"לישראל חלק בתקיפה, היה פיצוץ גדול": גורמי מודיעין אמריקנים וישראלים התייחסו הלילה (בין ראשון לשני) לפיצוץ המסתורי באתר הגרעין בנתנז ואמרו ל"ניו יורק טיימס" כי "לאיראן עשויים להידרש לפחות תשעה חודשים לחדש את ייצור האורניום באתר".
בדיווח נטען כי הפיצוץ, אותו תיארו הגורמים כ"פעולה ישראלית מסווגת", החריב לחלוטין את המערכת המספקת חשמל לצנטריפוגות להעשרת אורניום באתר. "זו מכה קשה מאוד ליכולתה של איראן להעשיר אורניום".
4 צפייה בגלריה
איראן מתקן העשרת אורניום נתנז גרעין תמונת לוויין מ 7 אפריל שזה 4 ימים לפני הדיווח על תקלת חשמל
איראן מתקן העשרת אורניום נתנז גרעין תמונת לוויין מ 7 אפריל שזה 4 ימים לפני הדיווח על תקלת חשמל
תמונת לווין של אתר הגרעין בנתנז
(צילום: AP)

רק שלשום איראן הכריזה בגאווה כי חנכה בנתנז 164 צנטריפוגות מסוג מתקדם, IR-6, המסוגלות לדבריה להעשיר אורניום במהירות ובאיכות גבוהה יותר. מדובר בהפרה נוספת של ההסכם מ-2015, שמתיר לאיראן להשתמש רק בצנטריפוגות מהדור הראשון, IR-1. במקביל מסרו האיראנים כי החלו לבחון צנטריפוגות מסוג IR-9, שלדבריה יעשירו אורניום במהירות גבוהה פי 50 מאלו של IR-1.
פחות מיממה אחרי אותה הודעה דווח בערוץ האיראני Press TV כי בעיה במערכת החשמל גרמה ל"תקרית" באתר, וכי נרשמה הפסקת חשמל לפחות בכמה מחלקיו. דובר ועדת האנרגיה של הפרלמנט האיראני, חבר הפרלמנט מאלק שריאטי ניאסר, אמר לפני הצהריים כי תקלת החשמל בנתנז היא "אירוע חשוד מאוד", והביע חשש שמדובר ב"פעולת חבלה והסתננות". באיראן טרם הכריזו שהבעיה נפתרה.
ב"טיימס" ציינו כי לא ברור כמה מוקדם נתנו בישראל התראה לממשל ביידן על אודות התקיפה בנתנז, אם בכלל. התקפת אתר הגרעין, רק נזכיר, בוצעה כשברקע שיחות הגרעין בין המעצמות לאיראן. הנושא המרכזי בשיחות הוא החזרת ארה"ב להסכם הגרעין שנחתם ב-2015, ושממנו נסוג הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. ייתכן כי בעקבות הפיצוץ המשמעותי מנוף הלחץ של איראן על המעצמות בשיחות בווינה ייפגע משמעותית.
4 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
איראן מציגה ל ראווה ב 10 אפריל 2021 דור חדש של צנטריפוגות ש נחנך ב מתקן ב נתנז חסן רוחאני
איראן מציגה ל ראווה ב 10 אפריל 2021 דור חדש של צנטריפוגות ש נחנך ב מתקן ב נתנז חסן רוחאני
רוחאני הגיע לאתר שלשום, להצגת הצנטריפוגות החדשות
(צילום: רויטרס)
באיראן הודו רשמית אמש כי "תקלת החשמל" המסתורית היא מתקפה על מתקן העשרת האורניום המרכזי של טהרן. ראש סוכנות הגרעין האיראנית, עלי אכבר סאלחי, אמר כי מדובר ב"טרור אנטי-גרעיני", וציין "אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות להגיב". לפי גורמי מודיעין במערב, "המוסד אחראי לפעולה שמהווה מכה קשה לתוכנית הגרעין, ושעיתויה אינו מקרי - מיד לאחר יום הגרעין האיראני". ישראל כמדיניות אינה מאשרת ואינה מכחישה פעולות שכאלה.
יש לציין כי בימים אלה מבקר בישראל שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, שנפגש ביממה החולפת עם שר הביטחון בני גנץ, והיום ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. באירוע הרמת כוסית בפורום מטכ"ל אמר נתניהו כי "המאבק באיראן וגרורותיה ובהתחמשות האיראנית הוא משימה ענקית. המצב שקיים היום, לא אומר שזה המצב שיהיה קיים מחר". גורמים בישראל לא הסתירו את סלידתם מרצונו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לחזור להסכם הגרעין. שיחות הגרעין אמורות להתחדש השבוע.

"ההדלפות על תקיפות יעדים איראניים - בלי תיאום מראש"

גורמי ביטחון ששוחחו עם ynet ציינו כי ההדלפות האחרונות בנוגע לתקיפות שיוחסו לישראל נגד מטרות איראניות - לא תואמו עם גופי ביטחון ובכירים ביטחוניים, ולא קיבלו מראש את אישורם.
בליץ ההדלפות על פעולות שהיו סמויות עד לאחרונה, נמשך גם בימים אלה. פעולות אלו שיוחסו לישראל מתבצעות מעת לעת אך מתחת ל"סף הרעש" - מאחר והדלפה או רמיזה לגביהן מתפרשת כנטילת אחריות ישראלית ש"מחייבת" את איראן לתקוף בנקמה.
4 צפייה בגלריה
אביז ספינה איראנית נפגעה מול תימן צילומי לוויין מ-1 באוקטובר איראן מתקן העשרת אורניום נתנז גרעין תמונת לוויין מ 7 אפריל שזה 4 ימים לפני הדיווח על תקלת
אביז ספינה איראנית נפגעה מול תימן צילומי לוויין מ-1 באוקטובר איראן מתקן העשרת אורניום נתנז גרעין תמונת לוויין מ 7 אפריל שזה 4 ימים לפני הדיווח על תקלת
ההדלפות על התקיפות לא תואמו עם בכירי מערכת הביטחון
(צילום: AP)
בשבוע שעבר הותקפה ספינת ביון איראנית בים האדום סמוך לחופי אריתריאה, וחצי יממה לאחר מכן אמר גורם אמריקני ל"ניו יורק טיימס" שישראל הודיעה לארצות הברית כי היא עומדת מאחורי התקיפה של אותה ספינה, "סאביז". על פי אותו גורם, שצוטט בעילום שם, ישראל קראה לתקיפה "פעולת תגמול בעקבות תקיפות איראניות קודמות על כלי שיט ישראליים". לפי הדיווח, ישראל עדכנה את ארצות הברית שהמתקפה בוצעה אתמול בסביבות השעה 7:30 בבוקר.
אתמול פרסמה חברת הלוויינים הישראלית "אימג'סאט אינטרנשיונל" תמונות לוויין שמהן עולה כי הספינה האיראנית עדיין לא זזה ממיקומה. בשנים האחרונה הספינה, ששימשה למעשה כ"ספינת אם" - בסיס מוצא של משמרות המהפכה - נשארה כמעט תמיד באותה מקום. אבל לאחר הפגיעה ההערכה הייתה כי תיאלץ להגיע לטיפולים בנמל, כנראה איראני. ייתכן שהעובדה שנשארה באותו מקום היא עדות לחומרת הפגיעה בה.