עוד מוטציה הגיעה לישראל: משרד הבריאות דיווח בצהריים (שבת) כי לראשונה אובחנו בארץ ארבעה נדבקים בזן המוטנטי של הקורונה שמקורו מדרום אפריקה.
ארבעת הנדבקים זוהו מתוך 15 דגימות שנשלחו לבדיקת ריצוף מהיר במעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות. לפי המשרד המקרים מייצגים שתי שרשראות הדבקה - אחת של אדם שחזר מדרום אפריקה ואחת של משפחה שנדבקה מאדם שחזר משם.
2 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה קופת חולים מכבי ירושלים
בדיקות קורונה קופת חולים מכבי ירושלים
גם הזן הדרום-אפריקני הגיע לישראל. האם יגביר את התחלואה?
(צילום: AFP)
איתור הנדבקים בוצע במסגרת מבצע יזום שמוביל כעת משרד הבריאות, לצד פיקוד העורף, במטרה לגלות מוקדם ככל האפשר מקרי הדבקה במוטציה וכך למנוע את ההתפשטות שלה בקהילה. כמו המוטציה בריטית, גם הזן הדרום-אפריקני נחשב למידבק יותר מהזן הרגיל של הקורונה, אך לא לכזה שגורם למחלה קשה יותר.
לאחר גילוי הזן הזה, שההערכות הן כי הוא גורם התחלואה המרכזי כעת בדרום אפריקה, עלה חשש שהוא עלול להיות בעל עמידות מסוימת לחיסונים שפותחו נגד הנגיף, אך ההערכות כעת הן שהחיסון יעיל נגדו. אתמול פרסמה חברת פייזר מחקר שמראה כי החיסון שלה יעיל מול שתי המוטציות, הן הבריטית והן הדרום-אפריקנית.
בעקבות החשש מהמוטציה הזו, ישראל החליטה השבוע להעביר לבידוד במלוניות חוזרים מארבע מדינות אפריקניות - דרום אפריקה, בוצואנה, זמביה ולסוטו. האפשרות שהמוטציות יגבירו את היקף התחלואה הייתה גם אחת הסיבות שראש הממשלה בנימין נתניהו ציין כשהחליט לתמוך בסגר המהודק, שנכנס אתמול לתוקף.
2 צפייה בגלריה
נתב"ג: החל מהשעה 22:00 ישראלים השבים מחו"ל, מכל המדינות, מחוייבים בבידוד במלוניות
נתב"ג: החל מהשעה 22:00 ישראלים השבים מחו"ל, מכל המדינות, מחוייבים בבידוד במלוניות
שוטרים בנתב"ג. חובת הבידוד במלוניות לא עזרה
(צילום: מוטי קמחי)
אתמול מסר משרד הבריאות כי בסך הכל התגלו בישראל 147 נדבקים בזן הבריטי, ומתוכם רק בודדים חזרו "בוודאות" מחו"ל. על פי משרד הבריאות, רוב המקרים נבעו מהדבקות בתוך הקהילה בישראל. "זה יכול להסביר את העלייה המשמעותית והמהירה בתחלואה", אמרו במשרד. לשני הזנים יש מוטציה בשם N501Y, שינוי קטן במיקום חלבון ה"ספייק" שעוטף את הנגיף. לפי ההערכה שינוי זה הוא שגורם לכך שמוטציות הנגיף יכולות להתפשט בקלות כה רבה.
פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בשיבא, מסרה היום: "בדומה לזן הבריטי נראה שהזן הדרום-אפריקני גורם להתפשטות רצינית יותר של המחלה. מתברר שהחיסון יעיל נגד המוטציה הדרום-אפריקנית. יש לנו רושם שיש התפשטות בעקבות המוטציה, וזהו רושם בלבד, עם מינימום של מגע. בנוסף, יש אפשרות שזמן ההדבקה הוא קצר יותר ושיש מגע קצר יותר ומהיר יותר".