שבוע חדש באווירת סגר מלא: עשרות מחסומי משטרה יוצבו היום (יום א') ברחבי הארץ והם יתוגברו בפלוגות של משמר הגבול המוצבות בדרך כלל ביהודה ושומרון. מהמשטרה נמסר כי החילוף נועד לאפשר לכוחות מג"ב לסייע למשטרת ישראל במשימותיה. מערכת החינוך מושבתת, למעט החינוך המיוחד והפנימיות הסגורות, והמסגרות השונות פועלות בזום. במקביל לסגר המלא, יחל מבצע חיסוני המנה השנייה למתחסנים מפני קורונה. ב-16:00 צפוי לנחות משלוח החיסונים הנוסף של חברת פייזר - במסגרת ההסכם שיאפשר לחסן את כל האוכלוסייה הבוגרת בישראל עד מרץ.

6 צפייה בגלריה
מחסום גלילות
מחסום גלילות
מחסום משטרתי בגלילות
(צילום: AFP)
המשטרה החליטה כי פריסת המחסומים תשתנה מהבוקר "בהתאם לשעון החיים", ותפעל במתכונת מדורגת של הצבת המחסומים במהלך היום כדי למנוע פקקים. "הצבת 25 מחסומי הבוקר תחל מהשעה 09:00, ומשעה 15:30 יוסרו המחסומים עד השעה 18:00 לערך ולאחר מכן ייפרסו בשנית עד הלילה, הכול במטרה לאפשר הגעה מהירה של נהגים למקומות עבודה חיוניים ושהותרו לפעול ובחזרה לביתם". שוטרים בניידות ובאופנועים ימשיכו לסייר ללא קשר לפריסת המחסומים, "בכדי להמשיך ברצף הפיקוח והאכיפה בכל שעות היממה".
בתום דיונים שהתקיימו בשבועיים האחרונים בין הצבא למשטרה, הוחלט על סיוע עקיף של צה"ל למשימת אכיפת הסגר: במקום מאות חיילים שיישלחו שוב למחסומי המשטרה בין הערים ובכבישים, יעשו זאת מהיום פלוגות של מג"ב המוצבות בדרך כלל ביהודה ושומרון.
מדובר בכוחות קבועים של מג"ב שמומחים בטיפול בהפרות סדר, בעימותים בין יהודים לפלסטינים ולאבטחת אתרים רגישים ומוקדי חיכוך. במקומם יגיעו בימים הקרובים לאוגדת איו"ש פלוגות של טירונים קרביים מבסיסי ההכשרה של צה"ל, בעיקר לשם משימות של הגנה על יישובים. החלטה זו התקבלה למרות האווירה הנפיצה ביהודה ושומרון כשברקע חשש מפעולות נקם והפרות סדר אלימות מצד פעילים יהודים מחד, ופיגועים מצד פלסטינים שהתחדשו בחודש האחרון מאידך.


6 צפייה בגלריה
פקק פקקים עמוסים בגלל מחסום מחסומים סגר קורונה
פקק פקקים עמוסים בגלל מחסום מחסומים סגר קורונה
שוטרים עוצרים נהגים במחסום
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
מחסום בתל אביב
מחסום בתל אביב
שוטרים במחסום בתל אביב
(צילום: AFP)
חרף העלייה בתחלואה גם בתוך הצבא - שם הגיעו נתוני ההדבקה בימים האחרונים ליותר מאלף חולים - הוחלט בצה"ל באופן חריג שלא לעצור את היציאות ביחידות הסגורות, בהן הקרביות, ולאפשר לחיילים להמשיך בשגרת החופשות, בניגוד לגלי התחלואה הקודמים. כמו כן, כעשרת אלפים חיילים נמצאים בבידוד ביתי.
בצה"ל הסבירו את ההחלטה בכך ש"חיילים שיוצאים לחופשה מחויבים לעמוד בהנחיות משרד הבריאות. צה"ל עושה מאמצים רבים ונוקט משנה זהירות על מנת לשמור על תחלואה נמוכה ומקיים הערכות מצב שוטפות". גורמים צבאיים הוסיפו כי "נכון להיום, לא נמצא צורך לבצע סגר יציאות עבור כלל יחידות צה"ל. צה"ל ימשיך לקיים הערכות מצב שוטפות".
6 צפייה בגלריה
פקק פקקים עמוסים בגלל מחסום מחסומים סגר קורונה
פקק פקקים עמוסים בגלל מחסום מחסומים סגר קורונה
פקק בשל מחסום משטרתי
(צילום: AFP)
בינתיים, צה"ל גם מסייע במבצע החיסונים שנמשך ביתר שאת: 550 חובשים, פראמדיקים ואחים צבאיים שפרוסים בכ-100 מתחמי חיסון ברחבי הארץ חיסנו בשבוע האחרון כ-44 אלף אזרחים. בפיקוד העורף נערכים לשינוי והנגשה משופרת של מאות מוקדי הבדיקות ברחבי הארץ, עקב החלטת משרד הבריאות לערוך בדיקות רק לאזרחים שיגיעו עם הפנייה מטעם קופת החולים, כמו גם התורים ההמוניים לבדיקות שהתארכו בשבועות האחרונים לצד העלייה בתחלואה. בנוסף, מפקדת "אלון" תפרסם החל מהשבוע באתר האינטרנט של פיקוד העורף מפה קבועה עם פריסת מתחמי הבדיקות ושעות הפעילות.
בסוף השבוע הרחיבו בפיקוד העורף את הסיוע לרשויות המקומיות - בעיקר במגזר החרדי - עם גיוס בני ישיבות למערך החקירות האפידמיולוגיות וצירוף אברכים לסיוע למשפחות מרובות ילדים שנתקעו בביתם בגלל הסגר. יחידות הקישור של פיקוד העורף ברשויות המקומיות נפתחו מחדש, מתוך היערכות למשך חודש שבמהלכו יסייעו אלפי חיילי פיקוד העורף לאוכלוסייה להתמודד עם הגבלות הסגר המהודק.
6 צפייה בגלריה
מחסום גלילות
מחסום גלילות
שוטר במחסום
(צילום: AFP)
הסגר שנכנס לתוקף בחצות שבין חמישי לשישי יימשך שבועיים, אך בכירים במשרד הבריאות העריכו כי ייתכן שיוארך לנוכח נתוני התחלואה הקשים. 51 חולי קורונה נפטרו בסוף השבוע. מספר המאושפזים הגיע ל-1,646 - הגבוה ביותר מפרוץ המגפה - מהם 964 במצב קשה. ביום שישי אובחנו 7,808 נדבקים בקורונה. שיעור החיוביים עמד על 6.5% מתוך כ-120 אלף בדיקות. נכון לאמש, בישראל אין ערים ירוקות.
ההגבלות כוללות את סגירת מערכת החינוך למעט חינוך מיוחד ופנימיות סגורות, סגירת המסחר והעסקים וסגירת מקומות עבודה למעט אלו שהוגדרו חיוניים. גם בתי הכנסת נסגרו ותפילה מותרת בשטח פתוח בלבד.
בנוסף, אסורה שהייה בבית של מישהו אחר. ספורט, למעט ספורט יחידני, מותר ללא הגבלת מרחק. מספרות וסלוני יופי, מלונות וצימרים, גני חיות, שמורות טבע ומוזיאונים נסגרו. הרפואה המשלימה הוחרגה מהאיסורים. טיסות לחו"ל אסורות, אך מי שרכש כרטיס בטרם כניסת הסגר, רשאי לטוס.
יציאה מהארץ לאחר כניסת הסגר אפשרית רק לאחר קבלת אישור מוועדת חריגים של משרד הבריאות. גם הכניסה לארץ מ"מדינות מסוכנות" (שטרם הוגדרו) תתאפשר לאחר בידוד של עשרה ימים במלונית ובכפוף לשתי בדיקות שליליות, וזאת כדי למנוע את התפשטותן של המוטציה הבריטית והדרום-אפריקנית.
בדומה לסגרים הקודמים, סופרמרקטים, בתי מרקחת ומאפיות, נותרו פתוחים. המסעדות ובתי האוכל פועלים במתכונת משלוחים. יציאה מהבית מותרת עד למרחק של קילומטר, התקהלויות מותרות עד חמישה אנשים במקום סגור ועד עשרה אנשים במקום פתוח. בנוסף, התחבורה הציבורית פועלת במתכונת של 50% תפוסה. הפגנות מותרות תוך הקפדה על שמירת מרחק ועטיית מסכה. בתי המשפט פועלים וקבלת טיפול רפואי או סוציאלי והעברת קטינים בין הורים פרודים מותרות. חתונות, בריתות, בר מצווה ובת מצווה מותרים בנוכחות המשפחה הגרעינית תוך שמירה על מגבלת ההתקהלויות.

נתניהו קיבל את המנה השנייה של החיסון: "דוקטור, שוט"

אמש קיבלו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין את מנת החיסון השנייה נגד נגיף הקורונה בבית החולים שיבא בתל השומר. לפני שלושה שבועות בדיוק הם קיבלו את המנה הראשונה מול המצלמות, ופתחו רשמית את מבצע החיסונים בישראל.
"אני מאומן אבל אני גם מתרגש", אמר נתניהו לפני קבלת הזריקה מרופאו האישי דר ברקוביץ'. "אני בטוח שאזרחי ישראלי שאמורים לקבל את המנה השנייה מתרגשים כמוני".
6 צפייה בגלריה
יולי אדשלטיין
יולי אדשלטיין
שר הבריאות השלים את התהליך גם כן
(צילום: מרים אלסטר)
ראש הממשלה סיפר על הגעת משלוחי החיסונים לישראל: "בשיחה ה-17 שלי עם ידידי מנכ"ל פייזר סיכמנו על משלוח ענק של חיסונים לישראל, מה שיאפשר לנו לחסן את כל אזרחי ישראל מעל גיל 16 תוך חודשיים - מקסימום עד מרץ. באמצעות המבצע הזה נוכל לחזור לחיים, לפתוח הכול.
"מכל העולם מתקשרים לשאול איך אנחנו עושים את זה. מבצע החיסון המהיר בישראל הוא נושא שעוד יילמד", אמר. נתניהו פנה לציבור: "אני צריך שני דברים אזרחי ישראל - כתף לחיסון וכתף לסגר נגד המוטציות. אנחנו עושים את זה יחד, נכנסנו לקורונה יחד ונצא ממנה יחד. ראשונים בעולם, חזקים מאי פעם. דוקטור, שוט", אמר לפני קבלת הזריקה.
בשיבא החלו לחסן את הצוות הרפואי במנת החיסון השנייה והיום יחלו לתת את הזריקה השנייה לצוותים הרפואיים ביתר בתי החולים, ובקופות החולים יחסנו שנית את המבוטחים שקיבלו את הזריקה הראשונה. מיום ראשון הבא יחלו בתי החולים לחסן במנה השנייה את מי שקיבל דרכם את הזריקה הראשונה. כמו כן, השבוע יחל חיסון עובדי ההוראה בבתי החולים. לפי נתוני משרד הבריאות, עד כה קיבלו את הזריקה הראשונה 1.8 מיליון בני אדם, 70% מהם בני 60 ומעלה.
פורסם לראשונה: 22:25, 09.01.21