חבר הכנסת אלעזר שטרן מיש עתיד מעריך כי ניתן יהיה להקים ממשלת שינוי אם בנימין נתניהו לא יצליח להרכיב ממשלה ב-22 הימים שנותרו למנדט שקיבל. על רקע המתקפה במתקן הגרעין האיראני בנתנז הוא אומר באולפן ynet: "הסיפור הזה שגופי הביטחון של מדינת ישראל הופכים להיות כלים פוליטיים עצובים זו טרגדיה שראש הממשלה הזה תרם לזה". מנגד השגריר לשעבר באו"ם דני דנון אומר: "ראש הממשלה נחוש להגן על מדינת ישראל".
4 צפייה בגלריה
אלעזר שטרן דני דנון
אלעזר שטרן דני דנון
אלעזר שטרן ודני דנון
(צילום: שמוליק דודפור)
ח"כ שטרן, נדמה שבזמן שראש הממשלה עמל על הרכבת הממשלה, יאיר לפיד קצת לא בענייניים - או שאנחנו מתבלבלים ומתחת לפני השטח הדברים שונים? "אל תדאגו. לפיד מאוד בעניינים. הוא עסוק בדיוק במה שצריך להיות עכשיו מנהיג המפלגה השנייה בגודלה בישראל - להסתכל על מה שקורה כאן ולהיערך אל הבאות. נתניהו אכן יעשה הכול כדי לנצל את המנדט. האם הוא יצליח? אני לא בטוח".
ביום שאחרי אתה מעריך שתקום כאן ממשלה אחרת? תקום כאן ממשלת שינוי? "אנחנו נעשה את הכול שתקום. זה יכול להיות בשלבים. תקום ממשלה אחת, שהיא ממשלת רוב, עוד לא רוב מוחלט, ולאחר מכן יצטרפו אליה גם אחרים, שגם היום חלקם מגמגמים".
4 צפייה בגלריה
רה"מ נתניהו עם ראש המוסד יוסי כהן והשר אלי כהן
רה"מ נתניהו עם ראש המוסד יוסי כהן והשר אלי כהן
"משתמש בגופי הביטחון להישרדות שלו". נתניהו עם ראש המוסד יוסי כהן בהרמת כוסית, אתמול
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
מה תהיה האידאולוגיה שלה? מה יהיו קווי היסוד שלה? ממשלה סתם כדי להקים ממשלה? "ימין, לא-ימין, אני חושב שהמושגים האלה הם לא רלוונטיים. הממשלה הזאת יכולה להחזיק מעמד אם מקימים אותה טוב. האתגרים שעומדים עכשיו בפני מדינת ישראל הם לא אם יקום עוד מאחז או לא".
דני דנון, המכהן כיום כיו"ר הליכוד העולמי, הציע להקים ממשלת אחדות. "אפשר לעשות עסקה פוליטית, נקודתית, להקמת הממשלה לשני הצדדים. כרגע הגענו למצב של אין ברירה. זה או זה, או מערכת בחירות חמישית. אי אפשר לנהל את מדינת ישראל על קולות של הרשימה המשותפת או רע"ם".
ראש העיר דימונה מטעם הליכוד, בני ביטון, התייחס גם הוא במשדר לסיכויים להקמת ממשלה ב-22 הימים שנותרו למנדט. "אני מאמין שזה יספיק לראש הממשלה. אני מאמין שגם נפתלי בנט וגם בצלאל סמוטריץ' יבינו שצריכים להקים ממשלה ימין-ימין", אמר.
4 צפייה בגלריה
בני ביטון. "אם סער לא יצטרף אפשר לשבת עם רע"ם, מה קרה?"
בני ביטון. "אם סער לא יצטרף אפשר לשבת עם רע"ם, מה קרה?"
בני ביטון. "אם סער לא יצטרף אפשר לשבת עם רע"ם, מה קרה?"
(צילום: בראל אפרים)

ביטון העריך כי ברגע האחרון יסכימו סמוטריץ' ובנט לשבת בממשלה בראשות נתניהו שתיתמך מבחוץ בידי רע"ם. "הם יחכו לדקה התשעים, ובסופו של דבר הם יבינו שאין להם ברירה. הם חושבים שהם יצליחו להביא את גדעון סער, אבל קשה לי להאמין. אני מכיר את העקרונות של גדעון. ואם לא, לא קרה שום דבר - אפשר לשבת עם רע"ם. מה קרה?".
שטרן ודנון התייחסו גם למתקפה במתקן הגרעין בנתנז - פעולה שבה מאשימה איראן את ישראל. "אנחנו נחושים להגן על אזרחי ישראל", אמר דנון והוסיף: "אם איראן תבחר לפגוע במטרות ישראליות, או במטרות ימיות או נציגויות ישראליות, המחיר יהיה כבד מאוד. אנחנו לא לקחנו אחריות על שום אירוע, אנחנו במכלול אומרים לא נאפשר לאיראן לייצר נשק גרעיני, נקודה".

4 צפייה בגלריה
איראן מציגה ל ראווה ב 10 אפריל 2021 דור חדש של צנטריפוגות ש נחנך ב מתקן ב נתנז חסן רוחאני
איראן מציגה ל ראווה ב 10 אפריל 2021 דור חדש של צנטריפוגות ש נחנך ב מתקן ב נתנז חסן רוחאני
"איראן מגבירה פעילות נגד ישראל, ואנחנו לא נשב בשקט". צנטריפוגות במתקן הגרעין בנתנז
(צילום: רויטרס)
על רקע הפרסומים בתקשורת שבהם גורמי מודיעין ישראלים מתייחסים לתקיפה האשים שטרן את רה"מ נתניהו בשימוש פוליטי בגופי הביטחון. "הסיפור הזה שגופי הביטחון של מדינת ישראל הופכים להיות כלים פוליטיים - זו טרגדיה שראש הממשלה הזה תרם לזה. כמו שאף ראש ממשלה בחיים לא השתמש בגופי הביטחון, בנושא העמימות, בנושא המינויים שלהם, אפילו בשליחויות פוליטיות שלהם כדי לשרת את ההישרדות הפוליטית שלו. בעיניי, דווקא בימים כאלה שבין יום השואה לבין יום הזיכרון לחללי צה"ל, זה מפריע לי יותר".
דנון השיב כי בעיקר על רקע המתיחות הביטחונית עם איראן, יש חשיבות להקים ממשלה. "אנחנו צריכים להוביל להכרעה מהירה. לא מחכים לנו בעולם. איראן מתקדמת במישור הגרעיני, האמריקנים מתקדמים בחזרה להסכם הגרעין, ברשות הפלסטינית יש בחירות בחודש הבא. דברים קורים ויש חולשה. ברגע שאנחנו לא מצליחים להרכיב ממשלה, זו חולשה, זה פוגע בכל מדינת ישראל".
דנון הוסיף בעניין ההדלפות על התקיפה בנתנז: "אני לא יודע אם הדלפות, יש מערכה. אי אפשר להתעלם ממנה, אי אפשר להגיד זה לא קורה. יש מערכה כרגע שבמקביל לשיחות הגרעין בווינה, האיראנים מגבירים פעילות, מגלים תעוזת-יתר כלפי מטרות ישראליות, ואנחנו כמובן לא נשב בשקט. אנחנו נחושים וראש הממשלה נחוש להגן על מדינת ישראל".