"ותפתח הארץ את פיה ותבלע אותם ואת בתיהם ואת כל האדם אשר לקורח ואת כל הרכוש": כך נכתב בפרשת קורח, פרשת השבוע הנוכחית - על שאירע לקורח ועדתו, שחלקו על המנהיגות של משה רבנו ואהרן.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
גינה הסתה - והזכיר את הקריאות נגד משפחתו. נתניהו
(צילום: יונתן זינדל)
2 צפייה בגלריה
נדב ארגמן בהצהרה לאחר הפסקת האש
נדב ארגמן בהצהרה לאחר הפסקת האש
אזהרה חריגה שלא תואמה עם נתניהו. נדב ארגמן
(צילום: לע"מ)
לפני מעט יותר משבוע - ולפני האזהרה החריגה של ראש השב"כ - התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו למשה ולקורח. לאחר נאום שבו הושווה למשה רבנו, אמר נתניהו: "אין כמו משה רבנו, אבל יש עוד סיבה, איך אלוהים טיפל באופוזיציה של משה רבנו? מה הוא עשה...".
נתניהו אמר את הדברים ביום שישי לפני שמונה ימים, בעת שהגיע עם רעייתו לחגיגת שבע ברכות שערך השר אריה דרעי לבתו בקיסריה. בפרשת קורח לא נכתב במפורש מה עלה בגורל קורח ועדתו, אבל בפרשה אחרת מוזכרים הניצולים. "ובני קורח לא מתו", נכתב שם, ורבים מפרשני המקרא כתבו כי רבים נהרגו בגלל מעשי קורח.
אתמול פתח נתניהו את דבריו בישיבת סיעת הליכוד בגינוי ההסתה - לראשונה מאז אותה אזהרה חמורה של ראש השב"כ נדב ארגמן - ומיהר לעבור לכך שגם משפחתו הייתה נתונה לקריאות אלימות.
"אנחנו מגנים כל הסתה ואלימות מכל צד שהוא, גם כשאחרים שותקים כשההסתה נגדנו משתוללת כמו אתמול בלילה", אמר נתניהו. "אני רוצה להסביר מה זה הסתה. זה לא ביקורת זה קריאה לאלימות זו חציית הקו בין ביקורת להסתה. במשך תקופה ארוכה קוראים נגדנו קריאות איומות לרצוח אותי את בני משפחתי, רעייתי - ושקט. כמעט שקט בשיח הכללי והתקשורתי.

"הסתה לאלימות תמיד יהיו מחוץ לתחום", הוסיף נתניהו. "ועם זאת חשוב להבהיר שחופש הביטוי איננו הסתה. אי אפשר להתייחס לביקורת מהימין כהסתה וביקורת מהשמאל כפעולה לגיטימית של חופש הביטוי. זה ניסיון למסגר את הימין כשמשהו מסוכן לדמוקרטיה, עצם הרעיון מסוכן לדמוקרטיה. צריך להבין מה קורה כאן. אנחנו עדים להונאת הבחירות הגדולה ביותר בתולדות המדינה, ואולי בתולדות הדמוקרטיה. אנשים מרגישים בצדק מרומים".
אזהרתו של ראש השב"כ, שפורסמה באופן חריג בשבת, לא תואמה עם נתניהו. ארגמן הזהיר מפני היתכנות שאנשים יפרשו אמירות מסוימות שנאמרות כחלק מהקצנה שמזהים בשב"כ בשיח הציבורי בתור קריאה לפגיעה פיזית. "בתקופה האחרונה אנו מזהים התגברות והקצנה חמורה בשיח האלים והמסית, בדגש על זה המתקיים ברשתות החברתיות. זהו שיח הכולל התבטאויות חמורות, תוך שימוש בשפה ובמונחים של שיסוי, הסתה ואף קריאות לאלימות ופגיעה פיזית", אמר ארגמן.
הוא הוסיף: "כמי שעומד בראש ארגון שייעודו שמירה על ביטחון המדינה וסדרי המשטר הדמוקרטי ומוסדותיו, אני קורא ומזהיר כי שיח זה עלול להתפרש בקרב קבוצות מסוימות או בקרב בודדים, ככזה המתיר פעילות אלימה ובלתי חוקית שעלולה חלילה להגיע אף לכדי פגיעה בנפש".
גורמי ביטחון ציינו כי ההודעה החריגה בעיתויה ובחריפותה רואה את תמונת המודיעין הכוללת, ולא רק את אותם הדברים שמתפרסמים. "יש שיח שעלול להוביל להתרת דם, ולאו דווקא כלפי פוליטיקאי מסוים", הם אמרו, "זה לא רק בטוויטר וברשתות החברתיות. זה משתולל ובגדר שריפה שקשה לכבותה. יש פוסטים נוראיים ברשת ואיננו יודעים מי רואה אותם ומי יפעל לפי פקודתם. לאנשים יש אחריות על כל תמונה של משהו שמדביקים על מישהו. הפחד הוא שזה עוד ידרדר. אסור שזה יימשך. התזמון הוא קריטי".
פורסם לראשונה: 17:56, 06.06.21