כבר שנים ארוכות סובלות נשים בישראל מאלימות מצד בני זוגן, והממשלה לא עושה כמעט כלום למנוע את התופעה. הבוקר (יום ב'), בעקבות פרסומים על מגעים ראשוניים לעסקת טיעון בפרשת ניסיון הרצח של שירה איסקוב בידי בעלה, יתקיים בכנסת דיון. המטרה: לשנות את המצב – ולאפשר לקורבנות להתנגד להסדרי טיעון עם התוקפים.
הדיון יתקיים בוועדה לשוויון מגדרי, ויתמקד במדיניות של הפרקליטות בסוגיה זו. לקראתו שלחו ארגוני נשים מכתב לוועדה ובו ביקשו ממנה לפעול לתיקון המצב המעוות, שבו אין לנפגעת העבירה אפילו את האפשרות להתנגד להסדר טיעון עם האדם שפגע בה והרס את חייה.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה אזיקים אזוק עצור מעצר
אילוסטרציה אזיקים אזוק עצור מעצר
המטרה - לאפשר לקורבן להתנגד להסדר טיעון מקל עם התוקף
(צילום: shutterstock)
בארגוני הנשים טוענים כי הסדרי הטיעון, המקלים עם הנאשמים, והעובדה שנשללת מהקורבנות אפשרות להתנגד לכך – יוצרת בקרבם תחושת אי אמון כלפי המערכת.
המכתב, שהוגש בין היתר על ידי שדולת הנשים, הגיע לידי ynet ו"ידיעות אחרונות". הוא נשלח אל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה למשפט פלילי, ובין היתר נכתב בו: "בשנים האחרונות חל מפנה משמעותי ביחס הציבורי לנושא האלימות במשפחה. עם פרוץ הקורונה היקף התופעה ותיאורי הסבל של נשים החיות תחת סכנה מתמדת של אלימות מבית נחשפו בממדיהם ההרסניים.
"נשים ששנים רבות שתקו מחשש שלא יאמינו להן, מבושה, אימה או חשש כי תלונה רק תרע את מצבן – לראשונה מתלוננות ומדברות בגלוי. עבור אותן נשים, הסדרי טיעון, הפחתת העונש ובעיקר תיקון סעיפי האישום הן השתקה וחוסר הכרה ציבורית בתופעה של עבירות מין ואלימות במשפחה".
2 צפייה בגלריה
שירה
שירה
שירה איסקוב. "בזכות גבורתה והאומץ שלה לספר - נוצרה חזית חזקה מאי פעם"
ארגוני הנשים דורשים לקדם תהליך משותף של "חיזוק האמון בין קורבנות העבירה לבין המערכת המשפטית". במסגרת זו הם תובעים פרסום דו"ח ציבורי הבוחן את סוגיית הסדרי הטיעון בעבירות מין ואלימות במשפחה. במקביל מבקשים הארגונים לתקן את הנוהל הקיים, ותחתיו להנהיג נוהל חדש שלפיו תינתן לנפגעת העבירה אפשרות להתנגד להסדר הטיעון המוצע, לאחר שהוצגו בפניה באופן גלוי השיקולים בעד ההסדר.
עוד הם דורשים שאם התנגדות הקורבן לעסקת הטיעון תידחה, תחויב הפרקליטות להעלות את הנימוקים להתנגדותה על הכתב, ולהגיש את הנימוקים לקורבן.
"נוהל הסדרי הטיעון במשפט הפלילי ובוודאי בעבירות מין ואלימות במשפחה אינו תופעה חדשה", נאמר עוד במכתב. "לא פעם העלנו בפני המערכת המשפטית את הצורך בחיזוק תחושת האמון של נשים במערכת המשפט. אנו מכירות את המספרים והסיפורים. שליש מהנשים שנרצחו מוכרות למשטרה, למערכת המשפט ולרווחה. הן עשו הכול כדי להציל עצמן ואת משפחתן. התלוננו, הגישו צווי הרחקה, פנו למשטרה ולמערכת המשפט ועדיין גורלן נחרץ".
יעל מרים סיני, מנהלת קשרי כנסת וממשל בשדולת הנשים, התייחסה אתמול לפרשת תקיפתה של שירה איסקוב (31) על ידי בעלה אביעד משה (45), לעיניי בנם הקטן: "בזכות גבורתה והאומץ שלה לספר נוצרה חזית חזקה מאי-פעם לפעול למיצוי הדין עם עברייני אלימות במשפחה. אנחנו מבקשות לוודא שלנפגעות עבירה יש זכות להביע עמדה ביחס להסדרי טיעון".
במקרה שאישה בסביבתכם נמצאת במערכת יחסים אלימה, הפנו אותה או התקשרו בעצמכם לקו החירום של משרד הרווחה בטלפון 118 או 077-9208560. המוקד מאויש במשך 24 שעות ביממה ומעניק שירות בעברית, ערבית, רוסית ואמהרית.