שעה קלה לאחר הפרסום ב-ynet על התנועה הערה הנמשכת במעבר אלנבי, בשעה שנמל התעופה בן גוריון סגור כדי למנוע את כניסת המוטציות של נגיף הקורונה לישראל, הודיע הערב (ד') מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון, כי החל ממחר בשעה 17:00 גם המעבר הזה ייסגר לתנועת נוסעים בשני הכיוונים, למעט מקרים הומניטריים חריגים. עוד נמסר כי ההחלטה התקבלה בתיאום מול ירדן והרשות הפלסטינית.
ההחלטה הערב על סגירת המעבר מצטרפת לצו שפרסם מוקדם יותר היום שר הפנים אריה דרעי, שבו הורה לסגור את מעברי הגבול היבשתיים בישראל, גם כן לאחר שאתמול נחשף ב-ynet שישראלים עדיין יכולים להיכנס דרכם. מעברי הגבול שעליהם יחול הצו ושייסגרו ממחר בשעה 06:00 עד יום ראשון הם נהר הירדן, טאבה וערבה.
1 צפייה בגלריה
מעבר הגבול
מעבר הגבול
מעבר אלנבי, היום
(צילום: משה מזרחי )
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לאחר פרסום הצו של דרעי שבכוותו לסגור גם את מעבר אלנבי. "נאריך גם את איטום הגבולות שלנו", אמר נתניהו בביקור שערך במתחם חיסונים בשדרות. "ייתכן שנצטרך חקיקה לשם כך. אני מצפה לנושא הזה וליציאה ההדרגתית מהסגר". יצוין כי במקביל לצו של השר דרעי ההחלטה על סגירת המעברים צפויה לעלות גם לדיון בממשלה, אולי כדי להאריכה לתקופה ממושכת יותר.
מעבר אלנבי נותר עד כה פתוח שכן הרשות הפלסטינית לא סגרה את שעריה. רק היום עברו בו מאות אזרחים פלסטינים שנכנסו לשטחי יהודה ושומרון, לאחר שחזרו מכל העולם. מלבד המשאיות שמעבירות סחורה, מגיעות למעבר גם מוניות VIP ובתוכן עשרות רבות של אנשים. "הגעתי לא מזמן מאבו דאבי, היה שם כיף", סיפר לצוות ynet שביקר שם תושב אבו דיס בשם מאטיס. "יש פה עוד כמה שהגיעו מירדן. עכשיו גם עשיתי חיסון, אז אני מרגיש בסדר. אף אחד לא אמר לנו שלא נוכל להיכנס".

גם אוטובוסים שבהם נוסעים שנכנסו ליהודה ושומרון מירדן הגיעו למעבר. "היום עברתי בערך חמש-שש פעמים", מספר אחד הנהגים. "כל פעם כמה נוסעים, עד עכשיו העברתי בערך 250 בני אדם. אני לוקח אותם ליריחו ושם הם עושים בדיקת קורונה".
יצוין כי המעברים מהרשות הפלסטינית לישראל סגורים, וישראל לא מתירה לרוב הפלסטינים לעבור את הקו הירוק. עם זאת, הממשלה ממשיכה לאפשר מדי יום כניסה של כ-15 אלף פלסטינים, אשר מקום עבודתם הוגדר חיוני בישראל. אותם פלסטינים שמוגדרים חיוניים עוסקים בעבודות של פינוי אשפה, סיעוד, רפואה, מפעלי מזון ושירותים. מתאם פעולות הממשלה בשטחים מבצע בדיקות מדגמיות של אותם פועלים, אך לא לכולם. לאותם עובדים חיוניים יש להוסיף עוד כ-20,000 פלסטינים שנכנסים לישראל באופן לא-חוקי דרך פרצות בגדר, ויוצאים ממנה על בסיס יומי – ללא כל פיקוח.
בביקורו במתחם החיסונים בשדרות אמר היום ראש הממשלה כי בכוונתו לפעול להארכת הסגר, שאמור לפי שעה להסתיים ביום ראשון. סוגיית הארכת הסגר תועלה מחר לדיון בממשלה. "נחליט לפי מצב התחלואה כמה זמן הוא יימשך", אמר נתניהו. לפי נתוני משרד הבריאות, אתמול אובחנו 7,737 נדבקים חדשים בקורונה. שיעור הבדיקות החיוביות נותר גבוה ועומד על 9.6% מתוך 83,367 בדיקות לגילוי הנגיף. מחצות ועד שעה זו אובחנו עוד 4,778 נשאים.

פרופ' רן בליצר, ראש קבינט הקורונה ב"מגן ישראל" וראש מערך החדשנות בקופת חולים כללית, העריך היום כי אחת הסיבות לכך שטרם ניתן לראות ירידה במספר המאומתים החדשים והחולים הקשים היא ההתפשטות של המוטציה הבריטית, שמידבקת הרבה יותר מהזן הרגיל. בראיון לאולפן ynet נשאל בליצר על ההמלצות שלו לשרים לקראת הדיון בהארכת הסגר, ואמר כי ההחלטה תצטרך להתקבל על סמך הנתונים שיתקבלו מחר.
"אם לא נראה ירידה במספר החולים הקשים, אם לא נראה ירידה בסך כל התחלואה – יהיה בלתי אפשרי לשחרר את המשק", אמר בליצר. "אבל אם כן נראה ירידה דרמטית בתחלואה, זה ייתן אומץ למקבלי ההחלטות לבוא ולהגיד: 'אנחנו יכולים לבנות על המשך המגמה ולעשות איזשהו ויתור'. הכול תלוי במה שנראה ביום חמישי. יש לי תקווה שביום-יומיים הבאים תתחיל המגמה שאנחנו מחכים לה".