כתבי אישום בפרשת ההתעללות בגן ברמלה הוגשו היום (ראשון) נגד ארבע סייעות. אלא שברקע מרחפת הטענה שבתי המשפט מקלים עם מטפלות וסייעות מתעללות. החוק קובע עונש של עד תשע שנות מאסר על כל מקרה של התעללות בחסר ישע על ידי אחראי. אם הייתה הרשעה בתקיפת חסר ישע - העונש המקסימלי הוא שבע שנות מאסר.
אבל מקרי העבר מלמדים שהעונשים שמוטלים על המתעללים קצרים בהרבה. אלה העונשים שקיבלו המטפלות שהורשעו בהתעללות בפעוטות או בעבירות הנלוות לכך.
6 צפייה בגלריה
תיעוד ההתעללות בגן ברמלה
תיעוד ההתעללות בגן ברמלה
ההתעללות בגן ברמלה
משפט כרמל מעודה: בבית המשפט המחוזי בלוד מתנהל המשפט שזכה לתשומת לב רבה: משפטה של כרמל מעודה, 26, הגננת מראש העין.
כתב האישום הוגש ביולי 2019, והוא כולל 18 אישומים של עבירות התעללות ותקיפה של קטין או חסר ישע. עד כה משפטה של מעודה לא הגיע לשלב הקריטי – שלב ההוכחות. בחודש שעבר השופט עמי קובו קבע כי ייערך משפט בזק בתיק - שיימשך יום או יומיים. במשפט יוצגו סרטוני ההתעללות ותינתן עדותה של מעודה. לאחר מכן תינתן הכרעת הדין.
6 צפייה בגלריה
כרמל מעודה
כרמל מעודה
כרמל מעודה
בעקבות המעשים של מעודה, הוצת הבית שבו פעל הגן, והמצית, אדיר רצון, נשלח לשלוש וחצי שנות מאסר.
מותה של יסמין וינטה: המקרה של מעודה, אינו מקרה העבר החמור ביותר. אלא פרשת מותה של התינוקת יסמין וינטה. השופט עמי קובו גזר 17 שנות מאסר על אינה סקיבנקו, הסייעת שהורשעה בהריגה בפעוטון "מאשה והדב" בפ"ת. בנוסף נגזרו עליה שנה וחצי מאסר על תנאי ופיצוי של 120 אלף שקל.
6 צפייה בגלריה
יסמין וינטה הפעוטה
יסמין וינטה הפעוטה
יסמין וינטה הפעוטה
6 צפייה בגלריה
אינה סקיבנקו
אינה סקיבנקו
סקיבנקו בבית המשפט. 17 שנות מאסר
(צילום: יריב כץ)
לפי כתב האישום סקיבנקו אחזה את הפעוטה בזרועה, הניפה אותה באוויר וטלטלה אותה. לאחר מכן הטיחה אותה על מזרן לצד תינוק נוסף, כיסתה את ראשם בשמיכה, הידקה אותה ונשענה עליהם תוך שהיא מתעסקת בטלפון. אז הידקה סקיבנקו את אחיזתה והניחה עליהם את ראשה.
רק לאחר כעשר דקות התרוממה והתירה את השמיכה שהייתה כרוכה סביב ראשה וצווארה של יסמין. כשהבחינה שהתינוקת אינה מגיבה, כיסתה שוב את ראשה של התינוקת בשמיכה ושבה לעסוק בטלפון. התינוקת נשארה מכוסה במשך כשעה וחמישים דקות, עד שנמצאה מתה.
המטפלת מנס ציונה: בחודש עבר גזר בית משפט השלום ברחובות שנת מאסר על ציפורה דוד, המטפלת שהורשעה בהתעללות בתינוק בנס ציונה. השופטת אפרת פינק ציינה ש"הנאשמת נהגה בתינוק באלימות תוך הפרה קשה של אמון ההורים". אלא שהשופטת לקחה בחשבון גם את השיימינג שעברה דוד ומשפחתה כהגדרתה, כשיקול בקביעת העונש. המעשים של דוד שבגינם הורשעה תועדו במצלמות.

מנהלת הפעוטון שלא דיווחה: מה קורה כשמנהלת לא נוהגת באלימות, אך גם לא מדווחת על עבירות של הצוות שלה? ביולי השנה, נגזרו שישה חודשי מאסר על תנאי על יעל סבתו, מנהלת הגן שבו הותקפו פעוטות באלימות על ידי חלק מנשות מהצוות. סבתו הורשעה, במסגרת הסדר טיעון, בעבירת אי-דיווח. צוות נוסף של הגן, גננת אחרת ושתי סייעות הורשעו בתקיפת הילדים בגן וממתינות לגזר דינן.
6 צפייה בגלריה
גזר דין ליעל סבתו
גזר דין ליעל סבתו
יעל סבתו
(צילום: שאול גולן)
סבתו לא הואשמה בתקיפה, אלא רק בכך שלא דיווחה כנדרש על האירועים אף שעודכנה ע"י ההורים. נטען כי בהזדמנויות שונות תקפו שלושה אנשי צוות את הפעוטות בדרכים שונות לרבות במכות, דחיפות, משיכות, טלטולים והטחות. במקרים אחדים הן גרמו לפעוטות חבלות של ממש.
במאי 2018 נגזרו 15 חודשי מאסר על ספיר בוקשטיין (25), שהורשעה בהתעללות ובתקיפה של פעוט. "תינוק הוא בראש ובראשונה אדם, גם אם הוא עדיין קטן מאוד", קבע השופט אליהו ביתן מבית המשפט המחוזי בב"ש.
על פי כתב האישום, בוקשטיין השליכה צעצוע פלסטיק על הפעוט וגרמה לדימום באפו, כששכב על שמיכה, ודחפה אצבעות לפיו עד שדימם. במקרה אחר הניפה אותו וגלגלה על הרצפה כשהוא נופל על גבו.
6 צפייה בגלריה
הגשת כתב אישום נגד 4 סייעות מגן טולי ברמלה
הגשת כתב אישום נגד 4 סייעות מגן טולי ברמלה
הגשת כתבי האישום בגן ברמלה, הבוקר
(צילום: שמוליק דודפור)
ב-2017 בית משפט השלום בתל אביב גזר שבעה חודשי מאסר על בעלת גן ילדים בחולון ועל גננת בכירה במתחם, שהורשעו בתקיפת ילדים במסגרת הסדר טיעון. שלוש גננות נוספות וסייעת נידונו לעבודות שירות. ב-2008 נידונה אהובה כחלון למאסר של שנה וחצי, לאחר שהתעללה בעשרה פעוטות בני שנתיים עד שלוש בגן באשקלון.
ב-2006 בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע מטפלת בת 32 מפתח תקווה בהתעללות בחסר ישע ובתקיפה בנסיבות מחמירות, לאחר שהכתה תאומים בני שבעה חודשים, וגזר עליה מאסר של שנה וחצי. ב-2009 סייעת שתועדה תוקפת במצלמה נסתרת תוקפת פעוטות בגן נשלחה לעשרה חודשי מאסר.