ימים ספורים לפני שהממשלה החדשה צפויה לקום, חברי הליכוד התכנסו בצהריים (ראשון) לישיבת סיעה בכנסת שבה תקף ראש הממשלה בנימין נתניהו את ההסכם בין לפיד ובנט. ynet העביר את הדברים בשידור חי.
הישיבה נערכת על רקע המגעים המתקדמים להקמת ממשלה ללא הליכוד, שנמצא בשלטון יותר מ-10 שנים, ולאחר שיו"ר הכנסת יריב לוין שקל להקדים את ההשבעה של ממשלת בנט-לפיד ליום רביעי, בניגוד להערכות שינסה לעכב אותה.

לקראת ממשלה חדשה - כתבות נוספות

ראש הממשלה פתח את דבריו בגינוי ההסתה - לראשונה מאז האזהרה החריגה של ראש השב"כ - ומיהר לעבור לכך שגם משפחתו הייתה נתונה לקריאות אלימות. "אנחנו מגנים כל הסתה ואלימות מכל צד שהוא, גם כשאחרים שותקים כשההסתה נגדנו משתוללת כמו אתמול בלילה", אמר נתניהו. "אני רוצה להסביר מה זה הסתה. זה לא ביקורת זה קריאה לאלימות זו חציית הקו בין ביקורת להסתה. במשך תקופה ארוכה קוראים נגדנו קריאות איומות לרצוח אותי את בני משפחתי, רעייתי - ושקט. כמעט שקט בשיח הכללי והתקשורתי.
"הסתה לאלימות תמיד יהיו מחוץ לתחום", הוסיף נתניהו. "ועם זאת חשוב להבהיר שחופש הביטוי איננו הסתה. אי אפשר להתייחס לביקורת מהימין כהסתה וביקורת מהשמאל כפעולה לגיטימית של חופש הביטוי. זה ניסיון למסגר את הימין כשמשהו מסוכן לדמוקרטיה, עצם הרעיון מסוכן לדמוקרטיה. צריך להבין מה קורה כאן. אנחנו עדים להונאת הבחירות הגדולה ביותר בתולדות המדינה, ואולי בתולדות הדמוקרטיה. אנשים מרגישים בצדק מרומים".
עוד ציין כי "אי אפשר לסתום להם את הפיות ואסור לחסום חשבונות פייסבוק וטוויטר רק כדי להשתיק ביקורת נגד ממשלת ההונאה הזאת. פייסבוק חסמה פוסטים של אנשי ימין בגלל שפרסמו את כתובתו של אורבך למען הפגנות ימין, אבל פייסבוק באותו הזמן השאירה את הפוסטים של ארגוני השמאל שפרסמו כתובות לטובת הפגנות שמאל. וזה לא הניסיון היחיד, יש עוד רבים רבים. אף אחד לא יסתום לנו את הפיות. כשציבור עצום מרגיש שהוליכו אותתו שולל, כשהמחנה הלאומי מתנגד בכל תוקף לממשלת שמאל מסוכנת - זו זכותו וחובתו להביע מחאה בכל דרך חוקית ודמוקרטית. אף אחד לא יסתום לנו את הפיות. כשציבור עצום מרגיש שהוליכו אותו שולל, כשהמחנה הלאומי מתנגד בכל תוקף לממשלת שמאל מסוכנת, זו זכותו וחובתו להביע מחאה בכל דרך חוקית ודמוקרטית".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ונדב ארגמן
בנימין נתניהו ונדב ארגמן
נתניהו וראש השב"כ נדב ארגמן, שפרסם אתמול אזהרה חריגה מההסתה
(צילום ארכיון: עמוס בן גרשום, לע"מ)
5 צפייה בגלריה
נתניהו, היו בפתח ישיבת הסיעה. "ציבור עצום מרגיש שהוליכו אותו שולל"
נתניהו, היו בפתח ישיבת הסיעה. "ציבור עצום מרגיש שהוליכו אותו שולל"
נתניהו, היו בפתח ישיבת הסיעה. "ציבור עצום מרגיש שהוליכו אותו שולל"
(צילום: יונתן זינדל)

נתניהו שוב הדף את הטענות על כך שניהל מגעים עם מנסור עבאס. "תמיד היינו פתוחים לסייע לחברי הכנסת הערבים, ועשינו זאת יותר מכל הממשלות יחד, אבל בניגוד לבנט ולפיד מעולם לא הסכמנו לתת לעבאס אוטונומיה בנגב. מעולם לא הסכמנו להקים ממשלה - לא בתמיכה ולא הימנעות. מעולם לא הסכמנו לתת לו את ראשות ועדת הפנים בכנסת". הוא תקף את חברי הממשלה המסתמנת ואמר: "כשאנחנו מדברים על ממשלת שמאל מסוכנת מדברים על ממשלה שתאבד את הנגב, ממשלה שלא תוכל לעמוד בדרישה האמריקנית, להקפיא את הבנייה ביהודה ושומרון וירושלים לצערי".
נתניהו הזכיר פניות שהגיעו אליו מארצות הברית ואמר: "אני לא רוצה להשתמש במילים שהגבתי איתן. לא בעברית ולא באנגלית. אני יודע כמה דחפנו ודחינו מול הלחצים, הכפלנו את האוכלוסייה ביהודה ושומרון כפי שאף ראש ממשלה לא עשה. הם לא יעשו, הממשלה שלהם לא תעמוד בלחצים להקפאה ועקירה. היא לא תעמוד בלחצים להקים קונסוליה אמריקנית לפלסטינים בירושלים ולהעלות מחדש את הנושא של חלוקת ירושלים.
"זאת ממשלה שלא תוכל לעמוד נגד חזרת ארה"ב להסכם גרעין שיאפשר לאיראן לעשות פצצות גרעין שיאיימו על הקיום שלנו", תקף עוד ראש הממשלה. יצוין כי ראש המוסד היוצא יוסי כהן תמך בתיקון ההסכם המתגבש והעדיף זאת על ביטולו, ועם אותם המסרים גם נסע שר הביטחון בני גנץ לוושינגטון בשבוע שעבר.
"ההסכם הזה יבוא אחרי שייחתם קבינט עם מי זאת? מיכאלי? הורוביץ, לפיד ואחרים", אמר נתניהו. "הקבינט הזה לא יאשר אף פעולה נועזת מעבר לקווי האויב בתוך איראן כי יגידו שיש הסכם ואנחנו לא יכולים להילחם בארה"ב. כשאני אמרתי עם הסכם או בלי הסכם, אנחנו נעשה הכול, אבל הכול, כדי שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני. ממשלה עם השמאל הקיצוני, ממשלה שתלויה בתומכי טרור, לא תוכל לפעול באופן שיטתי ועקבי נגד ארגוני הטרור בעזה, וספק אם תילחם גם נגד החלטת בית הדין בהאג נגד חיילי צה"ל ומפקדיו".
נתניהו מתח ביקורת גם על כלי התקשורת ואמר: "אני רוצה להגיד אמת פשוטה שכל אחד מבין וגם הפרשנים והאולפנים וכל מכונת התעמולה שהתגייסה לטובתם, ואתם לא צריכים לפחד להיכנס בהם חבריי. זה חלק מההונאה. אל תחששו לומר את האמת, והיא פשוטה - מי שימין לא מצביע בעד ממשלת שמאל ומי שמצביע בעד ממשלת שמאל איננו ימין.
"ויש כמה אנשים במפלגות הללו שהוליכו את הציבור שולל, שהם ימין ויש כאלה שאולי באמת ימין, גברים ונשים. אני קורא להם ברגע הזה, עוד לא מאוחר מדי להתייצב ולהצביע לפי מצפונם נגד הממשלה שמסכנת את ישראל סכנה שלא הכרנו שנים רבות. אני קורא לכם לעשות את הדבר הנכון ולהצביע נגד ממשלת שמאל. בכל מקרה אני מבטיח שאנחנו וחבריי בליכוד נתנגד בתוקף להקמת ממשלת ההונאה והכניעה המסוכנת הזאת - ואם חלילה תוקם, אנחנו נפיל אותה מהר מאוד".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו והשר ישראל כץ, היום בישיבת הסיעה
(צילום: יונתן זינדל)
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו עם ח"כ מיקי זוהר
(צילום: יונתן זינדל)
קודם לכן פתח את הישיבה יו"ר הכנסת יריב לוין. "אנחנו נמצאים בימים מורכבים וקשים", אמר לוין. "לנגד עינינו עומדת לקום ממשלת שמאל רדיקלי בתמיכה של חברי כנסת שנבחרו בקולות הימין. ממשלה שמבוססת על שנאה תהומית לא רק כלפי רה"מ - אלא כלפי כל הערכים וכלפי הדרך שאנחנו מאמינים בה. ממשלה שתעמוד חסרת אונים מול איראן, מול איומי הטרור מול מה שנדרש לעשות בסוריה, מול הקיצונים שפורעים ברחובות ערינו, ממשלה שתבלום הלכה למעשה את פיתוח ההתיישבות ביהודה ושומרון, את פיתוח התשתיות והכבישים, ממשלה שהיא ממשלת החלומות של אנשי מערכת המשפט שימשיכו לקחת לידיהם את סמכויות הכנסת והממשלה".
לוין אמר כי "החיים הפוליטיים, כפי שכולנו יודעים הם לא חיים קלים. הם דורשים מידה רבה של הקרבה אבל מי שבחר בהם בחר גם באחריות. האחריות היא לנהל שיח נוקב ומכבד ולהימנע מכל הסתה או אלימות, כך נהגו לצערי לא מעטים במשך תקופה ארוכה לרה"מ בהסתה בלתי נגמרת. גיניתי תופעות חמורות אלה בפרט כאשר דברי ההסתה נשמעו מעל בימת הכנסת, ואני מגנה באותה חריפות עוד תופעה של הסתה ואלימות גם היום מכל צד של המפה. אבל האחריות אינה מתמצה באחריות לשיח ענייני ולא אלים. האחריות לפעול נגד המנדט שקיבלנו מהציבור, לעשות את הדבר הנכון לטובת המדינה.
"חברי הכנסת של ימינה ותקווה חדשה עומדים בפני הכרעה החשובה ומשמעותית בחייהם. זהו רגע של כל אחת ושל כל אחד מהם, הרגע לבחור באמת שלו, בדרך שלו, ובמחויבות שלו לעתיד מדינת ישראל וארץ ישראל. הרי כל אחד, אלמלא היה חבר כנסת, לא רק שהיה מייחל לכך שחברי הכנסת המכהנים ינהגו באופן הזה - אלא היה שואל עצמו איך ייתכן שכאשר אדם מגיע לעמדת השפעה והכרעה כזאת הוא בוחר לעשות את ההפך ממה שהאמין בו כל חייו ממה שפעל למענו לאורך כל הדרך".
עוד הוסיף כי "ביום שישי העליתי את הדרישה כי ההסכמים הקואליציוניים יפורסמו. ההחלטה של חברי הכנסת חייבת לעשות כאשר כל המידע גלוי בפניהם מבלי שדברים נסתרים מן העין, סברתי שהטענה תיענה מיד כי אם מדובר בממשלה כל כך טובה לישראל היו השותפות צריכות להיות בעלות עניין להציג את ההסכמים ולהתגאות בהם". עם זאת, לפי החוק יש לפרסם את ההסכמים 24 שעות לפני השבעת הממשלה.
5 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
יריב לוין
(צילום: יואב דודקביץ)
"הסתרת ההסכמים מהציבור וחברי הכנסת אומרת הכול", טען לוין. "זה יראה את מה שחברי הכנסת של תקווה חדשה וימינה יודעים עמוק בלב, שהאמת על מה שכתוב בהן היא קשה. שהממשלה הזו רעה. שהדרך שלה הפוכה לחלוטין מהדרך שלנו". בסוף דבריו פנה לוין לנתניהו ואמר: "יש לך בקרב הציבור תמיכה וגיבוי מלאים להמשיך ולהוביל אותנו בהמשך לאמון שקיבלת בבחירות. נמשיך לעבוד לצידך, להיאבק יחד איתך למען עתיד בטוח לישראל, למען ההתיישבות, למען ממשלת ימין ולא ממשלת שמאל, זו שעת מבחן עבור כולנו. כאן בליכוד עלינו לשמור על אחדות השורות. על כל אחד ואחת בימינה ובתקווה חדשה. זו לא רק שעת מבחן אלא שעה של חשבון נפש. הניחו של שיקול של אי נעימות בצד. עשו מה שנכון תודיעו שאתם מתנגדים לממשלת שמאל ותכתבו לזכות גדולה בספרי ההיסטוריה".
מוקדם יותר היום התכנסו חברי ימינה לישיבה נוספת ברעננה כדי להתעדכן לקראת ההשבעה המתוכננת. חברי הסיעה המתינו בעיקר למוצא פיו של ח"כ ניר אורבך, שעדיין לא הודיע אם יתמוך בהקמת הממשלה בראשות נפתלי בנט, או שלחלופין יבחר להתפטר מהכנסת או לסכל את המהלך.
בינתיים נמשכים הלחצים על חברי הכנסת של ימינה להתנגד להקמת "ממשלת השינוי". בנט, אורבך וח"כ סילמן לא לעשות את השבת החולפת בבתיהם וקצין הכנסת הורה להצמיד מאבטח לאורבך ולעידית סילמן, שדיווחה בסוף השבוע כי היא מרגישה שגורמים שאינה מכירה עוקבים אחריה ומתצפתים על ביתה.