השרה להגנת הסביבה אמרה כי מדובר ב"טרור סביבתי איראני", במשרד שבראשו היא עומדת פרסמו היום (חמישי) את מסלול המכלית שיצאה מאיראן לצד צילומי לוויין חדשים - אבל עדיין שאלות רבות הנוגעות לאסון זיהום הזפת נותרו פתוחות.

האם המכלית מאיראן היא שגרמה לזיהום?

ככל הנראה כן. במסיבת עיתונאים דרמטית שקיימה אתמול בערב הצביעה השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל על המכלית "אמרלד" כעל זו שגרמה לאסון הסביבתי. "זו מכלית נפט גולמי בבעלות ובהפעלה לובית, שנשאה מטען באופן פיראטי מכיוון איראן לסוריה", אמרה. עם זאת, עד כה הראיות ש"אמרלד" היא זו שגרמה לזיהום הן ראיות נסיבתיות בלבד.

אחת המרכזיות שבהן היא העובדה שהמכלית כיבתה את המכשירים במהלך מסעה במזרח הים התיכון, אז - לפי המשרד להגנת הסביבה - העבירה בלב ים 750 אלף חביות נפט לספינה סורית, תחת דגל איראני. אבל ככל הנראה הסיבה שמערכת הזיהוי שלה הייתה כבויה היא עצם הברחת נפט מאיראן לסוריה, שעליה מוטלות סנקציות.
ראיה נסיבתית נוספת, שקושרת את הספינה שיצאה מאיראן לזיהום, היא העובדה שכלי השיט לא היה באגן המזרחי של הים התיכון בשמונה השנים האחרונות. רני עמיר, מנהל היחידה הימית במשרד להגנת הסביבה, אמר כי "ימים ספורים לפני שהפליגה אלינו עם המטען החשוד עם דגל פנמה - היא החליפה דגל. קודם לכן היא הייתה עם דגל מלטה. היא מחליפה את הדגל להסוות את צעדיה".
אתמול נאמר כי אחת מפריצות הדרך בחקירה הייתה הקביעה כי החומר המזהם הוא נפט גולמי ולא דלק לספינות, דבר שסייע לצמצם את רשימת הספינות החשודות מ-35 לארבע בלבד. עמי דניאל, מנכ״ל ומייסד הסטרטאפ הישראלי WindWard שהיה שותף בחקירה, אמר כי "ברגע שמדובר בנפט גולמי משמעות הדבר כי מדובר במכלית מלאה בנפט. ניתחנו מכליות מלאות וזה הביא למסקנה סבירה שמדובר באמרלד. מובן שהקביעה הסופית היא של המשרד להגנת הסביבה".

האם מדובר בפיגוע מכוון?

עד כה לפחות, אין לכך ראיות. השרה גמליאל אמרה אמש כי "איראן מפעילה טרור לא רק על ידי ניסיון התחמשות בנשק גרעיני או על ידי ניסיון התבססות בגבולותינו. איראן מפעילה טרור גם על ידי פגיעה בסביבה". היום היא נשמעה קצת מסויגת, לא הזכירה את המילה "טרור", אך בכל זאת אמרה: "כל ההתנהלות של האונייה מכוונת. יש כאן קשר ישיר לאיראן, לא קשר עלום".
5 צפייה בגלריה
השרה גילה גמליאל במסיבת עיתונאים
השרה גילה גמליאל במסיבת עיתונאים
"התנהלות הספינה הייתה מכוונת". השרה גמליאל
(צילום מסך)
אבל במערכת הביטחון - המוסד וצה"ל - הופתעו אמש מהטענות על פיגוע סביבתי, והם כלל לא היו מעורבים בחקירת אסון הזפת. גורמים ביטחוניים אמרו כי לא ידוע להם שאיראן עומדת מאחורי האירוע, ושמדובר בפיגוע אקולוגי. גם חוקרי האירוע בעצמם אמרו כי החשד שמדובר במעשה מכוון מסתמך על ראיות נסיבתיות בלבד.
כפי הנראה תקלה אירעה בספינה, ובעקבותיה נשפך הנפט - אם במכוון או בטעות. גורם ביטחוני בכיר אמר כי גורמי המודיעין לא אמרו בשום שלב שהם יודעים בוודאות מי זה, אבל גם לא שללו שזה פיגוע מצד איראן. "יש פה המון שאלות והמון נסיבות שצריך לבדוק. לא פוסלים שזה פיגוע", הבהיר הגורם הבכיר. לדבריו, גמליאל מקבלת מסקנה "על סמך הנסיבות ולא על סמך מידע". הוא ציין: "אין לנו מידע שזה פיגוע, אבל לא שוללים".

מתי נשפך הנפט מהספינה?

עדיין לא ברור. במשרד להגנת הסביבה הציגו היום תמונת לוויין חדשה של המכלית "אמרלד", ובה היא נראית מעבירה 750 אלף חביות של נפט גולמי איראני למכלית לוטוס - ספינה סורית בדגל איראני. ככל הנראה ההעברה בוצעה בלב ים. אבל העברה זו הייתה לאחר שהנפט כבר נשפך לים.
5 צפייה בגלריה
מנקים את החוף סמוך לחדרה
מנקים את החוף סמוך לחדרה
מתנדבים מנקים את זיהום הזפת בחוף חדרה
(צילום: עידו ארז)
5 צפייה בגלריה
ניקוי חוף סמוך לחדרה
ניקוי חוף סמוך לחדרה
(צילום: עידו ארז)
לפי המשרד, ב-5 בפברואר התגלה בצילומי לוויין בדיעבד כתם נפט, כ-130 ק"מ מישראל. ב-11 בישראל הוא נראה כבר כ-50 ק"מ מול חופי הארץ.

האם הספינה היא בבעלות לובית?

לא. אמנם במסיבת העיתונאים אמש אמרה גמליאל במפורש כי מדובר "במכלית בבעלות ובהפעלה לובית", אבל בסוכנות הידיעות AP כבר ציינו אמש כי לפני כמה חודשים היא עברה לבעלות אחרת. בעקבות זאת הבהירו גם במשרד להגנת הסביבה כי "אמרלד" שינתה בדצמבר 2020 את הבעלות מלובית לבעלות ולניהול של חברה הרשומה באיי מרשל.
5 צפייה בגלריה
זפת בחוף הים באשדוד
זפת בחוף הים באשדוד
גוש זפת בחוף הים באשדוד
(צילום: רויטרס)
בעבר נקראה המכלית EBN BATUTA (איבן באטוטה) ושייטה תחת דגל מלטה, לפני שעברה לשייט תחת דגל פנמה. בשנים שבהן הייתה בבעלות לובית המפעילה שלה הייתה חברת GNMTC, שבשליטת ממשלת לוב. באותיות ענק כתוב עליה: "שומרים על הסביבה".

מדוע כתם הנפט לא זוהה עד שהגיע לחופים?

לא התקבלה התרעה על כך מהסוכנויות האירופיות, ולישראל אין מערך ניטור לווייני משלה שיאפשר לנטר את המים הכלכליים של המדינה.