משרד החוץ של הרפובליקה הדומיניקנית אמר היום (שבת) כי המדינה שוקלת ללכת בדרכה של ארצות הברית - ולהעביר את השגרירות שלה בישראל מתל אביב לירושלים. ההודעה פורסמה בעקבות שיחה בין שר החוץ הישראלי, גבי אשכנזי, לשר החוץ של הרפובליקה הדומיניקנית, רוברטו אלברז.
2 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי ודגל הרפובליקה דומיניקנית
גבי אשכנזי ודגל הרפובליקה דומיניקנית
מדינה נוספת תפתח שגרירות בירושלים? אשכנזי ודגל הרפובליקה הדומיניקנית
(צילום: אבי מועלם, shutterstock)
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
הכניס את ישראל להסכם בין סרביה לקוסובו. טראמפ
(צילום: AP)
ההודעה של משרד החוץ הדומיניקני הדגישה את היחסים ההיסטוריים עם העם היהודי. "הקשר בין העם הדומיניקני לעם היהודי החל במאה ה-15, אז הגיעו ראשוני המהגרים מספרד לאי", נכתב. "התהליך הזה נמשך עם גלי הנדידה היהודיים שהגיעו מהאנטילים ההולנדיים".
"ב-1938, הרפובליקה הדומיניקנית פתחה את גבולותיה וקיבלה בברכה אלפי פליטים יהודים מאירופה, כפי שנקבע בוועידת אוויאן", הוסיפו. "ב-14 במאי 1948 הוקמה מדינת ישראל, וזמן קצר לאחר מכן, ב-29 בדצמבר 1948, הפכה הרפובליקה הדומיניקנית לאחת המדינות הראשונות שהכירו בזכותה הריבונית".
הרפובליקה הדומיניקנית, ששוכנת בחלק המזרחי של האי היספניולה באנטילים הגדולים שבאיים הקאריביים, תהיה המדינה הרביעית לפתוח שגרירות בירושלים - אם אכן תעשה כך. כמה מדינות, ובהן ברזיל, הונגריה, צ'כיה ואוסטרליה, פתחו משרדים בירושלים ללא מעמד דיפלומטי. ארה"ב, גואטמלה ופרגוואי הן היחידות שפתחו עד כה שגרירות בבירה הישראלית - אך פרגוואי החזירה את השגרירות שלה לתל אביב לאחר שלושה חודשים, כך שכיום יש בירושלים שתי שגרירויות בלבד.

בחודש ספטמבר האחרון הודיעה גם הונדורס שתפתח עוד השנה שגרירות בירושלים, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא הונדורס חואן אורלנדו הרננדס סיכמו על כך בטלפון. ישראל, בתמורה, אמורה לפתוח מחדש את השגרירות שלה בטגוסיגלפה, בירת הונדורס. עם זאת, עד כה לא פתחה הונדורס את השגרירות המדוברת.
הרננדס צייץ אז בחשבון הטוויטר שלו: "זה עתה קיימתי שיחה עם נתניהו לחזק את הברית האסטרטגית והסכמנו לפתוח שגרירויות בטגוסיגלפה ובירושלים בהתאמה. אנו מקווים לנקוט בצעדים היסטוריים לה עוד לפני סוף השנה, ככל שהמגפה תאפשר זאת".
בנוסף, בתחילת ספטמבר הודיע נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, כי בעקבות תיווך אמריקני סרביה התחייבה להעביר את השגרירות שלה לירושלים עד יולי 2021, והוסיף כי ישראל וקוסובו יכוננו ביניהן יחסים דיפלומטיים. נתניהו טען שגם קוסובו תפתח שגרירות בירושלים - מדינה ראשונה בעלת רוב מוסלמי שתעשה כן, אם הדבר אכן יקרה. הסכמים אלה נכללו בהסכם נרחב יותר שאליו הגיעו קוסובו וסרביה בנוגע לכינון יחסים כלכליים ביניהן, לאחר יותר מעשור של מתיחות מאז שקוסובו הכריזה על עצמאות ב-2008.