"עוד מאמץ קטן? זה לא המצב": במהלך הדיון במליאת הכנסת הערב (יום ב') על ההצעה להכפיל את קנסות הקורונה, אמר שר הבריאות יולי אדלשטיין דברים נוקבים והזהיר משימוש בטרמינולוגיה המוכרת דווקא מפי ראש הממשלה בנימין נתניהו - שאמר לא פעם כי נדרש "עוד מאמץ משותף - ואנחנו יוצאים מהמשבר".
"נוצרה אווירה של 'זהו, עוד מאמץ קטן וזה מאחורינו'", אמר אדלשטיין בנאומו. "צריך לומר ביושר - זה לא המצב. זה לא המצב. אנחנו נצטרך לחיות בצל הקורונה עוד תקופה ארוכה. לא לימדו אותי לשקר, לא למדתי לשקר גם בחיי הפוליטיים ואני לא רוצה לדווח לכם שבעוד חודש 'הכל יהיה פתוח והכל יחזור כפי שהיה לפני שנה'. זה לא המצב. לצערי גם ביציאה מהסגר הזה אנחנו נצטרך להיות מאוד זהירים".
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין במכבי רמלה
בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין במכבי רמלה
אדלשטיין ונתניהו, בשבוע שעבר
(צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אבל רק לאחרונה אמר נתניהו כמה וכמה פעמים דברים הפוכים לאלו שהשמיע אדלשטיין. לפני שלושה ימים כתב ראש הממשלה בעמוד הפייסבוק שלו: "אזרחי ישראל, עוד מאמץ משותף אחד ואנחנו יוצאים יחד מהקורונה. אני מבקש מכולכם - שימרו על הבריאות, שימרו על עצמכם".
ב-19 בינואר אמר נתניהו: "אנחנו במרוץ צמוד בין מבצע החיסונים לבין התחלואה הגואה בעולם בגלל המוטציה. אני יודע שזאת החלטה קשה לרבים מאזרחי ישראל אבל נדרש כאן מאמץ אחרון, מאמץ משותף של כולנו, כדי לצאת מהקורונה ולהציל חיים".
גם בתחילת החודש נשמע נתניהו אומר דברים דומים: "בואו נעשה עוד מאמץ בחודש-חודשיים הקרובים כולנו יחד לצאת מזה במינימום אבדות, במינימום חולים, כדי להגיע ליעדים המשותפים לכולנו בריאים ושלמים".
בנאומו הערב אמר עוד אדלשטיין: "מדהים אותי לראות אנשים שלא מצייתים, מסכנים את עצמם ואת הבריאות של הסובבים אותם. ולכן צריך להעביר את החוק שמגדיל את הקנסות ויעזור לנו בהרתעה. אנחנו מחויבים כחברה להוקיע את כל העבריינים. ומי שלא מבין בטוב יקבל גם קנסות בהתאם".


הכפלת הקנסות אושרה בקריאה ראשונה

הצעת החוק להחמרת הקנסות, שעתידה להשפיע בעיקר על מוסדות החינוך החרדיים שעדיין נפתחים, אושרה בקבינט הקורונה לפני זמן רב - אך התעכבה בשל לחץ החרדים. במסגרת ההצעה נקבע כי תוחמר הענישה שמוטלת על מי שמפר הגבלות מסוימות, והורחבו האמצעים שעומדים לרשות גורמי אכיפת החוק נגד המפרים. ההצעה אושרה בקריאה ראשונה, ברוב של 52 תומכים מול 23 מתנגדים - חברי הסיעות החרדיות והערביות.
הצעת החוק שאושרה כוללת את העלאת הקנסות על עבירות מנהליות מ-5,000 שקלים ל-10,000. בין היתר מוצע להעלות את הקנסות על הפעלת מקום שפתוח לציבור או בית עסק בניגוד לתקנות, ועל עריכת מסיבה, כנס, טקס, פסטיבל, טיול מאורגן, אירוע ספורט, מופע בידור או מופע אמנות בניגוד לתקנות.
כמו כן, מוצע להחמיר את הקנסות על הפעלה של מוסד חינוך שנפתח בניגוד לתקנות. הכוונה היא לקבוע בתקנות סכומי קנסות שונים בהתאם להיקף ההפרה ולעוצמת הסכנה שנשקפת ממנה, כך שמוסד שפותח את שעריו למספר גדול יותר של תלמידים יקבל קנס גבוה יותר ממוסדות שמקיימים פעילויות חינוך למספר נמוך יחסית של תלמידים.