3 צפייה בגלריה
ההפגנה מול המטה הארצי
ההפגנה מול המטה הארצי
אהוביה סנדק והמחאה מול המטה הארצי של המשטרה בירושלים
(צילום: דוברות המשטרה)
הוחמרו החשדות נגד נערי הגבעות המעורבים בתאונה שבה נהרג אהוביה סנדק בן 16, במהלך מרדף משטרתי ולאחר יידוי אבנים. במקום גרימת מוות ברשלנות, כעת מיוחסת להם המתה בקלות דעת. בדיון הארכת מעצר שהתקיים היום (ב') בבית משפט השלום בתל אביב נחשפו גם פרטים נוספים על המרדף - ובמהלכו אמר נציג המשטרה כי אחד המעורבים ניסה להפיל את האשמה על סנדק, בן 16 מבת עין, בטענה שהוא נהג ברכב. בתוך כך, במסגרת חקירת התאונה הזמינו במשטרה למתן עדות את איילת סנדק, אמו של אהוביה.
3 צפייה בגלריה
ההפגנה בגשר המיתרים
ההפגנה בגשר המיתרים
החשדות נגד הנערים הוחמרו להריגה בקלות דעת. מחאה נגד המשטרה בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
3 צפייה בגלריה
ההפגנה בגשר המיתרים
ההפגנה בגשר המיתרים
"החשוד גוזלן מפיל את התיק על הנער המסכן שמת בגללו". המחאה בירושלים
(צילום: רוני ציון פלזנשטיין, TPS)
לפי המשטרה, חמשת נערי הגבעות - בהם שלושה קטינים - השליכו אבנים על פלסטינים שנסעו בצומת מכמש. בעקבות זאת רכב בילוש של ימ"ר ש"י דלק אחריהם, ובסיום המרדף התהפך רכבם וסנדק נהרג. ב-ynet נחשף בשבוע שעבר כי במשטרה הודו שהרכב התהפך לאחר שניידת התנגשה בו. השוטרים טענו כי ההתנגשות התרחשה בעקבות נסיעה פרועה של הנערים.
בנוגע לשני הבגירים - אפרים יוסף גוזלן (19) וצבי יהודה קטן (18) - החמירה המשטרה את סעיפי החשדות מעבירה של גרימת מוות ברשלנות לעבירה של הריגה בקלות דעת. שופטת המעצרים ענת יהב האריכה את מעצרו של גוזלן בשלושה ימים ואילו קטן נשלח למעצר בית מלא בבית הוריו בירושלים עד ליום ראשון.
נציג המשטרה, רס"ב גדי אבידן, טען כי ישנה התקדמות דרמטית בחקירה וציין כי גוזלן נהג ברכב אף שמעולם לא הוציא רשיון. "הוא נסע בזיגזג על מנת למנוע מהניידות לעצור אותו ובגלל המהירות המופרזת וההתפרעות הפושעת רכבם התהפך. כתוצאה מכך אחד מהקטינים עף מהחלון ומצא את מותו", אמר נציג המשטרה. "לאחר שהרכב נעמד במקום שני החשודים הבגירים ניסו לברוח מהמקום ואחרי מרדף קצר נעצרו. הם תושאלו בשטח, מילאו פיהם מים, ולא סיפרו על המנוח".


במשטרה טענו כי החשודים שתקו מאז נעצרו עד שאתמול גוזלן החל לדבר וניסה להפיל את התיק על סנדק המנוח, בטענה שהוא היה זה שנהג ברכב בזמן המרדף. "אתמול פתאום משום מקום החשוד גוזלן החליט להפיל את כל התיק על הנער המסכן שמצא את מותו כתוצאה מנהיגתו הפוחזת", הוסיף נציג המשטרה. "הם מעדיפים להפיל על אדם קטין בן 16 את כל התיק, מעשה נפשע כשלעצמו". לדבריו, גוזלן תועד יוצא מדלת הנהג לאחר ההתהפכות וקטן תועד יוצא מדלת הנוסע.
בדיון אמר רס"ב אבידן כי היות ורכבם של החשודים זגזג על הכביש, הוא כנראה פגע באחת מניידות המשטרה, דבר שגרם להתהפכות. "מדובר בחבורה מסוכנת מאוד, צעירים שבכל חקירתם ממלאים פיהם מים כמו אחרוני העבריינים", סיכם. "הם מכפישים שוטרים כדי למלט עצמם מהדין. הגדיל לעשות החשוד גוזלן שהפיל את כל העבירה על אדם מסכן שקיפח את חייו בגלל נסיעתו הפוחזת".
סנגוריהם של החשודים, עורכי הדין עדי קידר ונתי רום מארגון "חוננו", אמרו כי "אף אחד מלקוחותיי לא היה מעז להפיל את התיק על הנער. גוזלן היה מוכן לשבת 20 שנה בכלא, אבל זו האמת שלהם. החקירה הזו מורכבת, קשורה במח"ש ובהרבה גורמים, אבל כולם צריכים לשבת ולחכות במעצר עד שכל החקירה תסתיים? אי אפשר להשאיר אותם עד אין קץ במעצר. בל נשכח ששני החשודים האחרים שוחררו לא רק בגלל שהם קטינים. חוץ מזה אין שום דבר חדש בתיק מהפעם הקודמת, ליבת האירוע היא זריקת האבנים ואין חשד סביר לעבירת המתה".
מאז מותו של אהוביה התקיימו הפגנות רבות נגד המפלג לפשיעה לאומנית במחוז ש"י ולמען הקמת ועדת חקירה לתאונה שהובילה למוות. הפגנות אלה מתאפיינות באלימות רבה, ובכל אחת מהן נפצעים שוטרים ונעצרים מפגינים רבים. אתמול, למשל, חסמו המפגינים לפרקים את הכניסה לירושלים בגשר המיתרים, וחלקם השליכו אבנים לעבר השוטרים. המשטרה מצידה ניסתה למנוע מהמוחים לחסום את הכביש ועצרה שישה מהם. במחאה אחרת, שאירעה שלשום, נפצעו 11 שוטרים מאבנים - ונעצרו 21 מפגינים.
אלישע בן קימון השתתף בהכנת הכתבה