אחרי עוד לילה של השחתה והצתות בעכו העתיקה - הרביעי במספר - בשעות הבוקר היום (שבת) הגיעו בעלי העסקים למקום. הם ראו בכאב כיצד עסקים שבהם השקיעו את מיטב כספם ומרצם נבזזו, הושחתו והועלו באש. ברוב המקרים מדובר בעסקים של יהודים, או כאלה שבהם פעלו במשותף ערבים ויהודים, אך גם עסקים של ערבים – בעיקר מסעדות – ניזוקו והוצתו.
אחד מבעלי העסקים בעיר שוחח עם שוטר, שהסביר לו שהשוטרים לא ייכנסו לעכו ויסכנו את חייהם בשביל רכוש, אלא רק במקרה של סכנת חיים. "ברגע שאני נכנס עם ניידת, ירדתי מהניידת והגעתי לטפל בהתפרצות שגם ככה קרתה, הסיכוי שישרפו לי את הניידת, שיפגעו בניידת ובשוטרים, סיכוי מאוד גבוה. לכן לאחר הערכת מצב של המשטרה, לא נכנסים", אמר השוטר. "אני חושב ש-70 שנה הזנחנו ולא היינו צריכים להזניח".

13 צפייה בגלריה
החנות "Duck you" בעכו לאחר ההצתה
החנות "Duck you" בעכו לאחר ההצתה
"הורסים את העיר. זה כואב בצורה שאי אפשר לתאר". החנות "Duck you" בעכו לאחר ההצתה
"התחושה היא – תסלחו לי על ההשוואה – ממש של אונס", אמר רועי סמוגורה, בעלי אחת החנויות הקסומות בעכו העתיקה, Duck you, שבה נמכרים ברווזי אמבטיה ומוצרים הקשורים אליהם. "אתה עומד חסר אונים כש-30-20 איש חודרים לעסק שלך, למפעל חייך, ואתה לא יכול להתנגד או לעשות שום דבר. זו תחושה נוראה.
"זה הלילה הרביעי ברציפות של הרס והצתות", אמר סמוגורה. "יש הרס טוטלי. במשך שעות ארוכות המשטרה חוסמת את הכניסות לעיר העתיקה ומאפשרת למיעוט הקיצוני הזה להמשיך במסע ההרס. גם אם מדובר ב-200-100 איש, בפעולה הנכונה אפשר לעצור את זה בתוך שעה".
13 צפייה בגלריה
רועי סמוגורה
רועי סמוגורה
סמוגורה. "אני יודע שאין פה חוק, אבל ציפינו שהמשטרה תהיה ערוכה אחרת ותפעל"
13 צפייה בגלריה
החנות "Duck you" בעכו
החנות "Duck you" בעכו
החנות "Duck you" בעכו, לפני שהושחתה
הוא סיפר כי אמש, סמוך לשעה 18:00, קיבל התראה על הפריצה לחנות. "הודעתי מיד למשטרה, עם המיקום המדויק, ויצאתי לשם בעצמי. בכיכר התותח היה מחסום ראשון, עם עשרה מג"בניקים. ביקשתי את עזרתם אבל הם לא עזבו את המקום. המשכתי לבד, וכ-200 מטר מהעסק היה מחסום נוסף עם מג"בניקים. הם היו ממוגנים ובעמדות קרב, אבל כל מה שאמרו היה שאזוז משם. ידעתי שבאותו זמן מחריבים לי את מפעל החיים. אני יודע שאין פה חוק, אבל ציפינו שאחרי שני לילות של הצתות, המשטרה תהיה ערוכה אחרת ותפעל".
סמוגורה הוסיף כי בעל הנכס שבו שוכנת החנות, מוסלמי, היה איתו בקשר טלפוני. "הוא ניסה להבריח אותם ללא הצלחה, ואחר כך נכנס לחנות וכיבה את האש בעצמו, וגם שם בריח חדש", אמר. "אבל לעסקים שלידי היה עוד פחות מזל. יש שם חנות בגדים של יהודי שנמצאת שם כבר 60 שנה, והרסו אותה לחלוטין. חנות נעליים שהייתה שם, פיזרו את כל הסחורה לאורך השוק. גם הסחורה שלנו נבזזה ונעלמה. בטח חילקו ברווזים לחברים שלהם. מצאנו כמה ברווזים וחולצות לאורך השוק. את מה שנשאר ארזנו, ושכנים לקחו את זה לשמור אצלם בבית".
התגובות והחיבוק מהשכנים, הוא אמר, הם נקודת האור. "הם באו לחבק, עזרו ועשו כל מה שיכלו. אני נמצא פה כבר שמונה שנים, נכנס לכל בית ומרגיש פה הכי בטוח בעולם. מי שעושה את הבלגן הם חבר'ה עבריינים בני 18-15. הם מחפשים בעיקר עסקים של יהודים, אבל שורפים גם לערבים, מסעדות ועסקים. פשוט הורסים את העיר. זה כואב בצורה שאי אפשר לתאר".
13 צפייה בגלריה
עבדו תמא
עבדו תמא
תמא. "אנחנו מלקקים את הפצעים, זה אסון לאומי"
13 צפייה בגלריה
התיאטרון השרוף בעכו
התיאטרון השרוף בעכו
התיאטרון השרוף בעכו
(צילום: עבדו תמא)
מלבד ההצתות במלונות עכותיקה ואפנדי, גם חדרי האירוח "מליסנדה" נהרסו על ידי המתפרעים שלשום בלילה. אחד נשרף והשני נבזז. חדר שלישי ניצל בשלב הראשון, אולם הלילה הוצת גם הוא. "קיבלנו דיווחים מתושבים שיש התפרעויות מאוד חזקות. ניסינו להתקשר למשטרה והם אמרו לנו שיש החלטה גורפת שהם לא נכנסים לעיר העתיקה", סיפרה מיכל מטלון, הבעלים. "זה אירוע מתגלגל ואני חוששת ממה שיקרה היום בלילה. בגלל יום הנכבה הם יכולים לשרוף את כל העיר העתיקה, והמשטרה קיבלה החלטה עקרונית שלא למנוע את זה. זו עיר שהיא נכס תרבות בינלאומי והיא פשוט תיהרס עד היסוד.
"החדרים שלנו היו בתפוסה מלאה עד לפני כמה ימים", אמרה מטלון. "עכו התיירותית הייתה פשוט פנינה. היא פרחה אחרי הקורונה. אנשים הרגישו חו"ל בארץ, הייתה סימביוזה מדהימה בין יהודים וערבים ודו-קיום למופת. עכשיו הכול יורד לטמיון. צריך לזכור - הפורעים מחפשים והורסים עסקים של יהודים, אבל אש היא אש, והיא לא מבחינה בין דתות. היא יכולה לשרוף הכול".
מטלון הוסיפה כי היא ושאר היזמים כואבים ומלאי תסכול. "אין משילות, אין משטרה ואין מי שיעזור לנו. השכנים הערבים מחבקים ומנסים לעזור לנו, אבל לא יכולים ממש לעשות כלום. הם לא יכולים לעמוד לבד נגד הפורעים וגם הם מפחדים על החיים שלהם", אמרה מטלון.
13 צפייה בגלריה
חדרי אירוח מליסנדה
חדרי אירוח מליסנדה
"הם יכולים לשרוף את כל העיר, והמשטרה החליטה שלא למנוע את זה". ההרס ב"מליסנדה"
(צילום: אורית ארנון)
13 צפייה בגלריה
מיכל מטלון
מיכל מטלון
מטלון. "חוששת ממה שיקרה היום בלילה"
עבדו תמא, איש חינוך, פעיל חברתי ותושב עכו זה 11 דורות, אמר הבוקר כי הוא באבל. הוא אפילו ענד סרט שחור על זרועו. "הבוקר אנחנו מלקקים את הפצעים. זה אסון לאומי ואסון לעכו", אמר. "אנחנו משוכנעים שמישהו מארגן את הדברים האלה, מישהו מחוץ לעכו, והאספסוף נגרר. הרי זה לא קורה כרגע רק בעכו, זה משהו מאורגן. זה לא רק עסקים יהודיים שהם שורפים. הם הורסים ושורפים כל סמל של תרבות ותיירות, את הכול הם רוצים לכבות".
הבוקר החלו קרוב ל-200 תושבים מעכו – העתיקה והחדשה – לנקות את שרידי השריפות והביזה מהלילה, ולהפוך את המקום, לפחות למראית עין, לשפוי. "אלה צעירים שבאו באופן וולונטרי. אף אחד לא הזמין או ארגן אותם. הם מנקים, שוטפים, מחבקים את בעלי העסקים היהודים", אמר תמא.
גם הוא טען נגד אוזלת היד של המשטרה, שפורסת מחסומים כדי לא לאפשר לאנשים להגיע לעיר העתיקה, מתעמתת עם תושבים ומנגד לא פועלת נגד האספסוף, כדבריו. "צריך לעשות ניתוח מעמיק ולראות איך הדברים האלה לא חוזרים על עצמם", הוא אמר. "עכו צריכה לחזור לחיים על אפם וחמתם של המארגנים והמתפרעים גם יחד".

13 צפייה בגלריה
תקיפת חנות "הצנרת" בחיפה
תקיפת חנות "הצנרת" בחיפה
"אם היו זורקים בקבוק תבערה, זה היה סיפור אחר לגמרי". חנות "הצנרת" בחיפה
גם בחיפה הרסו מתפרעים ערבים חנויות ועסקים של יהודים, בעיקר בעיר התחתית. בערב של יום חמישי, ניפצו הפורעים את חלונות הראווה של חנות "הצנרת" למוצרי גז ברחוב יפו. חנן פרץ, בעליה של החנות הפועלת זה 46 שנים, סיפר כי הם עברו בין החנויות ובחרו בסלקטיביות חנויות של יהודים. "היו כאלה שהגיעו באוטובוסים מבחוץ, אבל גם מקומיים שידעו להצביע איזו חנות של יהודים ואיזו של ערבים. וזה מה שהכי כואב לי, שאנשים שאני חי איתם עשרות שנים יכולים לעשות דבר כזה. חלק מהחנויות של היהודים זיהו כמובן לפי המזוזה או דגל ישראל שהיה עליה".
הוא הוסיף כי המשטרה הייתה במארב בקרבת מקום ועצרה את ההשתוללות בחנות. "זה היה מזל גדול, כי מדובר בחנות של גז. אם היו זורקים שם איזה בקבוק תבערה או משהו, זה היה סיפור אחר לגמרי", אמר פרץ.
13 צפייה בגלריה
שוטרים מתגוננים בעכו
שוטרים מתגוננים בעכו
"עושים את כל המאמצים להגיע במהירות לכל המוקדים". שוטרים מתגוננים בעכו, השבוע
(צילום: שרון צור)
13 צפייה בגלריה
הפגנה בעכו
הפגנה בעכו
(צילום: שרון צור)
במשטרה לא מכחישים כי עד כה נמנעו מלהיכנס לתוך העיר העתיקה. מוקדם יותר השבוע אמר מפקד מרחב אשר במשטרה, תת-ניצב בני אבליה, כי אין די כוחות לכל המשימות בעכו. עם זאת, גורמים במשטרה אמרו כי החל מהערב המצב ישתנה ותהיה יותר נוכחות ופעילות גם באזור העיר העתיקה.
בתגובה רשמית של המשטרה נמסר: "אלפי שוטרים פועלים בימים האחרונים בעשרות מוקדים של התפרעויות אלימות מאוד הכוללות יידויי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה, שריפת צמיגים, הצתת מבנים וירי לעבר שוטרים בעיר עכו ובגזרת מחוז חוף. עד כה עצרה המשטרה בגזרת מחוז חוף יותר מ-300 חשודים באירועי יידוי אבנים, הצתות, וונדליזם, החזקת כלי תקיפה, ירי זיקוקים, תקיפות שוטרים ועוד.
"פעילות מעצרים זו משולבת שב"כ על מנת לסכל מבעוד מועד כוונות פגיעה ולאתר מעורבים במעשי טרור ואלימות. פעילות המשטרה מתוחה מקצה לקצה וכלל השוטרים פועלים במתכונת מיוחדת של שעות רבות ואנו עושים את כל המאמצים להגיע במהירות לכל המוקדים. המשטרה תיערך בכוחות מתוגברים במוקדי האלימות והפגיעה ברכוש על מנת להשליט סדר ולמצות הדין עם הפורעים".