינה שנרב ז"ל
רינה שנרב ז"ל
רינה שנרב ז"ל. חקירת הרצח שגרמה לחמאס והג'יהאד להוריד פרופיל
(באדיבות המשפחה)
בהנהגת חמאס באיו"ש ובעזה, וגם בג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני, ראו מה קרה לחזית העממית ולא איחרו להסיק מסקנות. שני הארגונים הללו חיזקו לאחרונה את אחיזתם ואת התשתיות שלהם ביהודה ושומרון במסגרת ההכנות שהם עושים לקראת הסתלקותו הצפויה (מסיבות טבעיות אך במועד לא ידוע) של אבו מאזן מהנהגת אש"ף ומנשיאות הרשות. חמאס, אחרי שתפס את השלטון ברצועה בהפיכה ב-2007, מנסה בגלוי כבר זמן רב לרשת את תנועת הפתח (שאבו מאזן עומד בראשה) כגורם הדומיננטי גם ברשות. אבל פסגת שאיפותיו הפוליטיות היא להשתלט על אש"ף, הנחשב לגוף הפוליטי העליון המייצג את העם הפלסטיני בשטחים ובתפוצות והוא מקור הסמכות המשפטית שמכוחה פועלת הרשות.
הבחירות הקרבות למועצת הרשות ולנשיאות באביב ובקיץ - ובעיקר מאבק הירושה שצפוי להיפתח עם לכתו של אבו מאזן - הן ההזדמנות שלה חיכה חמאס כדי לממש את שאיפותיו האסטרטגיות.
ההערכה בקרב גורמי הנהגה ובציבור הפלסטיני, כמו גם בצה"ל ובשב"כ, היא שמאבק הירושה הזה עלול להתפתח לעימות אלים שהמנצח שבו יקבע לא רק מי האיש או הקבוצה המצומצמת של בכירים שינהיגו את העם הפלסטיני בעידן שאחרי אבו מאזן, אלא איזה זרם מרכזי ישלוט באש"ף וברשות: האם תנועת הפתח ה"חילונית-פרגמטיסטית" ובכיריה ינהיגו וגם ייהנו ממנעמי השלטון ומתקציביו כמו עכשיו, או שיהיו אלה אנשי תנועת החמאס האיסלאמיסטית-חברתית הדבקה באידאולוגיה של האחים המוסלמים.
3 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
אבו מאזן. חוסר ודאות לקראת היום שאחרי
(צילום: רויטרס)
המשמעויות הן מרחיקות לכת. לכן כל המחנות והארגונים צוברים חיילים, נשק ואמצעי לחימה ונערכים לעימות. בסיטואציה הזו יש למה שקרה לחזית העממית אחרי רצח רינה שנרב אפקט מרתיע על ארגוני הטרור.

פיגועים על רקע לא-לאומני

הנהגת חמאס ככל הנראה כבר שקלה והחליטה – על רקע לקחי החזית העממית - להימנע ככל האפשר מביצוע פיגועים קטלניים בתקופה הקרובה. זאת על מנת לא לגרום לצה"ל ולשב"כ לצאת למבצע סיכול אסטרטגי נרחב שיחליש את יכולתם להתמודד עם חמושי התנזים של הפתח במאבק הירושה.
אגב, גם אנשי התנזים, שהם המיליציה החמושה הדומיננטית במחנות הפליטים בגדה, משתדלים כעת להימנע מעימותים עם צה"ל ושב"כ מאותה סיבה: רצון לשמור על רגיעה. כולם רוצים לשמור את כוחם למערכה הגדולה הבאה על הנהגת העם הפלסטיני ותקציביו.
לעומת זאת הטרור עממי של יידוי אבנים ובקבוקי תבערה נמשך ביהודה ושומרון בהיקפים פחותים רק במעט בהשוואה ל-2019, וכך גם פיגועי הירי, הדקירה והדריסה המבוצעים על ידי בודדים והתארגנויות מקומיות. חקירת אירועים אלה מגלה שבתקופה הנוכחית הגורם העיקרי שמריץ צעירים וצעירות פלסטינים עם סכין לעבר חייל צה"ל או מאבטח במחסום אינו המניע הלאומני וגם לא שאיפת נקם.

"הם יוצאים מולנו עם סכין מתוך ייאוש עמוק, תסכולים אישיים ושיקולים כלכליים", אומר מפקד בכיר בגזרת שומרון האחראי על העיר שכם וסביבותיה. "חלקם מבוגרים שסובלים מבידוד ונידוי חברתי ורוצים להיות מקובלים בחברה כשיהפכו לשהידים. אצל אחרים זו אהבה נכזבת או שההורים מכריחים אותם להתחתן בניגוד לרצונם. יש נערות ונערים שרבו עם ההורים ורוצים לגרום להם נזק".
כשהרמתי גבה הסביר הקצין ששב"כ והמשטרה שוללים כמעט כברירת מחדל את רישיון העבודה בישראל (אם יש כזה) של בן משפחה קרוב, הורה או אח, של מחבל שנתפש או נוטרל במהלך פיגוע או ניסיון לפיגוע: "לכן הם הולכים או רצים עם סכין מורמת אל החייל במחסום בכוונה ברורה שיעצרו אותם והוריהם ייענשו כלכלית".

הפנסיה לטרוריסט לא נפגעה

גם המצוקה הכלכלית בפני עצמה היא מניע מרכזי לטרור הבודדים בתקופת המגפה. שיעור האבטלה בקרב צעירים ביהודה ושומרון מגיע היום ל-40% ויותר, והמצוקה של כלל האוכלוסייה גברה ממילא בגלל הפסקת הסיוע האמריקני על ידי הנשיא דונלד טרמפ והחלטתו של אבו מאזן לא לקבל את כספי הסילוקין שגבתה עבורו ישראל בתגובה להחלטה לנכות מהם את התשלומים הנדיבים שמעניקה הרשות לעצירים פלסטינים או לשאיריהם של טרוריסטים שנהרגו בפיגועים).
בינתיים חזר בו אבו מאזן, אבל המצוקה נמשכת והיא מדרבנת בעיקר צעירים אבל גם מבוגרים לבצע פיגועי דקירה ודריסה. זה קורה בגלל מה שמכנים בצה"ל "אפקט 5" – כל פלסטיני שנעצר ויושב בכלא הישראלי לפחות חמש פעמים, או שנשפט לחמש שנות מעצר, מזכה את עצמו או את משפחתו בסכום חדשי נאה כתגמול חדשי מהרשות הפלסטינית.
להטבה זו זוכה גם משפחתו של מי שנהרג תוך כדי ביצוע פיגוע או ניסיון פיגוע, ואפילו בתאונה מבצעית. הניסיונות של ממשלת ישראל להביא להפסקת הנוהג הזה נכשלו. אבו מאזן החליט בטובו לקבל את כספי הסילוקין בניכוי התשלומים למחבלים ומשפחותיהם, אבל ממשיך לשלם את פנסיות הטרור כסדרן.