שגריר ישראל בהודו ד"ר רון מלכא סיפר היום (א') כי המערך הדיפלומטי נערך מבעוד מועד לאפשרות של ניסיון פיגוע דוגמת פיצוץ מטען החבלה שאירע ביום שישי סמוך למבנה השגרירות בניו דלהי. "בתקופה האחרונה, לאחר כל מיני אירועים שקרו בעולם וחלקם יוחסו אלינו, הגברנו את רמת הכוננות. ככה שלא מאוד הופתענו ממה שקרה", אמר השגריר מלכא בריאיון לאולפן ynet.
במקביל להמשך חקירת ניסיון הפיגוע, קצינים בכירים במשטרת הודו ביקרו בסוף השבוע בבית חב"ד במומבאי ונועדו עם שליח חב"ד במקום. חוליות כלבים, חמושים וכלי רכב משוריינים הוצבו במקום יחד עם כוחות משטרה נוספים. במתקפת הטרור על בית חב"ד במומבאי ב-2008 נרצחו שישה יהודים.
3 צפייה בגלריה
פיצוץ ארע ליד שגרירות ישראל בניו דלהי
פיצוץ ארע ליד שגרירות ישראל בניו דלהי
זירת הפיצוץ ליד השגרירות בניו דלהי
(צילום: EPA)
"אנחנו יודעים להגיד בהערכה די גדולה שמדובר בפיגוע חבלני שהופנה וכוון נגד שגרירות ישראל בניו דלהי", אמר השגריר מלכא. "החקירה בעיצומה עכשיו ואני חושב שזה לא נכון בשלב הזה להיכנס לפרטי החקירה עצמה. אנחנו בוחנים את כל האפשרויות במלוא הרצינות.
"כשליחים של מדינת ישראל אנחנו מודעים לסכנות, אנחנו יודעים שהאויב רואה בנו מטרה ולכן באופן יומיומי אנחנו ברמה מוכנות, כוננות ואבטחה גבוהה. בעקבות האירועים שיוחסו אלינו הגברנו את רמת הכוננות. יש כל הזמן התרעות, ואנחנו לוקחם אותם מאוד ברצינות. למזלנו, אף אחד לא נפגע, כולם בריאים ושלמים".

"הם מחויבים לחלוטין לביטחון של שליחי ישראל"

מלכא אמר עוד: "אני בקשר עם השליחים שלנו גם בנציגויות האחרות בהודו. ראוי לציין שאנחנו זוכים לשיתוף פעולה מלא מהשלטונות המקומיים. אפילו שר החוץ ההודי התקשר לשר החוץ אשכנזי, הביע תמיכה ואהדה ואת העובדה שהם מחויבים לחלוטין לביטחון של שליחי ישראל בהודו ויעשו כל מה שצריך לעשות כדי להשלים את החקירה בצורה מיטבית. אנחנו מרגישים את החום והאהדה גם מהעם ההודי".
- האם יש לכם סברה כיצד הצליחו להניח את המטען הזה ליד השגרירות? "קודם כל הם לא הצליחו מאוד מאוד להתקרב. זה בדיוק דברים שנבחנים עכשיו. השגרירות לא נפגעה, אפילו לא היה נזק לרכוש. אנחנו מנסים להבין איך הם הגיעו, זאת בדיוק החקירה שמתבצעת עכשיו בצורה מאוד קדחתנית ומתקדמת. בדיוק ציינו 29 שנים לכינון היחסים הדיפלומטיים בין ישראל להודו, השאלה אם יש פה איזושהי כוונה מאחורי זה.
"מה שעוד חשוב לציין זה את גלי האהדה שאנחנו מקבלים מישראל מכל הקצוות ומכל הכיוונים, מראש הממשלה שהתקשר, שר החוץ אשכנזי שהתקשר יותר מפעם אחת, ראש המל"ל. הם נותנים את כל התמיכה והסיוע שאנחנו דרושים להם. עם ישראל בגדולתו ברגעים האלה, ועם כל הדאגה אנחנו ממשיכים קדימה".
3 צפייה בגלריה
שגריר ישראל בהודו רון מלכא
שגריר ישראל בהודו רון מלכא
השגריר מלכא
(צילום: משרד החוץ)
כלי תקשורת בהודו דיווחו אתמול כי מכתב שאותר בזירה ליד בניין השגרירות בניו דלהי מעלה חשד שמטען החבלה, שהתפוצץ ולא גרם לנפגעים, הונח כנקמה על חיסולם של מפקד כוח קודס לשעבר, קאסם סולימאני, ומדען הגרעין האיראני הבכיר, מוחסן פחריזאדה. לפי הדיווחים, האחראים לפיצוץ כתבו במכתב כי הנחת המטען היא רק "קדימון" למה שעתיד לבוא, וציינו את שמותיהם של סולימאני - שחוסל בינואר שעבר על-ידי ארה"ב - ופחריזאדה, שחוסל בנובמבר האחרון.
ארגון טרור קטן ולא מוכר בשם ג'ייש אל-הינד אמנם לקח אחריות על הנחת המטען, אך בהודו חושדים שמדובר בניסיון הטעיה - ושזרוע איראנית עומדת מאחורי המעשה. לפי דיווחים שונים בהודו, המשטרה המקומית כבר החלה לברר פרטים על אזרחים איראנים שנחתו בניו דלהי בשבועות האחרונים.
בישראל, נכון לעכשיו, מעריכים כי אכן טהרן אומדת מאחורי ניסיון הפיגוע - בין אם בהכוונה ובין אם בביצוע עצמו. המכתב, שנמצא בזירה והיה ממוען לשגריר ישראל בהודו, מסמל לדעת גורמים בישראל כקדימון לניסיונות נוספים לפגוע בשגרירות בעתיד. מנגד, בהודו לא משוכנעים שאיראן תרצה להסתכן במשבר עמה, אחרי שב-2012 גרם פיצוץ סמוך לשגרירות לפציעת אשתו של שליח משרד הביטחון.