על רקע הביקורת העזה כלפי ועדת החריגים, ואלפי הישראלים שעדיין תקועים בחו"ל, עשרות נוסעים שחזרו אתמול (א') לארץ מניו יורק בטיסת חילוץ של חברת אל על טוענים כי עם נחיתתם בנמל התעופה בן גוריון הם חוו יחס אגרסיבי ומזלזל מצד שוטרים שהוצבו לשמור על הסדר, בטרם נלקחו בחוסר רצון למלוניות הבידוד של פיקוד העורף.
‏בתוך כך, הלילה בחצות תפוג חובת הבידוד במלוניות לשבים מחו"ל בעקבות התנגדות ועדת חוקה - שדרשה מהממשלה להציג פתרונות בידוד אחרים. בדיון שנערך היום בנושא, בהשתתפות ראש הממשלה ושרי התחבורה והבריאות, הוחלט כי משבוע הבא תצומצם למינימום כניסת ישראלים ארצה - למעט מקרים הומניטריים דחופים - עד לכניסה של לא יותר מ-200 ישראלים ביום.
"וזאת עד למציאת פתרון טכנולוגי ו/או השבת הבידוד במלוניות, להבטחת בידוד השבים לישראל כנדרש כולל טיסות העולים שחלקם ייאלצו להידחות. לאור הסיכום נקראים הישראלים שבדעתם לצאת מישראל בימים הקרובים, לשקול את נחיצות היציאה לנוכח ההגבלות הצפויות על חזרתם", נמסר בהודעת משרד התחבורה.
3 צפייה בגלריה
טיסת חילוץ יוצאת מנתב"ג לניו יורק
טיסת חילוץ יוצאת מנתב"ג לניו יורק
טיסת חילוץ מנתב"ג לניו יורק
(צילום: אייל שבירו)
3 צפייה בגלריה
טיסת חילוץ יוצאת מנתב"ג לניו יורק
טיסת חילוץ יוצאת מנתב"ג לניו יורק
סאגת הבידוד במלוניות - שחובתה תפוג בחצות
(צילום: מוטי קמחי)
אחד הישראלים שנחת בטיסה מארה"ב טוען כי נלקח באגרסיביות על ידי שוטרים למקום ההסעה למלונית, בעוד שלדבריו הוא רק ביקש לדבר עם גורם רשמי. לדברי אחת הנוסעות במקום, הישראלי טען שהתחסן בארה"ב וביקש להציג את המסמכים שאולי היו יכולים לפטור אותו מבידוד במלונית, אולם השוטרים מנעו ממנו להשמיע את טענותיו - ולקחו אותו בכוח החוצה.
"מכעיס ומקומם שאין עם מי לדבר", אמרה הנוסעת עליזה שנמצאת כעת במלונית, "השוטרים היו יכולים לדבר בנימוס, להסביר לו שאין אפשרות אחרת, אבל הדבר הראשון שהם עשו היה להשתיק אותו ולגרור אותו בכוח החוצה".

3 צפייה בגלריה
יעקב אשר באולפן ynet
יעקב אשר באולפן ynet
ח"כ יעקב אשר. דרש למצוא פתרונות בידוד אחרים
(צילום: יריב כץ)
נוסעת אחרת בטיסה סיפרה ל-ynet: "ראינו אדם שרק ביקש לדבר עם משרד הבריאות ולקבל הסברים, וחמישה שוטרים קפצו ומשכו אותו בכוח בזמן שהוא צועק ומתחנן באנגלית ובעברית. אישה צילמה את מה שקרה ושוטרת איימה עליה שהיא לא תקבל את המזוודה שלה כי היא מפריעה לפעילות משטרתית.
"ראינו שוטרים שממש שאגו על אנשים בצעקות, על נשים וילדות קטנות. הייתה אישה שבכתה בטלפון ובמקום להראות טיפה חמלה - השוטר צעק עליה ואמר שייקח אותה בכוח. אליי דיברו בצורה משפילה ומאיימת, חסרת חמלה".
נוסעים שהיו במקום טענו כי כל הנוסעים נלקחו למלוניות בידוד, מלבד שתי נשים בהריון - אחת מהן עם יתר בני משפחתה. "טסנו מישראל כחוק וחזרנו למציאות ממש מפחידה", סיפרה נוסעת, "התייחסו אלינו כאילו שאנחנו פושעים או מצורעים. היחידים שדיברו בצורה מנומסת וניסו להרגיע אותנו היו חיילי פיקוד העורף".
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "בהתאם לתקנות, בכל מקרה שבו עולה צורך בהתערבות משטרתית וביצוע אכיפה לשבים מחו"ל המסרבים להיכנס לבידוד במלונית בהתאם להוראת הגורם המוסמך - השוטרים פועלים לביצוע האכיפה בהתאם לסמכות המוקנית לה מכוח החוק. במקרה זה נוסע שחזר מחו"ל נדרש להתפנות למלונית ולאחר שסירב, נדרשו השוטרים לסייע בפינויו להסעה למלונית".

חובת הבידוד במלוניות תפוג הלילה בחצות

ועדת החוקה הסכימה אמש להאריך את התקנה למשך 24 שעות בלבד, ובמקביל דרשה מהממשלה להציג חלופות בידוד אחרות במקום המלוניות. יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר אמר כי "המשטרה יכולה לאכוף בדרכים יותר יעילות בידוד ביתי, צריך למצוא אפשרות לאכיפה בהסכמת אנשים, דרך טלפונים ניידים ולא בהכרח באמצעות איזוק". בנוסף הוא דרש לקצר את תקופת הבידוד מ-10 או 14 ימים לשישה ימים בלבד. דיון הוועדה שאמור היה להתקיים היום - בוטל.
יש לציין כי בעבר פעלה בנתב"ג ועדת חריגים שכללה נציגים ממשרד הבריאות שיכלו לפטור נוסעים מבידוד במלוניות, אולם כבר תקופה ארוכה שהיא לא פועלת במקום בעקבות טענות שהושמעו נגד החלטותיה.
כיום, גם כאלה שהתחסנו או החלימו בחו"ל נלקחים למלוניות - ורק לאחר הפינוי הם יכולים להגיש בקשות לשחרור לבידוד ביתי - תהליך שאורך שעות ארוכות ואף ימים. זאת בניגוד לאלו שהתחסנו או החלימו בישראל הזכאים לפטור מלא מבידוד
למעשה, אף נציג רשמי מטעם מדינת ישראל לא מציע פתרונות לנוסעים שנוחתים בנתב"ג. את התנהלות הגורמים הרשמיים בנמל התעופה הגדירו הנוסעים הישראלים כ"אטימות".