פקיד אמריקני בכיר לשעבר במשרד לביטחון המולדת טוען כי הממונים שלו לחצו עליו באופן לא-חוקי להסתיר ולשנות דו"חות מודיעין, מפני שהנשיא דונלד טראמפ עשוי היה להתנגד לחלק מהנתונים והמסקנות שמופיעים בהם. בין היתר, הוא טוען, הוא נדרש להפחית מערכם של ההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות ושל האיום שנשקף מקבוצות גזעניות הדוגלות בעליונות הגזע הלבן.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ב עצרת בחירות ב מנצ'סטר  ניו המפשייר ב 28 באוגוסט
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ב עצרת בחירות ב מנצ'סטר  ניו המפשייר ב 28 באוגוסט
טראמפ. "זה יגרום לו להיראות רע"
(צילום: gettyimages)
בריאן מורפי שימש עד החודש שעבר כאחראי במשרד לביטחון המולדת על תחום המודיעין. הוא טוען שסולק לתפקיד זוטר יותר בשל התנגדותו ללחצים שהופעלו עליו, ודורש בתלונה שהגיש למבקר הפנימי במשרד להשיבו לתפקידו הקודם.
התלונה נחשפה אמש (ד') על-ידי הדמוקרטים בבית הנבחרים ומעוררת כעת עניין רב בארה"ב, פחות מחודשיים לפני הבחירות. מורפי טוען בתלונה שלו כי ממלא מקום השר לביטחון המולדת, צ'אד וולף, הורה לו במאי האחרון להפסיק לספק הערכות מודיעיניות בנוגע להתערבות הרוסית בבחירות, ובמקום זאת להדגיש דווקא את המעורבות בבחירות של סין ואיראן. מורפי טוען כי וולף הורה לו לעשות זאת בעקבות הנחיה שהוא בעצמו קיבל מהיועץ לביטחון לאומי של טראמפ, רוברט אובריאן.
5 צפייה בגלריה
צ'אד וולף השר לביטחון המולדת המחלקה לביטחון המולד ארה"ב
צ'אד וולף השר לביטחון המולדת המחלקה לביטחון המולד ארה"ב
צ'אד וולף. ביקש להדגיש את האיום של ארגוני השמאל
(צילום: AP)
הבית הלבן והמשרד לביטחון המולדת הכחישו את הטענות שלו. "היועץ אובריאן מעולם לא ניסה להכתיב לקהילת המודיעין באילו איומים כלפי הגינות הבחירות שלנו עליה להתמקד. כל רמיזה אחרת מטעם עובד ממורמר, שאותו הוא מעולם לא פגש או שמע עליו, היא שגויה ודיבתית", מסרה דוברת מטעם הבית הלבן, שרה מת'יוס.
טראמפ, נזכיר, הסתכסך לא אחת עם גורמי מודיעין בממשלו שלו על רקע ההערכה שלהם שרוסיה ניסתה להתערב לטובתו בבחירות ב-2016 – ונגד יריבתו דאז הילרי קלינטון. טראמפ הביע לא אחת הערצה כלפי הנשיא ולדימיר פוטין, שממשלתו מכחישה את ההאשמות האמריקניות.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם היועץ לביטחון לאומי החדש רוברט אובריאן ב קליפורניה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם היועץ לביטחון לאומי החדש רוברט אובריאן ב קליפורניה
היועץ לביטחון לאומי אובריאן עם הנשיא. "לא שמע עליו בכלל"
(צילום: AFP)
גם כעת מעריכות סוכנויות המודיעין בארה"ב שרוסיה מנסה להתערב בבחירות לנשיאות ב-3 בנובמבר, כמו גם איראן וסין. בין היתר מעריך המודיעין האמריקני שרוסיה פועלת לכך שיריבו הדמוקרטי של טראמפ בבחירות הנוכחיות, ג'ו ביידן, יפסיד. מנגד, סין מעדיפה לפי המודיעין האמריקני שטראמפ לא יזכה בעוד ארבע שנים בבית הלבן, כי היא רואה בו גורם "בלתי-צפוי".
מורפי טוען בתלונה שהגיש כי הוא סירב לציית להוראה של וולף ממאי, כיוון שאם היה עושה כן היה פוגע בביטחון המדינה. הוא טוען שכחודש וחצי לאחר הבקשה הלא-ראויה הראשונה, בתחילת יולי, וולף אמר לו להימנע מפרסום של התרעה מודיעינית על פעילויות דיס-אינפורמציה מצד רוסיה, כיוון ש"זה יגרום לנשיא להיראות רע".
5 צפייה בגלריה
צ'אד וולף השר לביטחון המולדת המחלקה לביטחון המולד ארה"ב עם טראמפ
צ'אד וולף השר לביטחון המולדת המחלקה לביטחון המולד ארה"ב עם טראמפ
וולף וטראמפ. שהמודיעין יהיה תואם יותר לאמירות הפומביות
(צילום: רויטרס)
לפי התלונה, גם להוראה השנייה של וולף הוא סירב לציית. "הוא ציין שאין זה ראוי לעצור תוצר מודיעיני אמין מסיבות של מבוכה פוליטית. בתגובה, וולף פעל למדר את מורפי ממפגשים רלוונטיים עתידיים בנושא", נכתב בתלונה.
מורפי חושף עוד כמה דרישות שלדבריו לא היו חוקיות ושהוא סירב לפעול על פיהן. הוא טוען כי וולף וסגנו קן קוצ'ינלי דרשו ממנו "לשנות הערכות מודיעיניות" בנוגע לאיום הנשקף מארגוני שמאל כמו "אנטיפה", כדי שההערכות הללו יהיו תואמות להצהרות הפומביות של טראמפ. בשיא המחאה נגד הגזענות בארה"ב מוקדם יותר השנה, מחאה שכללה גם מהומות אלימות, הנשיא תקף אז את אנטיפה וטען שמדובר בארגון טרור.
5 צפייה בגלריה
קירסטן נילסן דונלד טראמפ
קירסטן נילסן דונלד טראמפ
סיפקה ביודעין נתונים שגויים? השרה לשעבר קריסטן נילסן
(צילום: AP)
במקביל מורפי טוען שהתבקש להפחית מערכו של האיום שנשקף מקבוצות גזעניות הדוגלות בעליונות הגזע הלבן. בחודש מאי, ציין בתלונה שלו, הוא התעמת עם סגנו של וולף, קוצ'ינלי, אחרי שזה דרש ממנו לשנות דו"ח שעסק באיום הזה, "באופן שיציג אותו כפחות חמור".
לפי מורפי, הלחצים הלא-ראויים לכאורה לשנות הערכות מודיעיניות במשרד לביטחון המולדת החלו כבר בתחילת 2018, עוד בכהונתה של השרה הקודמת קריסטן נילסן. בין היתר הוא טוען שבמסגרת המאבק של הממשל בהגירה הלא-חוקית בגבול עם מקסיקו, הוא היה נתון ללחץ לספק נתונים מופרזים על המהגרים שנחשדו בקשרים לארגוני טרור. הוא אף האשים את השרה לשעבר נילסן בכך שסיפקה ביודעין נתונים שגויים בנושא בשתי עדויות בפני הקונגרס.
מורפי הגיש את התלונה שלו ביום שלישי האחרון, ומי שחשף אותה הייתה ועדת המודיעין בבית הנבחרים, שבו שולטים הדמוקרטים. יו"ר הוועדה, הדמוקרט אדם שיף ושנוא נפשו של טראמפ, אמר כי התלונה כוללת בתוכה האשמות "חמורות ומטרידות".
שיף הוסיף שמורפי ביקש להעיד בפני הוועדה שלו במסגרת חקירה שהיא מובילה על אופן איסוף המודיעין במשרד לביטחון המולדת, והתגובה שלו להפגנות בפורטלנד שבאורגון ובאזורים אחרים. "נרד לשורש העניין, ונחשוף את כל ההתנהלויות הבלתי הולמות והשחיתות בפני העם האמריקני, ונשים סוף לניסיונות הפוליטיזציה של המודיעין".