7 צפייה בגלריה
הפגנת העצמאיים בתל אביב
הפגנת העצמאיים בתל אביב
ההפגנה בכיכר רבין בשבוע שעבר
(צילום: מוטי קמחי)
שבוע בדיוק אחרי הפגנת הענק בכיכר רבין שבתל אביב, שבה השתתפו עשרות אלפים ולאחריה נרשמו גם עימותים עם שוטרים וחסימות של כמה רחובות בעיר - צפויים לקיים ארגוני העצמאים יחד עם "הדגלים השחורים" הפגנה הערב (שבת) בפארק צ'ארלס קלור כדי למחות על המשבר הכלכלי ובדרישה להוציא לפועל מיד את התוכנית שתסייע לעצמאים ולשכירים שנקלעו לקשיים בעקבות המאבק בנגיף הקורונה. באירוע, שקיבל את אישור המשטרה, יופיעו מירי מסיקה, רמי קליינשטיין, חמי רודנר ולהקת "תיסלם".
7 צפייה בגלריה
הצהרה מיוחדת של ראשי קבינט התקווה בכיכר רבין לקראת ההפגנה במוצש
הצהרה מיוחדת של ראשי קבינט התקווה בכיכר רבין לקראת ההפגנה במוצש
ראשי "קבינט התקווה" לקראת ההפגנה
(צילום: שאול גולן)
את ההפגנה בפארק צ'ארלס קלור יזמו ארגוני העצמאים מכל הסקטורים - שחלקם פועל תחת מטה משותף שהוקם בשם "קבינט התקווה" - והיא מתרחשת ברקע החלטת הממשלה לסגור את המסעדות בסוף השבוע ובמקביל להפגנה נוספת מול מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים. ynet יעביר את האירועים בשידור ישיר.
אחרי "סיבוב הפרסה" והמבוכה שבאה בעקבותיו, שלפיו הותר למסעדות להישאר פתוחות עד יום שלישי - הצטרפו למחאה גם ארגוני המסעדנים. למרות ההארכה שניתנה להם, רבים מבעלי המסעדות נאלצו לסגור את בתי העסק שלהם בסוף השבוע מאחר שכבר נפטרו מהסחורה בשווי עשרות אלפי שקלים, בשל חששם מצו סגירה אפשרי, שכאמור בוטל ברגע האחרון.
כמה ארגוני עצמאים, בהם "אני שולמן" ו"ועד הפעולה של תעשיית התרבות והאירועים", הודיעו כי לא ייקחו חלק באירוע. דותן סופר, ממארגני ההפגנה מטעם התאחדות העצמאים, אמר: "אנחנו מפגינים בגלל מחדל וכישלון; בגלל מדיניות שלא הצליחה לדכא את המגפה. אף אחד לא לוקח אחריות על מדינת ישראל ואזרחיה. אין ניהול. איבדנו את האמון".
ליז אזולאי, חברה ב"וועד מפיקי התרבות", הצטרפה לדברים: "אנחנו דורשים מהממשלה שלושה דברים - תכנון, ניהול ואחריות. אנחנו דורשים תוכנית עם קווים ברורים מראש, כמו תאריך לפתיחת מערכת החינוך, תאריך לפתיחת עסקים לפי מצב המחלה והתקדמותה; אנחנו רוצים תוכנית עם אופק".
מתנועת ה"דגלים השחורים" נמסר כי "המראות שאנו רואים ברחבי הארץ הם תוצאה של ממשלה לא מתפקדת והתוצאות הרות אסון. האסון הכלכלי שהממשלה הזאת יוצרת מהווה איום קיומי על מדינת ישראל כפי שאנו מכירים אותה. אלפים נאלצים להיכנס לחובות שילוו אותם עשורים קדימה, והממשלה עסוקה ביחסי ציבור וחלוקת כספי שוחד במקום לטפל בבעיות היסוד. לאזרחי המדינה מגיע ראש ממשלה מתפקד שעסוק אך ורק בבעיות האזרחים ולא בהישרדות".
לקראת ההפגנות, הודיעו "הדגלים השחורים" כי החל מ-18:00 ייצאו זה השבוע הרביעי ברציפות אלפי אזרחים למפגן מחאה בכ-200 מוקדים ברחבי הארץ "נגד הנאשם בפלילים שמתבצר בבלפור". מ"הדגלים השחורים" נמסרי: "השבוע ראינו מפגן מרשים של ספינים; רק שעם ספינים אי אפשר לקנות במכולת או לשלם שכר דירה. קו ישיר עובר בין העובדה שהנאשם מנסה להימלט ממתן דין על פשעיו לבין הפאניקה שהולידה את המשבר הכלכלי. כשאין מנהיגות - תפקיד האזרחים לקחת מנהיגות".

7 צפייה בגלריה
מחסומים משטרתיים בכיכר רבין
מחסומים משטרתיים בכיכר רבין
מחסומים משטרתיים בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)

במשטרה נערכים עם מאות שוטרים: "לא נאפשר אנרכיה"

בינתיים, שעות לפני האירוע בפארק צ'ארלס קלור, הוצבו מאות שוטרים ממחוז תל אביב - בהם פרשים ובלשים - סמוך לפארק כדי לאפשר את קיום ההפגנה ולמנוע הפרות סדר. מספר המשתתפים המותר במחאה עומד על 8,000 בני אדם. בעקבות חסימות הכבישים בתום ההפגנה בשבוע שעבר, נערכים במשטרה גם הערב למנוע מהמוחים לנקוט צעדים דומים - בדגש על נתיבי איילון.
מהמשטרה נמסר כי המשימה שהוגדרה היא אבטחת המשתתפים, שמירה על הסדר הציבורי והזרמת התנועה. "היערכות המשטרה נעשית על מנת לאפשר לכל מי שחפץ בכך להשתתף ולממש את זכות המחאה. לצד מימוש זכות המחאה, השוטרים אחראים לאבטח את המשתתפים, לשמור על הסדר הציבורי ולוודא עמידה בתנאי תקנות שעת חירום לעניין מניעת התפשטות נגיף הקורונה והכול תוך מיזעור הפגיעה בשגרת חיי התושבים", אמרו במשטרה.
במשטרה הבהירו כי הם נערכים בכוחות גדולים כדי לאפשר את המחאה ו"לאפשר לכל המשתתפים להביע את כאבם ולהשמיע את קולם. בד בבד, המשטרה לא תאפשר מצב של התפרעות, פגיעה בשוטרים, פגיעה ברכוש ואנרכיה משולחת רסן".
7 צפייה בגלריה
הפגנת העצמאיים בתל אביב
הפגנת העצמאיים בתל אביב
ההפגנה בשבוע שעבר בכיכר רבין
(צילום: מוטי קמחי)







7 צפייה בגלריה
 הפגנה של ה"קריים מיניסטר" והדגלים השחורים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בבלפור
 הפגנה של ה"קריים מיניסטר" והדגלים השחורים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בבלפור
ההפגנה מול מעון נתניהו בירושלים, שלשום
(צילום: AP)





הפגנה גם מול מעון רה"מ: "נשבר לנו לשתוק"

במקביל, הערב צפויה הפגנה גם מול מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים. בהודעת המארגנים נכתב: "אנחנו הצעירים והצעירות שלא ראיתם קודם ברחובות, אבל נשבר לנו לשתוק מול האטימות, הניתוק, השחיתות וחדלות האישים של הממשלה הרעה הזו. הם הרגו לנו את הפרנסה, אנחנו לא מוכנים שיהרגו לנו גם את העתיד והתקווה".
גם שלשום הפגינו כאלף בני אדם סמוך למעון רה"מ. המחאה התחדשה יומיים אחרי הפגנה סוערת שהתרחשה במקום, והידרדרה לעימות אלים בין מפגינים לשוטרים במרכז הבירה.
המפגינים צעקו, בין היתר, "מנותקים, נמאסתם", "מצור על בלפור", "אם אין דמוקרטיה - יקבלו 750 שקל", ו-"הון-שלטון-עולם תחתון". מן העבר השני הפגינו כעשרה מתומכי נתניהו, שקראו "ביבי מלך ישראל חיי וקיים". אחד ממארגני המחאה, תת-אלוף במיל' אמיר השכל אמר: "אין מצב שנאשם בפלילים יהיה ראש ממשלת ישראל".
בתום ההפגנה בירושלים, התיישב עופר שפירא, מורה בן 31 מתל אביב, על הכביש, והזמין את הנוכחים להצטרף אליו למחאה "לא אלימה", "פסטיבלפור", כלשונו. כמה מהמפגינים הזהירו אותו כי ייעצר, אך שפירא טען בביטול כי "אם 2,000 איש יישבו על הרצפה בלי לעשות כלום - המשטרה לא תעצור איש".
גם כשמפגינים ותיקים ממנו הפצירו בו לרדת מהכביש, שמא יפונה בכוח, הוא פנה לאלוף (מיל') אמיר השכל - שנעצר בהפגנה קודמת - וקרא לו להצטרף אליו, אך השכל סירב ואמר כי הגיע להפגין "כדי לעשות שינוי". שפירא השיב: "כעת אתה מפריע לי בשינוי שאני עושה. זה שינוי שבא ממני. אתה את שלך עשית".
איתמר מבורך, אחד המפגינים, אמר ל-ynet: "אהבה זה לתמוך באדם שכואב לו. גם אם אנחנו לא מסכימים על כך שהוא חוסם את הכביש - עלינו לעמוד לצידו כי הוא משלנו. לא ניתן לו להיעצר לבד, אנחנו לא עוזבים אחד את השני". יצוין כי במשך ההפגנה אתמול נהגה המשטרה באיפוק והכילה את האירוע. לבסוף, משלא נותרה ברירה ולאחר ששפירא התנצל בפני השוטרים - הוא פונה.