כלי תקשורת באיראן מדווחים כי בכירה רמת-דרג בשגרירות שווייץ בטהרן נמצאה הבוקר (יום ג') מתה אחרי שנפלה מרב-קומות שבו התגוררה בצפון הבירה האיראנית. האישה, בת 51, נחשבה לדמות הבכירה ביותר בשגרירות למעט השגריר. לפי דיווחים איראניים, היא נשאה בתפקיד "המזכירה הראשונה" של שווייץ באיראן. משרד החוץ השווייצרי אישר כי עובדת בשגרירות נהרגה ב"תאונה קטלנית", אך לא מסר במי מדובר.
2 צפייה בגלריה
מגדלים בטהרן. נפלה מהקומה ה-18
מגדלים בטהרן. נפלה מהקומה ה-18
מגדלים בטהרן. נפלה מהקומה ה-18
(צילום: shutterstock)
על פי הדיווחים מטהרן, הדיפלומטית גרה בקומה ה-18 של הבניין שממנו נפלה אל מותה. נסיבות המוות המדויקות לא נמסרו. סוכנות הידיעות האיראנית "מהר" דיווחה כי לא ברור אם מותה של האישה נגרם מהתאבדות או מתאונה, אבל "עבר זמן רב מאז שמתה". לפי שירותי החירום באיראן, את גופתה של ההרוגה מצא גנן, אחרי שעובד של השגרירות הגיע למקום מוקדם בבוקר ודיווח שהיא נעדרת.
שגרירות שווייץ בטהרן לא רק מנהלת את הקשרים בין גורמים שווייצריים רשמיים לבין איראן, אלא גם מייצגת את האינטרסים של ארה"ב באיראן. היא עושה זאת מאז המהפכה האיסלאמית ב-1979, שאחריה ניתקה טהרן את יחסיה הדיפלומטיים עם וושינגטון.
בפברואר דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס מפי גורם איראני רשמי כי שגרירות שווייץ מילאה תפקיד מרכזי במגעים בין וושינגטון לטהרן על שחרור אזרחים אמריקנים הכלואים באיראן. השבוע דווח באיראן כי גובשה עסקת אסירים שבמסגרתה הרפובליקה האיסלאמית תשחרר את כל ארבעת האמריקנים ובתמורה ארה"ב תשחרר ארבעה אסירים איראנים ותפשיר שבעה מיליארד דולר איראניים, אבל שעה קלה אחרי הדיווח הזה הכחישה ארה"ב את הדברים.
2 צפייה בגלריה
זירת שיחות הגרעין בווינה
זירת שיחות הגרעין בווינה
זירת שיחות הגרעין בווינה
(צילום EPA)
ארה"ב ואיראן מקיימות בימים אלה בווינה שיחות לא-ישירות על חזרה להסכם הגרעין שעליו חתמה טהרן עם המעצמות ב-2015. האיראנים, הזועמים על החלטת דונלד טראמפ להוציא את וושינגטון מההסכם ב-2018, סירבו לקיים משא ומתן ישיר עם האמריקנים, ושני הצדדים ספונים במלונות נפרדים. מתווכים מטעם המעצמות, בהן בריטניה, צרפת וגרמניה, מעבירים ביניהם מסרים.
מטרת הצדדים היא להשלים את החזרה להסכם עד 21 במאי, היום שבו יפקע ההסדר הזמני שמאפשר לסוכנות הגרעין של האו"ם לפקח על פעילותה הגרעינית של איראן.