הקרבות בין ראש אכ"א לפרקליטות ולמשטרה הצבאית נמשכים: קצין משטרה צבאית ראשי, תת-אלוף יאיר ברקת, פנה היום (חמישי) לחייליו באיגרת מיוחדת, וטען כי "העיתוי ורצף הפרסומים האחרונים אינם מקריים".
4 צפייה בגלריה
 שרון אפק מוטי אלמוז
 שרון אפק מוטי אלמוז
הפרקליט הצבאי הראשי שרון אפק וראש אכ"א מוטי אלמוז
(צילום: צביקה טישלר, אלכס קולומויסקי)
בתחילת השבוע נחשף ב-ynet שראש אגף כוח אדם, אלוף מוטי אלמוז, תקף בחריפות חסרת תקדים את הפרקליטות הצבאית בכינוס שערך לקצינים במשטרה הצבאית החוקרת בקיץ האחרון - והכפיש את התובע הצבאי הראשי, אלוף משנה אבי חלבי.
אלמוז יצא חזיתית נגד הפרקליטות הצבאית, שהחליטה להסתפק באישומים נגד הגורמים הזוטרים בפרשת מותו של לוחם גבעתי וחניך קורס מ"כים, ניב לובטון, בהם שני רכזי מודיעין במצ"ח שהתנהגותם הובילה להתאבדות הלוחם. אלמוז אמר לקציני וחוקרי מצ"ח כי "הפרקליטות הצבאית הם כולם עבריינים. מאפיה אחת גדולה. צריך לסגור את היחידה הזו. הם שקרנים ומזייפים עובדות ומספרים סיפורים שלא היו ולא נבראו. אני לא יודע מי נתן לתובע הצבאי הראשי את התפקיד. אל תעבדו איתם יותר".
4 צפייה בגלריה
ניב לובטון
ניב לובטון
ניב לובטון ז"ל
הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי נמנע עד כה מלהתייחס פומבית לדבריו של ראש אכ"א, אך תא"ל ברקת לא המתין ושיגר מסר ברור לחייליו. "העיתוי ורצף הפרסומים האחרונים אינו מקרי לצערי", כתב, על רקע חשיפת ynet מתחילת השבוע, ולאור תחקיר גדול על מחדלים במשטרה הצבאית שיפורסם מחר במוסף 7 ימים של "ידיעות אחרונות".
"יחידת מצ"ח אימצה בשקיפות ראויה להערכה את מסקנות ועדת צוות הבדיקה החיצונית בעקבות מותו הטראגי של הלוחם ניב לובטון ז"ל, ובימים אלו מובילה מהפכה של ממש בעולם המודיעין ביחידה, המתבטא בטיוב ההכשרה, הוספת מנגנוני פיקוח ובקרה, שינוי תרבותי, ביגור רכזי המודיעין ועוד. בימים האחרונים התפרסמו פרסומים שונים בהקשר האירוע המצער ופעילות היחידה, הצגה המעוותת את המציאות ואינה מעידה על פעילות היחידה", כתב ברקת.
4 צפייה בגלריה
"הצגה מעוותת של המציאות". מפקד המשטרה הצבאית
"הצגה מעוותת של המציאות". מפקד המשטרה הצבאית
"הצגה מעוותת של המציאות". מפקד המשטרה הצבאית
(צילום: מוטי קמחי)
מפקד המשטרה הצבאית הוסיף כי מצ"ח היא "יחידה מקצועית ואיכותית שפועלת לפי חוק פקודות צה"ל ובתיאום מלא עם הפרקליטות הצבאית, ובכפוף לנורמות ולערכים של צה"ל על מנת למגר תופעות פשיעה בצבא". הקצין גיבה את חוקרי מצ"ח ואנשי המשטרה הצבאית וציטט שבחים שהעניק הרמטכ"ל כוכבי למצ"ח בשנה שעברה.
הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף שרון אפק, והתובע הצבאי הראשי, אלוף משנה אבי חלבי, נמנעו עד כה מהענקת גיבוי פומבי לפקודיהם הרבים לאחר המתקפה של אלמוז. סגן הפרקליט הצבאי הראשי לשעבר, אלוף משנה במיל' אילן כץ, אמר: "תמוה בעיני שראש אכ"א הכפיש את התובע הצבאי הראשי ואת הפרקליטים בפרקליטות הצבאית, ומלשכתו של הפצ"ר נשמעה שתיקה רועמת".
"קטונתי מלשקול שיקולים של פוליטיקה ארגונית ושקט תעשייתי", המשיך כץ. "אולם לטעמי כאשר נחצו הקווים ופקודיו של הפצ"ר הוכפשו בריש גלי, מוטלת עליו האחריות לגבות אותם, ובמיוחד את התובע הצבאי הראשי שעל יושרו אין חולק". על הגיבוי של מפקד המשטרה הצבאית לחייליו אמר: "כך צריך לנהוג מפקד ולהעניק גיבוי לפקודיו גם אם נפל כשל מקצועי בעבודתם, כל עוד אין מדובר במעשה זדוני ומכוון".
4 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
הסתפק בכך שאלמוז יחזור בו מדבריו. הרמטכ"ל כוכבי
(צילום: רועי עידן)
הנאום של אלמוז נאמר בחדר גדול בבסיס המשטרה הצבאית בבאר שבע בסוף חודש יולי, אך נשמר בסוד עד כה בין בכירי צה"ל על רקע נפיצות הדברים. גם הקצינים והחוקרים ששמעו את הדברים התבקשו לשמור על דיסקרטיות לאור האמירות הקשות של האלוף.
יצוין כי האלוף אלמוז, כראש אכ"א, אחראי וגם משמש רשמית כמפקדם של חוקרי מצ"ח, משום שהמשטרה הצבאית כפופה לאכ"א - כך שלדבריו מול קציני מצ"ח, בהם חוקרים צעירים בשירות חובה שנכחו בכינוס, יש משמעות פיקודית ומעשית. הדברים הובאו תוך ימים בודדים לידיעת הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, שדרש הבהרות מאלמוז והעיר לו, אך לא נזף בו.