ועידת המפלגה הדמוקרטית, שבה ימונה ג'ו ביידן רשמית למועמד לנשיאות, יצאה לדרך לפנות בוקר (שלישי). לנוכח מגפת הקורונה, הוועידה שתימשך ארבעה ימים תהיה ברובה וירטואלית. הנואמים המרכזיים בערב הראשון היו הגברת הראשונה לשעבר מישל אובמה והסנאטור ברני סנדרס, שהפסיד לביידן בבחירות המקדימות. אובמה קראה להצביע לביידן, ומתחה ביקורת חריפה על הנשיא המכהן דונלד טראמפ.

10 צפייה בגלריה
מישל אובמה נאום הוועידה הדמוקרטית בחירות ארה"ב ארצות הברית
מישל אובמה נאום הוועידה הדמוקרטית בחירות ארה"ב ארצות הברית
מישל אובמה, מתוך הנאום
(צילום: AP)
בפתח דבריה אמרה רעייתו של הנשיא לשעבר ברק אובמה: "אלו הם זמנים קשים, וכולנו מרגישים זאת בדרכים שונות. אני כאן הערב מפני שאני אוהבת את המדינה הזאת בכל לבי – וכואב לי לראות אנשים רבים כל כך נפגעים".
מישל אובמה, שענדה במהלך הנאום שרשרת עם אותיות המילה "להצביע", הוסיפה: "ילדים בכל רחבי המדינה רואים מה קורה כשאנחנו מפסיקים לדרוש אמפתיה אחד כלפי השני. הם מסתכלים סביב ותוהים אם שיקרנו כל הזמן על מי שאנחנו ועל מה שאנחנו באמת מעריכים. הם רואים אנשים צועקים בסופרמרקטים ומסרבים לעטות מסכה בשביל לשמור על כולנו בריאים. הם רואים אנשים מזמינים משטרה נגד אנשים רק בגלל צבע עורם".
10 צפייה בגלריה
ברני סנדרס נאום ועידה המפלגה ה דמוקרטית ארה"ב ארצות הברית ביידן
ברני סנדרס נאום ועידה המפלגה ה דמוקרטית ארה"ב ארצות הברית ביידן
"עתיד הדמוקרטיה על הכף". ברני סנדרס בנאומו
(צילום: Getty Images)
10 צפייה בגלריה
ג'ון קייסיק נאום ועידה דמוקרטית ועידת המפלגה הדמוקרטית ביידן ארה"ב ארצות הברית
ג'ון קייסיק נאום ועידה דמוקרטית ועידת המפלגה הדמוקרטית ביידן ארה"ב ארצות הברית
ג'ון קייסיק
(צילום: Getty Images)
"לפני ארבע שנים, יותר מדי אנשים בחרו להאמין שלהצבעה שלהם אין חשיבות, וכעת אנו חיים עם ההשלכות", המשיכה אובמה, כשכוונתה לניצחון המפתיע של טראמפ על הילרי קלינטון. הניצחון ההוא הושג בין השאר בזכות העובדה שדמוקרטים רבים מתומכי יריבה של קלינטון בפריימריז הדמוקרטיים, ברני סנדרס, נמנעו מלהצביע לה, בטענה שניצחונה על סנדרס הושג בדרכים לא הוגנות. הבוקר קראה אובמה לאזרחים ללכת להצביע הפעם, ואמרה: "אנחנו חייבים להתייצב".
"בכל פעם שאנו נושאים עיניים אל הבית הלבן בציפייה למנהיגות, נחמה או מראית עין של יציבות, אנחנו מקבלים במקום זאת כאוס, מחלוקת וחוסר מוחלט בהזדהות", אמרה אובמה, והוסיפה כי טראמפ אינו מסוגל לעמוד בתפקידו כנשיא. לדבריה הוא "הנשיא הלא-נכון".
10 צפייה בגלריה
חדר הבקרה של הוועידה הדמוקרטית המפלגה ארה"ב ארצות הברית ביידן ועידה
חדר הבקרה של הוועידה הדמוקרטית המפלגה ארה"ב ארצות הברית ביידן ועידה
חדר הבקרה שממנו נוהל שידור ועידת המפלגה הדמוקרטית
(צילום: רויטרס)
"אז אם תיקחו דבר אחד מהנאום שלי, זה הדבר הבא: אם אתם חושבים שדברים לא יכולים להיות גרועים יותר – הם יכולים, והם יהיו גרועים יותר אם לא נעשה שינוי בבחירות האלה. אם יש לנו תקווה שאפשר לשים סוף לכאוס הזה, עלינו להצביע לג'ו ביידן כאילו חיינו תלויים בזה". היא אמרה כי לביידן יש היכולת להנהיג, וכי הוא יאמר את האמת ויבטח במדע, "והוא ישלוט כמי שחי חיים שאנחנו יכולים להזדהות איתם". היא הוסיפה: "ג'ו לא מושלם, אבל אין מועמד מושלם, אין נשיא מושלם".

סנדרס: "הבחירות החשובות בהיסטוריה המודרנית"

גם הסנאטור סנדרס, שהגיע למקום השני בבחירות המקדימות מול ביידן, מתח בנאומו ביקורת חריפה על טראמפ ואמר כי הדמוקרטיה נפגעת תחת שלטונו. בנאום שהקליט ממדינתו ורמונט אמר סנדרס כי טראמפ הוכיח שהוא אינו מסוגל להשתלט על מגפת הקורונה ולהתמודד עם השלכותיה הכלכליות. לדבריו, "הקיסר נירון ניגן בכינור בזמן שרומא נשרפה, וטראמפ משחק גולף".

10 צפייה בגלריה
אחים של ג'ורג' פלויד דקת דומייה הוועידה הדמוקרטית ועידת המפלגה הדמוקרטית ארה"ב ארצות הברית ביידן
אחים של ג'ורג' פלויד דקת דומייה הוועידה הדמוקרטית ועידת המפלגה הדמוקרטית ארה"ב ארצות הברית ביידן
הובילו דקת דומייה. אחיו של ג'ורג' פלויד
(צילום: AP)
עוד אמר סנדרס בנאומו כי "אלו הבחירות החשובות ביותר בהיסטוריה המודרנית של המדינה הזו". לדבריו "מול המשברים חסרי התקדים שבפניהם אנו עומדים, אנו זקוקים לתגובה חסרת תקדים – תנועה כפי שלא הייתה מעולם, של אנשים המוכנים לעמוד ולהיאבק למען הדמוקרטיה וההגינות, ונגד תאוות בצע, אוליגרכיה ושלטון סמכותני".
סנדרס הוסיף: "חבריי, אני קורא לכם ולכל מי שתמך במועמדים אחרים בבחירות המקדימות, ולמי שאולי הצביע לדונלד טראמפ בבחירות הקודמות – עתיד הדמוקרטיה שלנו מוטל על הכף. עתיד כוכב הלכת שלנו מוטל על הכף. עלינו להתאחד, להביס את דונלד טראמפ ולבחור בג'ו ביידן וקמלה האריס לנשיא וסגנית הנשיא הבאים שלנו. חבריי, מחיר הכישלון בל ישוער".
10 צפייה בגלריה
מושל ניו יורק אנדרו קואומו נאום ועידה דמוקרטית ועידת המפלגה הדמוקרטית ביידן ארה"ב ארצות הברית
מושל ניו יורק אנדרו קואומו נאום ועידה דמוקרטית ועידת המפלגה הדמוקרטית ביידן ארה"ב ארצות הברית
"ביידן יהיה מנהיג שיבנה אותנו". מושל ניו יורק אנדרו קואומו
(צילום: AP)
במטרה להציג קואליציה רחבה ומאוחדת נגד הנשיא דונלד טראמפ, נאמו בערב הראשון גם פוליטיקאים שזוהו בעבר או עדיין מזוהים עם הימין. אחד מהם הוא מושל אוהיו לשעבר ג'ון קייסיק, שלפני ארבע שנים התמודד נגד טראמפ בבחירות המקדימות במפלגה הרפובליקנית. קייסיק קרא הלילה לרפובליקנים שלא לחשוש מהצבעה לביידן, מכיוון שהוא "אדם הגיוני שאי אפשר לתמרן". הוא הודה כי ישנם תחומים שבהם הוא אינו מסכים עם ביידן, "אבל זה בסדר גמור, בגלל שזוהי אמריקה".
עוד השתתפו בוועידה שני אחיו של ג'ורג' פלויד – האזרח השחור שמותו לאחר ששוטר כרע ברך על צווארו הצית גל מחאה אדיר. האחים ביקשו מהצופים להצטרף לדקת דומייה לזכרם של אזרחים שחורים שנהרגו בגלל אלימות משטרתית. "ג'ורג' היה צריך להיות חי היום", אמר האח פילונס פלויד, והוסיף: "מעשינו יהיו המורשת שלנו. המשיכו במאבק למען צדק".
את האירוע הנחתה השחקנית אווה לונגוריה. נאם בו גם מושל מדינת ניו יורק אנדרו קואומו, שהצטייר בחודשים האחרונים כהיפוכו של הנשיא טראמפ בכל הנוגע למאבק בנגיף הקורונה. "עיני האמריקנים נפקחו, וראינו במשבר הזה את האמת: שלממשלה יש משמעות, ולמנהיגות יש משמעות. והן קובעות אם נשגשג ונצמח, וכן אם נחיה או נמות", אמר קואומו. לדבריו הרשויות במדינתו הצליחו להשתלט על נגיף הקורונה באמצעות אחדות והיצמדות לכללים מדעיים – עקרונות שלטענתו ממשל טראמפ סירב לפעול על פיהם. לדבריו ביידן "יהיה מנהיג שיבנה אותנו, לא ימוטט אותנו".

טראמפ: "מי רוצה לשמוע את מישל בנאום מוקלט?"

הוועידה הדמוקרטית תימשך עד יום שישי. מחר ינאמו בה חברת בית הנבחרים אלכסנדרייה אוקסיו קורטז, רעייתו של ג'ו ביידן ג'יל ביידן, והנשיא לשעבר ביל קלינטון. מחרתיים יקבלו את הבמה הנשיא לשעבר ברק אובמה, המועמדת לסגנית הנשיא קמלה האריס והמועמדת לנשיאות לשעבר הילרי קלינטון. בלילה שבין חמישי לשישי ינאם ג'ו ביידן עצמו, ואז הוא יקבל רשמית את המינוי למועמד המפלגה לנשיאות.
10 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם בארון טראמפ
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם בארון טראמפ
הנשיא טראמפ ובנו בארון. בדרך למסע דילוגים
(צילום: AP)
בזמן שעיני הדמוקרטים נשואות לוועידה הוירטואלית שלהם, הנשיא טראמפ עצמו יצא למסע דילוגים בין כמה מדינות מפתח, בהן וויסקונסין, מינסוטה ופנסילבניה. המסע נערך תחת הכותרת "מדגישים את הכישלונות של ג'ו ביידן". כבר אמש, לקראת נאומה של מישל אובמה, תקף אותה טראמפ: "מי רוצה להקשיב למישל אובמה נושאת נאום מוקלט?", שאל. טראמפ הדגיש את העובדה שבעוד אשת הנשיא לשעבר הקליטה את נאומה מראש, הוא יישא נאום חי.
על הרפובליקני ג'ון קייסיק שדיבר נגדו בוועידה הדמוקרטית אמר הלילה טראמפ לכתבים ב"אייר פורס 1": "הוא היה לוזר כרפובליקני והוא יהיה לוזר כדמוקרט".

מבוכה באולפן: משחילים מילה, יוצאים לפרסומות

במהלך הלילה ניכרה ברשתות הטלוויזיה בארה"ב מבוכה מסוימת מהקושי לשמור על עניין של הצופים בוועידה הווירטואלית. הוועידה הדמוקרטית והוועידה הרפובליקנית הן בדרך כלל אירוע צבעוני שאליו מגיעים עשרות אלפי צופים ושכולל נאומים חוצבי להבות ומופעים של מוזיקאים בכירים, אבל בצל מגפת הקורונה נאלצו השנה המפלגות לערוך אירוע חלופי ומקוון בלבד. "זו תהיה ועידה מסוג שלא ראינו מעולם, אי פעם", הזהיר מנחה CNN אנדרסון קופר את הצופים בדברי הפתיחה שלו הלילה.
10 צפייה בגלריה
לשם השוואה: כך נראתה הוועידה הדמוקרטית בשנת 2016
לשם השוואה: כך נראתה הוועידה הדמוקרטית בשנת 2016
לשם השוואה: כך נראתה הוועידה הדמוקרטית בשנת 2016
(צילום: gettyimages)
השידור מהוועידה כלל מעבר מהיר בין דוברים, כשהנוף והרקע שלהם מתחלפים שוב ושוב. בדרך כלל בוועידה יש לפרשני הטלוויזיה הזדמנויות שונות להשחיל דברי ביניים – בעיקר כשיש נואם משעמם או כשמחליפים את התפאורה על הבמה – אבל הפעם, בגלל הקצב המהיר, הנאומים המוקלטים והתכנון הקפדני – היו להם הזדמנויות מעטות יותר לעשות זאת.
חלק מהמנחים והפרשנים נאלצו להחמיץ רגעים מסוימים על המסך כדי לומר דבר מה. כך למשל כשהסנאטור מאלבמה דאג ג'ונס נאם, ב-NBC התעלמו ממנו ודיברו על סוגיית ההצבעה בדואר, וברשת CBS ראיינו את ראש הסגל לשעבר של טראמפ. כשהסנאטורית מנבאדה קתרין קורטז מסטו דיברה, כריסטן וולקר מרשת NBC העדיפה לדבר על נאומה הקרב של מישל אובמה, ורשתות ABC ו-CBS יצאו לפרסומות.
מנהלי רשתות הטלוויזיה בארה"ב סקרנים לגלות בהמשך היום כמה צופים טרחו להתיישב ולצפות בוועידה הפעם. לפני ארבע שנים, כשהילרי קלינטון הייתה מועמדת הדמוקרטים והוועידה נערכה במתכונת הרגילה שלה, 25 מיליון בני אדם צפו בלילה הראשון.